Såg ni på nyheterna?

Eller här:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=708680

Jag tror inte på det, inte att det blir större nedgång. Men... nu bor jag i Stockholmstrakten i en av den eftertraktade områden, och kollade precis på ett hus som man håller på och säljer. För första gången på länge så har priset inte gått upp utan ner med ett par hundra kkr.
Vad tycker Ni?
 
Om man tar innerstan så kan jag ge exempel:
Såld i juli 2,8 milj motsvarande idag ca 2,1 milj
Såld i juni 4,3 milj exakt likadan idag på fast pris på 3,5
Såld i början av augusit för 1,35milj exakt likadan senaste bud idag 1.090.000

Jag kan fortsätta i all oändlighet.

Priserna har gått ned ca 20% i sthlm innerstad. Har spridit sig till ytterförorterna, speicellt villamarknaden har börjat känna av köparnas osäkerhet iom att de ofta är lägenhetsinnehavar i innerstaden...

Nedgången från topp kommer bli massiv när folk i allmänhet fattar vad som är på gång... -30% innan mars 08, frågan är bara var/vilken nivå stödet ligger på någonstans. Och frågan är bara när bankerna bestämmer sig för att kliva in och kräva täckning på lånen... för det är då folk tvingas i i dåliga bostadsaffärer och sätter bollen i rullningn på allvar.
 
Journalistiken är rätt intressant. Flera nyhetsmedier, inklusive SVTs, har idag sagt att priserna på villor nu fallit. Om man istället tittar på SBABs sida, som är källan, så kan man läsa att villprisindikatorn var positiv, men mycket mindre så än på länge.

Det är rätt intressant att kalla en liten uppgång för ett ras, men, seriös ekonomijournalistik finns tyvärr inte i detta land.

Sedan stämmer det visserligen att prisindikatorn för bostadsrätter var negativ (knappast något ras dock), men flera gånger under dagen har ordet villapriser nämnts, vilket alltså är helt fel (än så länge).
 
imported_AX skrev:
Nedgången från topp kommer bli massiv när folk i allmänhet fattar vad som är på gång... -30% innan mars 08.
Hur kan du vara så säker på en så stor siffra? Hur har du gjort din analys?
 
imported_AX skrev:
Priserna har gått ned ca 20% i sthlm innerstad.
Du kanske ska tillägga att du gissar? Det finns ingen statistik som visar en så stor föränding.
 
Jag tycker att media är boven - när det snackas och skrivs så mycket, så blir folk oroliga och avvaktar och det sprider sig som virus. Men jag har svårt att tro på 20-30% på villor- Alltså, räntan är inte så hög och troligtvis kommer inte att vara det. Och vi har fortfarande bostadsbrist, den försvinner inte bara pga räntorna.

Priserna har gått ned ca 20% i sthlm innerstad.
Man kanske kommer i närheten av 20% om man gemför mot absolut hösta toppen.
 
maggiem skrev:
Man kanske kommer i närheten av 20% om man gemför mot absolut hösta toppen.
Kanske kommer man nära 20%, kanske kommer man nära 0%. Så länge det inte finns pålitlig statistik som visar på ett större fall så är det gissningar det är frågan om, och jag tror att det är värt att påpeka. Siffror som nämnts blir lätt sanningar, oavsett om de från början bara var en gissning baserat på ett tiotal försäljningar.
 
Jag förstår att det jag skriver inte är trovärdigt, iom att det är svårt att styrka det.

Men hur jag än vrider och vänder på alla siffror jag kan komma över, så konstaterar jag med väldigt få undantag att priserna har gått ned i 20%-klassen.

Gå in på www.notar.se, redan på det första objektet som kommer upp visar på en betydande nedgång. En etta på 37kvm med "havererad" budgivning på ca 45.000:-kvm. Borde enlig "statistiken" går för minst 55.000kr/kvm... kan tillägga att statisktiken visar på ca 57.000kr/kvm för lägenheter i vasastan... +60.000kvm var snarare regel än undantag för 1:surprised:r där.....
 
Jag ber om ursäkt om jag låter lite sur, men samma resonemang har ventilerats minst en gång per år under den senaste 5 åren eller så, då någon undersökning visar på prisfall (antalet undersökningar/enkäter/barometrar av huspriser är stort, det finns alltid undersökningar som visar på både det ena och det andra), och folk slår till med att priserna nu till slut kommer att rasa enormt.

