Är den så användbar som jag vill tro? Tillför den någon styrka i fogar eller är det bara för att få en bra centrering vid skruvande?

Jag ska montera en hel del meter bänskiva i vinklar i vårt kök, bygga lite lådor och småskåp här och där i huset samt ett köksbord.


Vad mer kan man ha den till? Hur motiverar jag ett köp? Jag fyller jämt om mindre än två veckor så det är rätt klena argument som krävs :)
 
Ett kex hjälper till med linjering. Det är ju i grunden en lös tapp, om än väldigt grund. Är en tight och fint ökar limytan något men det är ändå inte mycket till förstärkning av en fog. En domino är också en lös tapp fast med mer möjligheter till att ändra längd för att få lite mer styrka. Dominon är generellt mkt starkare än ett kex (speciellt domino xl) men båda är svagare än en "riktig" tapp.

Dominon är väldigt prisvärd om du vill foga ihop med hög precision men samtidigt inte vill köpa en massa snickerimaskiner.
 
Domino om du vill ha styrka. Kexmaskin för linjering och fräsning av 4 mm spår. Ger inte nämnvärd styrka i fogen.
 
Men kommer jag må bättre med en kexmaskin? Kommer den göra någon nytta? Dominon har jag fått för mig är rätt dyr?
 
Chrissofsweden skrev:
Men kommer jag må bättre med en kexmaskin? Kommer den göra någon nytta? Dominon har jag fått för mig är rätt dyr?
Jag hade sparat pengarna och köpte en Domino längre fram istället. Så stor är skillnaden faktiskt. Jag har en äldre lamello som sett till utförandet är väl så rejäl som dominon, men själva tekniken (kex kontra domino) är helt enkelt så mycket sämre att jag endast har den till att göra 4mm spår med.
 
Kan man uppnå samma funktion som ett kex med en passande fräsbit till sin fräs? FInns sådana isåfall?
 
DennisCA skrev:
Kan man uppnå samma funktion som ett kex med en passande fräsbit till sin fräs? FInns sådana isåfall?
Ja och ja. Men det ger sämre repeterbarhet och tar längre tid att göra. Det fina med både domino och kexmaskin är att om man använder sulan som referens, vilket man bör göra om man kan, så får man perfekt repeterbarhet.
 
Exempelvis nummer 212 004 från Cobolt (se http://www.tooltrust.se/katalog.pdf). Bygg på med lämpligt styrlager och lämplig jigg för att få till spåret. Mycket tveksamt om det är värt besväret dock.
 
Ja, men en kexmaskin vore definitivt inte värt pengarna för mig, typ detta vore något jag endast skulle göra om det gick att få super billigt, annars klarar jag mig utan.
 
Jag skaffade nyligen en kexmaskin, som jag visserligen inte hunnit nyttja så mycket, mitt resonemang jmf. Domino och dubbeltappmaskin är att;
* med kexen kan jag torrmontera saker
* det går snabbt som tusan (iof med Dominon också, men jmf. manuellt pluggande eller handtappa eller kexa med fräs)
* behöver inte linjera perfekt i bredd som med dominon, utan det är lite att spela på
* sjukt mycket billigare än Dominon i inköp (jag valde Makitas)
* verkar vara billigare i längden också alltså att kex är billigare än Dominos, men jag tycker att man ska köpa Lamello-kexen eftersom andra tillverkares verkar vara lite si och så med tjockleken.
* oftast tillräckligt hållbar, behöver jag en starkare fog finns många alternativ

Till de saker du nämner låter det onekligen som att kex är tillräckligt hållbart utom i något enstaka fall med lådor kanske. Andra användningsområden förutom att foga ihop saker med kex har jag svårt att se... att göra spår med den verkar rätt meckigt och görs lättare med fräs/sänksåg/bordssåg, det finns iof gångjärn som passar spåren men jag ser inte direkt någon stor vits med dem, skulle väl vara om du behöver sätta extrema mängder gångjärn på väldigt kort tid... känns som ett tveksamt scenario.
 
  • Gilla
PsychoCheF
  • Laddar…
Det är ju rätt mycket pengar för att linjera men verkar ändå rätt smidigt. Tycker alltid mina projekt glider lite i sidled.

Men ni verkar inte helt övertygade?

Bättre att köpa en ny fräs kanske.
 
jonmo skrev:
Ja och ja. Men det ger sämre repeterbarhet och tar längre tid att göra. Det fina med både domino och kexmaskin är att om man använder sulan som referens, vilket man bör göra om man kan, så får man perfekt repeterbarhet.
Njae...

