Hm - jag tror att svaret är att många bostäder numera "dubbelbokförs", dvs nu ingår i flera områden. Detta är mer vanligt i centrala Stockholm (där priserna råkar vara högre).

...där blev den statistiken värdelös :(

Nothing to see here - move along...
 
imported_AX skrev:
För mig är mitt boende enbart en investering och vinstmaximeringsmaskin.
Måste vara ett trist liv, att inte ha ett hem efter jobbet utan komma till en vinstmaskin. :) Själv är min lägenhet i första hand en bostad men alla är vi olika.

Swetrot skrev:
Sånt här kan debatteras i all oändlighet, men jag tycker några saker är sunt:

- Att människor tjänar mer pengar på att äga en bostadsrätt eller ett hus, jämfört med att arbeta, skapar också en del märkligheter. Helt plötsligt blir människor ointresserade av att arbeta, de köper och säljer lägenheter och hus istället. Det är inte heller sunt.
Problemet med det resonemanget blir väl att pengarna man tjänar ofta inte finns. Säljer man med vinst måste man köpa något som gått upp i motsvarande grad. Enda sättet att faktiskt få loss kontanter är att skaffa hyresrätt eller köpa något billigare. Till slut sitter man med en etta i Åmål och pengarna börjar tryta. :(

Däremot kan man väl skippa pensionsförsäkringen och sälja huset vid 65 istället, fast det är väl sunt att man inte tvingar sina barn hjälpa till att sköta huset när man själv inte orkar.
 
Mellanbarn skrev:
Problemet med det resonemanget blir väl att pengarna man tjänar ofta inte finns. Säljer man med vinst måste man köpa något som gått upp i motsvarande grad. Enda sättet att faktiskt få loss kontanter är att skaffa hyresrätt eller köpa något billigare. Till slut sitter man med en etta i Åmål och pengarna börjar tryta. :(
Det där är absolut inte sant.

Låt säga att du 1995 köpte en lägenhet för 300 000 kr, och tog lån på hela beloppet. Du renoverar den och får till den riktigt fint och säljer den för 700 000 kr 1999. Du köper då en stor lägenhet i sämre skick för 800 000 kr. Du har 400 000 kr i vinst från förra lägenheten, så du lånar 400 000 kr. (eller, om du vill ha ut kontanter, så lånar du kanske 600 000 kr och får ut 200 000 kr kontant (före skatt), och har ändå inte överbelånat dig). Låt oss dock utgå från att du väntar med att ta ut kontanter just nu.

2004 säljer du den nya lägenheten för 1,7 miljoner och köper ett litet hus för 2,2 miljoner. Du behöver låna 900 000 kr.

2007 säljer du det lilla huset för 3,5 miljoner och köper ett nytt hus för 4 miljoner. Du behöver låna 500 000 kronor till och lånet hamnar nu på 1,4 miljoner.

Du har alltså gått från en vanlig lägenhet som du köpte utan insats, till ett fint hus värt 4 miljoner och har bara lån på 1,4 miljoner. Helt klart har du blivit klart rikare under tiden. Du kan dessutom utan problem plocka ut någon miljon ur huset utan att sitta på ett lån du inte klarar av.

Så, till och med om du hela tiden köper upp dig, så tjänar du på att din bostad stiger i värde, då ditt lån hela tiden kommer att minska i andel av husvärdet. Om du dessutom amorterat under perioden ovan hade lånet varit ännu mindre i slutet och du hade kunnat ta ut ännu mer kontant. Det som framförallt är den stora vinsten är den marginal du har för stora oförutsedda utgifter genom att ha så låg belåning.
 
leaf skrev:
...där blev den statistiken värdelös :(
Bra att du insåg detta då. Fakta är att utbudet minskat en hel del senaste tiden, men även det är normala säsongsvariationer.

Innan Hemnet havererade och de bytte server så var det 20 objekt per sida och antalet sidor på ex Österlmalm var 18 st. Efter att de fick upp sin nya server har de lagt 30 objekt per sida och antalet är 10 just nu. Före de bytte server fanns det alltså ca 340 objekt på marknaden (och som du nämner bostäder i alla möjliga andra områden läggs in dubbelt på Östermalm som Vasastan, Gärdet m.m.) Just nu är det bara ca 300 objekt ute, dvs 11% lägre utbud mot för någon vecka sedan och fortfarande dubbelbokfört med många objekt som egentligen ligger i andra delar av Stockholm.

Men som sagt, det är också normala säsongsvariationer, mot slutet av året kommer utbudet att minska ytterligare.