För ett år sedan visade samma rapport (SBABs mäklarbarometer) att vi hade prisfall på bostäder på gång. Som ett resultat av diskussionen om prisraset i media uppstod denna tråd: http://forum.byggahus.se/priser-kal...3127-aentligen-fastighetspriserna-faller.html

Sedan dess har huspriserna stigit rejält. Det visade sig visst att mäklarna hade haft fel.

För att ingen ska tro att jag säger detta för att jag själv sitter på en bostadsrätt i innerstan som jag ska sälja och är rädd för att den ska falla i värde så vill jag påpeka att jag sålde min bostadsrätt i Stockholm i våras, vilket jag berättade om här: (http://forum.byggahus.se/juridik/63643-appropa-maeklare.html). Jag är helt enkelt bara trött på hur media medvetet blåser upp saker för att skrämma folk, så att de ska köpa tidningen, läsa artklar på nätet, och kolla på TV. Fascinerande hur även den "fria" televisionen SVT hakar på i skrämselpropagandan. Att folk på grund av lurendrejeriet i media kanske fattar dåliga privatekonomiska beslut struntar förstås media fullständigt i.
 
Kanske är det så att imported_AX söker lägenhet och tror (hoppas) att hans inlägg här kommer att påverka
marknaden så att han har råd att köpa sin lägenhet i innerstaden.
 
För min egen del så sitter jag på många stolar. Jag har redan en lägenhet i innerstaden, med ett lågt ingångsvärde. Nästa lägenhet jag kommer köpa kommer bli större och dyrare, så en nedgång passar eg mig. Däremot så är jag så pass engagerad, att jag inte tillåter mig med mindre än att spekulera i uppgång och nedgånga, varför jag förbannar mig själv att jag inte sålde i sensommras enligt plan. Jag har "förlorat" en riktigt stor summa stålars på det. Utöver speckandet i marknaden så speckar jag i själva bostaden, vilket inkluderar renovering och förädling. För mig är mitt boende enbart en investering och vinstmaximeringsmaskin.

Alltså, jag vinner på en nedgång iom att jag ska byta upp mig.

Jag förlorade/missade ett stort kapital i marknadssvängningen

Jag är övertygad om fortsatt nedgång, men att jag kan slå marknaden MER med en försäljning av min egen lägenhet vid ett senare tillfälle än nu, både relativt och faktiska reda pengar. Dock kommer jag inte hämta hem så pass mkt som den här svängen hade kunnat ge vid ett 100%igt försäljningsförfarande... vilket stör mig enormt mkt.

Den här sättningen går inte alls att jämföra med den vanliga säsongsvariationen. Sättningen har hållt på sedan mitten av augusti och växt sig starkare allteftersom. Sättningen 06 hävdes pga slopad fastighetskatt, schablonskatten samt lägre räntehöjningsförväntningar... därav den totala och klassiska urblåsningen innan en krasch....

Jag är HELT säker på att priserna kommer vara lägre i mars än idag. Och idag är det 20% lägre än vad de var i sommras.

Jag vet oxå att det jag skriver här inte påverkar bostadsmarknaden... jag är inte helt slut i huvudet....
 
Jag sålde precis vårt kedjehus i Näsbypark, Täby (för två veckor sedan). Vi köpte det för 1 milj 1995 och fick nu 5,225 milj. Vi har ett otroligt bra läge och har renoverat huset till ett genomgående bra skick. Bl a renoverade vi alla sovrummen under sommaren och gjorde det enligt senaste trenderna. Vi har också valt en mäklare som vi hade stort förtroende för och som var bra på budgivningsprocessen. Vi hade också en fotograf som tog bilderna på huset. Resultatet blev över förväntan, vilket visar att det fortfarande är hett ute i förorten bland villorna. Bara man har rätt läge och ett renoverat hus, så får man fortfarande bra betalt. Vi hade också sån tur att vi lyckades köpa ett fristående hus på ca 200 m2 med 1500 m2 tomt i samma område för endast 5,5 milj! Jag är så otroligt nöjd med resultatet! Nu har vi råd att renovera nya huset och göra de förändringar vi har drömt om! Renoveringen av våra sovrum under sommaren, kostade oss ca 30000:-, men har säkert gett oss flera hundra tusen i betalning.
 
