ordain skrev:
Det där är absolut inte sant.

Låt säga att du 1995 köpte en lägenhet för 300 000 kr, och tog lån på hela beloppet. Du renoverar den och får till den riktigt fint och säljer den för 700 000 kr 1999. Du köper då en stor lägenhet i sämre skick för 800 000 kr. Du har 400 000 kr i vinst från förra lägenheten, så du lånar 400 000 kr. (eller, om du vill ha ut kontanter, så lånar du kanske 600 000 kr och får ut 200 000 kr kontant (före skatt), och har ändå inte överbelånat dig). Låt oss dock utgå från att du väntar med att ta ut kontanter just nu.

2004 säljer du den nya lägenheten för 1,7 miljoner och köper ett litet hus för 2,2 miljoner. Du behöver låna 900 000 kr.

2007 säljer du det lilla huset för 3,5 miljoner och köper ett nytt hus för 4 miljoner. Du behöver låna 500 000 kronor till och lånet hamnar nu på 1,4 miljoner.

Du har alltså gått från en vanlig lägenhet som du köpte utan insats, till ett fint hus värt 4 miljoner och har bara lån på 1,4 miljoner. Helt klart har du blivit klart rikare under tiden. Du kan dessutom utan problem plocka ut någon miljon ur huset utan att sitta på ett lån du inte klarar av.

Så, till och med om du hela tiden köper upp dig, så tjänar du på att din bostad stiger i värde, då ditt lån hela tiden kommer att minska i andel av husvärdet. Om du dessutom amorterat under perioden ovan hade lånet varit ännu mindre i slutet och du hade kunnat ta ut ännu mer kontant. Det som framförallt är den stora vinsten är den marginal du har för stora oförutsedda utgifter genom att ha så låg belåning.
Låter riktigt med det lilla undantaget att du enligt Swetrot blivit ointresserad av att arbeta. Så dom pengar du tjänar på ditt boende skall räcka till mat, kläder, allt. 400 000 kronor från 1995 - 1999, hur många klarar leva på det? Och vilken bank lånar ut pengar till någon som inte har ett arbete?

Men om vi nu fortsätter jobba.
Ditt räkneexempel bygger väl på att ditt boende stiger mer i värde än marknaden totalt? Om vi räknar på ditt lilla hus. från 2,2 till 3,5 miljoner. Om vi då antar att 4 miljonershuset gått upp lika många procent kunde du köpt det direkt för 2,5 miljoner, då var skillnaden bara 300 000 kronor.

Och om du räknar med värdeökning pga renovering som du utför själv, behöver verkligen bostadspriserna stiga konstant för den ekvationen?

Förmodligen får jag många mot mig när jag ifrågasätter varför vi skall ha tillväxt, men det är rätt kul:)
 
Egentligen så spelar det väl ingen direkt roll om priserna går ner så länge man har råd att bo kvar. Det läge som ger problem är om man måste sälja och står med högre lån än vad bostaden inbringar i försäljning.

Förr eller senare går priserna upp igen och en likadan tråd som denna startas om att snart kommer ett prisfall…

Skall man köpa en bostad så kanske man kan vänta och avvakta läget?

Jag tror nog att det bästa är att köpa den bostad man gillar och tror att man kommer att ha råd med ett flertal år framöver, oavsett om priset går upp eller ner…
 
sponken
Jag tror nog att det bästa är att köpa den bostad man gillar och tror att man kommer att ha råd med ett flertal år framöver, oavsett om priset går upp eller ner…
Håller med. Mycket beror på vad man vill. Vi köpte hus nu trots att vi tror att toppen på priserna börjar bli nådd. Vi har letat länge och äntligen fanns det något som vi ville ha. Läget är bra så vi räknar med att på sikt kommer vi ända att sitta tryggt om vi vill sälja det.
 
Mellanbarn skrev:
Men om vi nu fortsätter jobba.
Ditt räkneexempel bygger väl på att ditt boende stiger mer i värde än marknaden totalt? Om vi räknar på ditt lilla hus. från 2,2 till 3,5 miljoner. Om vi då antar att 4 miljonershuset gått upp lika många procent kunde du köpt det direkt för 2,5 miljoner, då var skillnaden bara 300 000 kronor.
Nej, skillnaden mellan pris och det lån du behöver ta för att köpa bostaden kommer att minska även om alla bostäderna stiger lika mycket i värde. Det går dock förstås mycket bättre om de du bor i stiger mer än marknaden totalt.