Det finns ju tillgängliga försäljningssiffror hela tiden. Lägenheter på Östermalm kring Karlaplan och Karlavägen går för en bit över 70 000 kr per kvm, i vart fall om man tittar på den försäljningsstatistik som skett under oktober och som vem som helst kan få tillgång till.
 
Stockholm Östermalm Artillerigatan 26b, 2 tr Bostadsrätt 1 26 2.200.000 Försäljningsdatum 07-10-17

84 615 kr per kvm är det prisras?
 
leaf skrev:
Hm - jag tror att svaret är att många bostäder numera "dubbelbokförs", dvs nu ingår i flera områden. Detta är mer vanligt i centrala Stockholm (där priserna råkar vara högre).

...där blev den statistiken värdelös :(

Nothing to see here - move along...
Läste faktiskt en intervju med en fastighetsmäklare på Erik Olsson, och han sade att objekten är mer svårsålda, fler går till fast pris, och att det är mycket fler objekt ute nu...

Tillgång/efterfrågan !

Om fler objekt är ute, men spekulanterna drar sig för att köpa pga osäkerhet inför räntehöjningar mm så kommer priserna sjunka. Men för att det skall vara ett ras så bör ju inte priserna gå upp igen till JKanuari . . .

/K
 
Mäklare har en tendens att alltid undervärdera marknaden, då blir deras insats mer värd. "Trots att marknaden är lite svag nu så lyckade jag få ut 7% mer än utgångsbudet". Det låter mycket bättre än: "Visserligen brukar priserna gå upp 20% vid budgivningen, men just din lägenhet ville ingen höja mer än 7%".
 
hempularen skrev:
Mäklare har en tendens att alltid undervärdera marknaden, då blir deras insats mer värd. "Trots att marknaden är lite svag nu så lyckade jag få ut 7% mer än utgångsbudet". Det låter mycket bättre än: "Visserligen brukar priserna gå upp 20% vid budgivningen, men just din lägenhet ville ingen höja mer än 7%".
Nja, nu sätts inte utgångspriset utifrån förväntat slutpris. Finns ingen säljare som inbillar sig att utgångspris är ett pris som de ska sälja bostaden för. Åtminstone inte i budgivningstäta områden i sthlm. Kan tillägga att mäklare tenderar att bjuda över varandra för att få sälja en bostad... dvs den som lovar mest får uppdraget (eller näst mest, iom något högre trovärdighet). Självbedrägeri från säljaren, men det fungerar så.

Nu har statistiken kommit som visar på att det inte är en säsongsvariation i prisfallet.

Dock är statistiken missvisande, dels så bygger den på ett genomsnitt under aug, sep, okt. Genomsnittet visar ett fall på 3% för sthlm.

OM man tar hänsyn till följande faktorer:

Att toppriser genererades i augusti.

Att det finns en informationströghet i marknaden, där alla inte förstått att det vänt ned.

Att de försäljningar som INTE genererat högt pris, dragits tillbaka eller lagt ut på fast pris.

Att de registerade försäljningar som genererat sk "marknadspris/genomsnittpris" är bostäder som ligger i den högre kvartilen på en normalfördelningskurva och således har ett egentligt högre "marknadspris"

Att villamarknaden ligger tidsmässigt strax efter bostadsrättmarknaden, då köparna av villa säljer BR efter att ha köpt villa.


Så är nedgången över 10%, gissningsvis en faktiskt nedgång på 20% på lägenheter i sthlm. Villamarknaden följer strax strax efter.

Jag repeterar, faktiskt genomsnittspris i sthlm innerstad kommer gå från ca 57.000:- kvm till 45.000:- innan mars utgång, förutsatt att ingen vitalisering av bostadsmarkanden sker (som hösten 06) tex genom förändring av förslagen reavinstbeskattning eller uteblivna räntehöjningar. Nedgången för fastigheter kommer följa efter, det finns INGA skyddade områden eller lägen.
 
imported_AX skrev:
Priserna har gått ned ca 20% i sthlm innerstad.
Och nu kom det siffror som visade att detta inte stämmer, då är det fel på siffrorna?

Tror du på fullaste allvar att du har någon trovärdighet? Du verkar vara desperat efter bostad. Utbudet har minskat och fortsätter minska. Passa på om det nu varierat någon procent ned, kan vara bra köptillfällen innan folk märker av kommande löneökningar i början på nästa år.

Det finns både priser som gått upp och gått ned under tiden. Lägenheter på Östermalm säljs bevisligen för över 80 000 kr per kvm och visar ingen vikande tendens. Det handlar snarare om att sämre objekt får med rätta sämre betalt. Bra objekt i bra skick betingar också ett högre pris vilket helt naturligt.
 