Antingen använder man en 4mm slitsfräs och indexerar från fräsens sula. Det ger ej sämre repeterbarhet än kexmaskinen så länge man ej ändrar höjden. Bra om man ska linjera limfog (långa bitar längsträ mot varandra).

Alternativt använder man ett rakt 4mm frässtål. Då blir det svårare med repeterbarheten. Det är en generellt sämre metod och det blir väldigt tidskrävande att få hålen på rätt ställe.

Faktiskt är det bara vid linjering av limfog som jag känner att det funkar tillräckligt bra att göra hål för kex med handöverfräs. Själva fräsandet går bra, men det är svårt att få hålen på rätt ställe, balanseringen av maskinen, indexering i sidled mm.
 
Chrissofsweden skrev:
Det är ju rätt mycket pengar för att linjera men verkar ändå rätt smidigt. Tycker alltid mina projekt glider lite i sidled.

Men ni verkar inte helt övertygade?

Bättre att köpa en ny fräs kanske.

Jag lyckas ganska bra med att använda s.k. "clamping cauls" så hyvlingen är minimal. En kexmaskin skulle ju göra jobbet snabbare men det är så sällan jag gör sånthär att den inte är värt det tycker jag. Det beror ju helt och hållet på ens prioriteringar, och framförallt ens personliga ekonomi. Jag måste vara dryg helt enkelt.
 
Svante Svenson skrev:
Jag skaffade nyligen en kexmaskin, som jag visserligen inte hunnit nyttja så mycket, mitt resonemang jmf. Domino och dubbeltappmaskin är att;
* med kexen kan jag torrmontera saker
* det går snabbt som tusan (iof med Dominon också, men jmf. manuellt pluggande eller handtappa eller kexa med fräs)
* behöver inte linjera perfekt i bredd som med dominon, utan det är lite att spela på
* sjukt mycket billigare än Dominon i inköp (jag valde Makitas)
* verkar vara billigare i längden också alltså att kex är billigare än Dominos, men jag tycker att man ska köpa Lamello-kexen eftersom andra tillverkares verkar vara lite si och så med tjockleken.
* oftast tillräckligt hållbar, behöver jag en starkare fog finns många alternativ

Till de saker du nämner låter det onekligen som att kex är tillräckligt hållbart utom i något enstaka fall med lådor kanske. Andra användningsområden förutom att foga ihop saker med kex har jag svårt att se... att göra spår med den verkar rätt meckigt och görs lättare med fräs/sänksåg/bordssåg, det finns iof gångjärn som passar spåren men jag ser inte direkt någon stor vits med dem, skulle väl vara om du behöver sätta extrema mängder gångjärn på väldigt kort tid... känns som ett tveksamt scenario.
* En dubbeltappmaskin är något helt annat;)
* Det går fint att torrpassa m domino. I vissa lägen kan brickan vara svår att få ut, men man lär sig. Alternativ har man aningen slipade "torrpassningsbrickor" men det har jag aldrig behövt.
* Det behöver inte linjera perfekt i bredd med dominon om man inte väljer att ha styrning i den ledden också. Du kan ställa bredden på tapphålen.
* Varför verkar det meckigt att göra spår med den? Har du provat? Till skillnad mot sänksåg och bordssåga kan den även göra spår på buktiga ytor. Och den är mycket bättre på det än en fräs med en 4mm pinnfräs i.
 
Redigerat:
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
* En dubbeltappmaskin är något helt annat
Jag har inte nomenklaturen rätt, det jag jämförde med var maskiner typ Mafell DD40G, där jag hittade en billigare tillverkare så att den låg i ungefär samma pris som den Makita-kexmaskin jag till slut valde (dock från Axminster, här är det för liten skillnad mot Dominon).


Daniel_N skrev:
* Varför verkar det meckigt att göra spår med den? Har du provat? Till skillnad mot sänksåg och bordssåga kan den även göra spår på buktiga ytor. Och den är mycket bättre på det än en fräs med en 4mm pinnfräs i.
Buktiga ytor tänkte jag inte ens på! Det känns som att den kan få för dig att promenera iväg åt något håll som den inte ska åt, vilket jag har svårt att se med de andra alternativen jag har tillgängliga. Min rätt begränsade fantasi säger bara spår för bottenskiva i låda när det är såhär tunt, och samma fantasi säger att lådorna är fyrkantiga, vilket de såklart inte alls behöver vara...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.