Under en lång tid har det i och för sig också varit så att små instegsbostäder stigit mer i pris än stora villor, så i praktiken har man under de senaste decennierna normalt haft bättre utveckling än marknaden på sina första bostäder, men så kommer det förstås inte alltid att vara.

Och om du räknar med värdeökning pga renovering som du utför själv, behöver verkligen bostadspriserna stiga konstant för den ekvationen?
Du kan förstås tjäna pengar på att bara renovera, men du tjänar mycket mer om du renoverar och boendepriserna stiger.

Förmodligen får jag många mot mig när jag ifrågasätter varför vi skall ha tillväxt, men det är rätt kul:)
Har du ifrågasatt varför vi ska ha tillväxt? Var det i någon annan tråd?
 
Lekkamraten skrev:
Men det beror väl i så fall på att du inte har ekonomi för det och det betyder ju inte per automatik att andra inte har det. Och är du samtidigt räntekänslig med lågt ingångsvärde (vilket du påstår) måste du ha rejäla ekonomiska problem i grunden. Och om du nu anser det så otrevligt som du beskriver det med räntehöjningar borde du överväga att inte byta upp dig i bostad som du skrivit ovan. Att jämföra priser i budgivningar mot försäljningspris är givetvis ett kardinalfel du gör bland många.

Och jag förstår inte varför, det redovisas löpande försäljningspriser och från dem kunde man redan när du påstod att priserna rasat 20% som du gjort ovan se att du är en snubbe som inte vet vad du talar om, ja förutom alla andra konstiga resonemang du för.
Det är även otrevligt med höjda snuskostnader, inget som kommer sätta mig på pottan.

Det enda jag är "orolig" för, är att jag kommer få fel. Att snittpriserna på 45.000kvm kommer snabbare än min prognos i mars.

Jag var faktiskt på 1 visning i förrra helgen, inte för att köpa för egen del. Men blev väldigt sugen. Tittade på en etta i Birkastan (bra läge i vasastan = "dyrt"). En etta på 20kvm med en avgift på 768kr i månaden. I somras hade den säkert gått minst 1,5 mille, jag trodde att den i dagens marknad skulle hamna runt 1,3. med en boendekostnad på ca 4.500:-

Den hamnade på 1.1 mille.... efter att den enda budgivare höjt sitt eget bud med 100.000...

Här är lägenheten: http://erikolsson.se/Pages/ViewObject.aspx?id=529&object=19302

Ett riktigt billigt boende i a-läge i sthlm innerstad.
 
ordain skrev:
Nej, skillnaden mellan pris och det lån du behöver ta för att köpa bostaden kommer att minska även om alla bostäderna stiger lika mycket i värde. Det går dock förstås mycket bättre om de du bor i stiger mer än marknaden totalt.
Kommer skillnaden att minska, jag trodde vitsen var att skillnaden skulle öka?

Men jag får intrycket av att du pratar skillnad i %? Själv har jag kronor i plånboken och skulle hellre låna 1 milj till ett hus för 1,25 än att låna 2 milj till samma hus när det kostar 4 miljoner. Större andel lån i % men mindre lån att betala ränta på.

Eller finns det någon annan finess jag glömmer?
 
Mellanbarn skrev:
Kommer skillnaden att minska, jag trodde vitsen var att skillnaden skulle öka?

Men jag får intrycket av att du pratar skillnad i %? Själv har jag kronor i plånboken och skulle hellre låna 1 milj till ett hus för 1,25 än att låna 2 milj till samma hus när det kostar 4 miljoner. Större andel lån i % men mindre lån att betala ränta på.

Eller finns det någon annan finess jag glömmer?
Givetvis menar jag att skillnaden ökar, felskrivning. Givetvis ökar skillnaden i kronor räknat - räkna efter själv om du vill.