Det finns sansade bedömare. Stellan har jag inte mycket till övers för men Lars Engelbert, vd för nätmäklaren Hemonline, är nog en av de mest pålitliga bedömare som någon gång då och då uttalar sig.


Köpläge på bostadsmarknaden
 
Desperat efter bostad?... knappast, däremot otroligt otrevligt att nordea höjer min rörliga ränta.

Om du ska raljera om 80.000kvm för något som förmodas kan vara en lägenhet i 100.000kr klassen så kan du vara snäll å gå in på notar, erik olsson eller södermäklarna eller annan valfri mäklare och titta på mer "normala" lägenheter.

Tog mig ungefär 30 sekunder att hitta något som ligger under 40.000kvm i budgivning... optimal 20tals 2:a, bra planerade 55kvm med låg avgift på söder , bud på ca 38.000kvm http://www.sodermaklarna.se/01_hitta_bostad.aspx?OBJGUID=3E9RCCR8NAU6CAES&OBJTYPE=CMBoLgh

Nu kan inte jag tänka mig att ett avslut sker på den nivån, för då pratar vi inte ras. Snarare kollaps.

Går att hitta ännu lägre kvm-priser. Men kan lika gärna vänta tills det slår igenom statistiken ordentligt.

Det här är på hela taget en ganska ointressant diskussion. Jag är mer intresserad av info om när en vändning upp kan tänkas komma, vilka nivå som priset kommer bottna vid etc. Hur det kommer se ut om 2 år och framåt.. Vad som händer när arbetslösheten kickar in tex. På vilken nivå bankerna börjar dra åt sig öronen. När börjar de kräva extraamorteringar. Vad sossarna kommer göra med skatterna när de återinträder.

Engelbrekt och CO ger jag inte mkt för, de bluddrar om säsongsvariation med vetskap om att det INTE är det.... eller så är de urbota korkade. Att sen börja bluddra om att det är reavinstskatten som är huvudorsaken... mmmm.... märkligt att det var förstagångsköparna som backade först med köp utav "smålyor".... dvs de som inte hade någon reavinst/uppskov att ta hänsyn till.... joråsatt.

Med tiden får vi se.
 
Kul med en tråd där egna spekulationer får råda...

Själv tror jag att priserna på mindre lägenheter och hus kommer att gå upp eftersom familjer även i framtiden kommer att skilja sig i snabbare takt än de gifter sig och flyttar ihop. Fler unga kommer ut och vill kanske inte bo hemma i alla evighet...

Dyrare hus och lägenheter kommer nog att tillfälligt gå ner eftersom räntorna och osäkerheten inte gör att rörligheten ökar precis... På sikt kommer det naturligtvis att gå upp igen vilket det alltid gör efter en dipp på marknaden...

Rikigt speciella och därmed dyra objekt hamnar helt utanför prispåverkan eftersom det alltid kommer att finnas folk som har råd (eller är villiga att betala 30 miljoner för en villa i Malmö...)
 
sponken skrev:
familjer även i framtiden kommer att skilja sig i snabbare takt än de gifter sig och flyttar ihop.
Vet inte var du hittat statistiken, men i längden är det ganska svårt att ha fler familjer som skiljer än gifter sig ;-)
 
imported_AX skrev:
Desperat efter bostad?... knappast, däremot otroligt otrevligt att nordea höjer min rörliga ränta. .
Men det beror väl i så fall på att du inte har ekonomi för det och det betyder ju inte per automatik att andra inte har det. Och är du samtidigt räntekänslig med lågt ingångsvärde (vilket du påstår) måste du ha rejäla ekonomiska problem i grunden. Och om du nu anser det så otrevligt som du beskriver det med räntehöjningar borde du överväga att inte byta upp dig i bostad som du skrivit ovan. Att jämföra priser i budgivningar mot försäljningspris är givetvis ett kardinalfel du gör bland många.

Och jag förstår inte varför, det redovisas löpande försäljningspriser och från dem kunde man redan när du påstod att priserna rasat 20% som du gjort ovan se att du är en snubbe som inte vet vad du talar om, ja förutom alla andra konstiga resonemang du för.
 
Förstår inte riktigt varför ni blir så upphetsade över imporded Ax:s inlägg.
Jag har nyligen sålt i innerstanoch köpt i närförort.
Även jag kan konstatera att priserna gått ned sedan jag köpte i slutet av September.
Lättast ser man tendenserna i områden med många lika lägenheter och stor omsättning.

Jag när naturligtvis en förhoppning aom att svackan är tillfällig och att vi läget återhämtat sig framåt sommaren, men jag känner mig knappast trygg i den förvissningen.

/David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.