Sånt här kan debatteras i all oändlighet, men jag tycker några saker är sunt:

- Räntorna har mer än fördubblats från de lägsta nivåerna vi såg för ett par år sedan. Det borde rimligen göra det svårare att räkna hem ett hus i prisklassen många miljoner för de som skall in i marknaden. Jag skulle vara mer konfunderad om priserna fortsatte upp i samma takt. Att prisutvecklingen äntligen stannat av är sunt.
- Om priserna på bostäder ständigt stiger mycket mer än allt annat så uppstår till sist mycket märkliga situationer. All annan ekonimi avstannar, därför att alla satsar allt de har på bostäder. Det är inte sunt.
- Att människor tjänar mer pengar på att äga en bostadsrätt eller ett hus, jämfört med att arbeta, skapar också en del märkligheter. Helt plötsligt blir människor ointresserade av att arbeta, de köper och säljer lägenheter och hus istället. Det är inte heller sunt.
- Om vi nu får en sättning på marknaden i storleksordningen 15-40% efter de senaste årens kraftiga uppgångar så är det ingen stor katastrof för det stora flertalet innehavare av bostadsrätter och hus. De flesta har ekonomi för det, men visst blir det några färre semestrar i Alperna och i Thailand, och kanske kan man inte byta bil lika ofta. Det är sunt att värdeökningar inte blåser upp privatkonsumtionen med hjälp av lånade pengar.
 
Imported_AX. Än så länge finns det inte någon som helst försäljningsstatistik som går åt det håller du talar om.

Priserna har haft ett hack i kurvan mellan augusti och september på ca 1% och det brukar det vara den tidsperioden på året. De prisindikationer jag tittat på, Stockholms innerstad, visar att årets hack i kurvan faktiskt var mindre än föregående år så det verkar vara helt normala säsongsvariationer. Om det är säsongsvariationer så borde du passa på att köpa ny bostad redan igår för i så fall fortsätter priserna upp mot slutet av året och justeras upp mellan januari och februari när folk märker att de får mer i lön vilket de även kommer att få 2008 (och 2009 för den delen också).

Att priserna är svaga juli till september för att normalt stiga mellan oktober till juni går ju att se flera år tillbaka på prisstatistiken.

Och är det någonstans som priserna enligt tillgänglig prisstatistik varit svag så är det i förorterna med sämre läge, inte i innerstaden. Du förefaller fått mycket om bakfoten så sluta speka i bostaden. 99,99% köper sin bostad för att bo i den.
 
Hej, här är en observation om utbudet på bostadsrätter i stockholm:

Jag har roat mig med att skriva ned/plotta hur stort utbudet på bostadsrätter på hemnet.se är i olika områden i Stockholm. Jag har gjort detta i ca ett år.

Med reservation för att det naturligtvis helt ovetenskapligt då det bara representerar en marknadsplats av flera och inte hela marknaden osv:

*HERREGUD* vilket hopp i kurvorna senaste veckan. Det totala utbudet har ökat med typ 10% senaste månaden i hela stockholms kommun, men i de dyrare områdena är ökningen mer spektakulär. Exempel: Östermalm: dubbla utbudet (~100% upp), Kungsholmen ~55% upp. Och detta senaste veckan.

Statistiken imorgon blir intressant, dock innefattar statistiken inte perioden med den ökning jag tycker mig se då mina siffror sett normala ut till slutet av oktober.

Om det gått upp i hela stockholm, så hade jag gissat att det var hemnet som förändrats och inte bostadsrättsutbudet, men trenden i mina tabeller är helt klart att utbudsökningen står direkt proportion till kvadratmeterpriset i området. I "normaldyra/billiga" områden ser jag inga tecken på något dramatiskt alls.

Senaste räntehöjningen och oron kan väl inte ha haft sådan dramatisk effekt (det är spik rak uppåt efter räntehöjningen trätt i kraft) ?!

Några ideer på fel i mina siffror, eller ser mäklarstatistiken den 10:e december ut att bli en rysare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.