Sedan stämmer det att du har kronor i plånboken, men det är ändå inte hur många kronor du har i plånboken som är intressant, utan hur mycket du kan köpa för dina pengar. Pengarnas värde är inte konstant över tiden och man kan se det som att pengar inte har något värde förrän man säljer dem.
 
imported_AX skrev:
Det är även otrevligt med höjda snuskostnader, inget som kommer sätta mig på pottan.

Det enda jag är "orolig" för, är att jag kommer få fel. Att snittpriserna på 45.000kvm kommer snabbare än min prognos i mars.

Jag var faktiskt på 1 visning i förrra helgen, inte för att köpa för egen del. Men blev väldigt sugen. Tittade på en etta i Birkastan (bra läge i vasastan = "dyrt"). En etta på 20kvm med en avgift på 768kr i månaden. I somras hade den säkert gått minst 1,5 mille, jag trodde att den i dagens marknad skulle hamna runt 1,3. med en boendekostnad på ca 4.500:-

Den hamnade på 1.1 mille.... efter att den enda budgivare höjt sitt eget bud med 100.000...

Här är lägenheten: [länk]

Ett riktigt billigt boende i a-läge i sthlm innerstad.
Det fanns en intressant på länk på erik olssons sida som du länkade till också- där man kan se snittpriserna per kvm på olika objekt

En snabbtitt där avslöjade inte ngn större nedgång, det fanns gott om objekt (1or, 2or) som har gått för både 5+ och 55 000 kr per kvm, möjligen ligger det ngt fler novemberobjekt på de "lägre" prisklasserna men å andra sidan ligger det massa objekt ifrån Augusti där också.
Well det lär väl visa sig om det är en utplaning på 2 ellr 10 procent om ngt år :)
Lite torde det gå ned, priserna just nu har gått upp för mkt under för lång tidsperiod tror jag...

/K
 
ANG STOCKHOLM

Snart dax att starta upp den här tråden igen. December 10:e kommer ny statistik ut från maklarstatistik.se (den som media går igång på). Statisktiken är löpande 3månadersstatistik, där den senaste siffran var minus 3% (om jag inte missminner mig)... detta var på siffrorna från aug, sep, okt. Augusti presenterades som en toppmånad, nu kommer statisktiken för sep, okt, nov. Givetvis kommer den inte visa på det faktiska prisfallet iom att den fortfarande släpar. Men det kommer knappast se vackert ut.

OCH det är fortfarande ingen säsongsvariation.

DOCK så har faktiskt wildcardet dragits fram, analytiker och media börjar trumpeta ut att räntan gått i taket för denna gång (något som jag förväntat mig komma under Q1, efter RBs tidigare förväntade höjning i feb). Så frågan är, kan detta hindra mitt prognosticerade (faktiska) fall på ca 30% till mars? (dvs snittpriser runt 45.000:- kvm för innerstadslägenheter i sthlm jmf med nära 60.000:-i juli)

Jag tror inte det.

Nu kanske vissa här på forumet som bor i hus ute på landet tycker detta är fullkomligt ointressant. Till er vill jag säga, det börjar i sthlm.
 
Ja du, räntetoppen har redan passerats för denna gång. USA och Canada har redan sänkt räntan (Canada senast igår). ECB och Bank of England står på tur att sänka räntan och marknaden har bestämt sig för att även Riksbankens nästa drag är en sänkning.

Så visst är räntorna fallande på bred front vilket även vi kommer att få (marknadens prognos är sänkta räntor). Bundna räntor är idag redan billigare vilket speglar marknadens syn på räntenivåerna framöver.

Sist räntorna föll sänktes Riksbanken reporänta till 1,5% innan den bottnade. Under samma period steg fastighetspriserna, så varför tror du inte att samma sak skulle hända denna gång räntorna faller? Det blir billigare att bo med lägre räntor (och du kanske får större utrymme för snuspriserna som verkar vara ett stort problem för dig).

Faktorer som påverkar bostadspriserna framöver är:
- högre löner om 4-4,5% 2008 och 4-4,5% 2009 (siffrorna är från Konjunkturinstitutet och Riksbanken)
- lägre räntor, vilket ger lägre boendekostnader och lägre inflation
- lägre beskattning av inkomster, vilket ger högre disponibel inkomst
- sänkt fastighetsskatt, gynnar både villaägare och högtaxerade bostadsrättsföreningar i just bl.a. Stockholms innerstad, som kan se fram emot halvering av den fastighetsskatt de tidigare betalat. Bostadsrättsföreningarna får utrymme att sänka avgifterna alternativt behålla intäkten och tidigarelägga renoveringsåtgärder.

Att det är säsongsvariationer kan man definitivt inte utesluta. Priserna brukar stå stilla/vara svagt fallande på hösten för att sen stiga resterande delar av året. Det var samma skriverier under förra hösten, men priserna steg ändå bra på årsbasis.

"En tillbakablick på jämförelser mellan augusti och oktober visar nämligen att under hela elva av de senaste femton åren har småhuspriserna varit oförändrade eller rent av sjunkit mellan just dessa månader. Att tolka de nu stillastående priserna som ett resultat av den senaste tidens räntehöjningar eller ovissheten inför de nya reglerna för fastighetsbeskattning är således alltför osäkert." (källa: SCB:s småhusbarometer) - men det är klart enligt imported_AX så ljuger väl SCB också


Precis som varje år så sker en större prisuppgång på bostäder mellan januari och februari när folk ser att de får mer pengar i lönekuvertet och löneökningarna kan läggas in i lånekalkyler hos bankerna.

Tyvärr för din del kommer du inte att se prisuppgången i statistiken förrän det är för sent. Enligt dig är den ju helt missvisande flera månader. Kan tillägga att budgivningsaktiviteten ökat markant senaste tiden.
 
Lekkamraten skrev:
Att det är säsongsvariationer kan man definitivt inte utesluta. Priserna brukar stå stilla/vara svagt fallande på hösten för att sen stiga resterande delar av året. Det var samma skriverier under förra hösten, men priserna steg ändå bra på årsbasis.
Dessutom höjs reavinstskatten vid årsskiftet. Detta borde öka utbudet under årets sista månader (det räcker att skriva kontrakt innan 31/12), vilket normalt leder till fallande priser.
 
När jag kollar på Hemnet så säljs extra många hus till fastpris eller acceptpris.
 
Hemmakatten
Japp, det är för att de inte blivit sålda tidigare. Fastpris används när det är svårsålt. Med all säkerhet (eller iaf oftast) har det varit en visning innan med få intressenter och ingen eller dålig budgivning eller tom med skambud. Man lägger då ut huset igen men då med ett fastpris som nästan alltid är högre än det tidigare utgångspriset. Köparen "luras" då tro att detta är ett kap men vet förstås även från början vad priset är på huset eller lägenheten.
 
Intressant läsning med olika teorier.

För oss som kommer sälja vår bostadsrätt till förmån för en ny villa är det oerhört spännande/nervöst eftersom det som spelar störst roll för framtida ekonomin beror på hur lägenhetsförsäljningen under våren 2008 kommer att gå.

När anser Ni att det är bäst läge att sälja en lägenhet (för att få så bra pris som möjligt alltså)?

/NiJa
 
NiJa skrev:
Intressant läsning med olika teorier.

För oss som kommer sälja vår bostadsrätt till förmån för en ny villa är det oerhört spännande/nervöst eftersom det som spelar störst roll för framtida ekonomin beror på hur lägenhetsförsäljningen under våren 2008 kommer att gå.

När anser Ni att det är bäst läge att sälja en lägenhet (för att få så bra pris som möjligt alltså)?

/NiJa

SKall du sälja din lägenhet till förmån för hus splear det ej så stor roll. Jag köpte mitt hus i November förra året och dick ett bra pris då det precis som denna hösten var ner. Baksidan på myntet är ju då iof att min lägenhet sålde i December och genererade inte så mycket pengar som den kunde gjort. Enklast är det nog om man bara skall sälja, eller bara köpa. I så fall anser jag att sälja genererar mest pengar i April, Maj, samt September. Skall man köpa brukar lägst priser vara i November, December och Januari. Detta är endast min teori och inga vetenskapliga fakte :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.