U uplj skrev:
Planekonomi har provats tidigare i historien och det funkade inte så bra tyvärr. Jag håller med om att dagens situation inte är rolig men tyvärr är nog den enda lösningen att bygga ut produktionen och det kommer att ta tid.
Bekenmodellen. Inte planekonomi, inte stopp på export. Bara sunt förnuft.
Men vi har ju andra trådar om det.
 
U uplj skrev:
Min tanke är att om "vi" ökar produktionen och därmed "fyller" exportkablarna så kommer priset sjunka i Sverige. Givetvis kommer motfrågan "varför vill någon investera om de inte får samma pris som i Europa?". På den frågan har jag inget svar och jag hoppas att någon har det.
Ja detta givet om det finns obegränsade mängder råvara ja......Redan nu så är det ju svårt och de pratar om att börja mala men de som köper flis vill ha flis och även där stryps det lite för vedförsäljarna betalar mer osv osv......så inte tror jag det är bara........
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Ja detta givet om det finns obegränsade mängder råvara ja......Redan nu så är det ju svårt och de pratar om att börja mala men de som köper flis vill ha flis och även där stryps det lite för vedförsäljarna betalar mer osv osv......så inte tror jag det är bara........
En stor del av problemet med flis o pellets i Sverige tror jag beror på att massor av mindre kommuner har gjort minimala åtgärder för att kunna avveckla olja som uppvärmingsbränsle.
Istället för att investera ordentligt i bergvärmeanläggningar på de ställen där andra alternativ som fjärrvärme eller liknande saknas, så har man bara bytt ut oljebrännarna mot flis eller pelletsbrännare, vilket idag har blivit en enorm total förbrukning.
Samma kan naturligtvis sägas om enskilda villor, men kommuner och stat har ju lite mer möjligheter att upphandla och visa vägen kan man tycka.
Och flispannorna skulle ju kunna vara kvar, men bara användas som stöttning vid höga elpriser tex. Det skulle ju bidra till att rädda elnätet och elpriserna i de lägena.
 
U uplj skrev:
Min tanke är att om "vi" ökar produktionen och därmed "fyller" exportkablarna så kommer priset sjunka i Sverige. Givetvis kommer motfrågan "varför vill någon investera om de inte får samma pris som i Europa?". På den frågan har jag inget svar och jag hoppas att någon har det.
Vi har ju ett statligt bolag som vi kan ge i uppdrag att investera i Sverige... Om andra bolag vill investera här eller någon annanstans beror nog på vem som har rimligast regelverk, stabila förutsättningar och avsättning för produktionen. Det är nog troligare att Uniper och Eon investerar i Polen, både Sverige och Tyskland är ju för påverkat av rädslan för kärnkraft som kanske bottnar i en gammal rädsla för kärnvapen?
 
F fribygg skrev:
Vi har ju ett statligt bolag som vi kan ge i uppdrag att investera i Sverige... Om andra bolag vill investera här eller någon annanstans beror nog på vem som har rimligast regelverk, stabila förutsättningar och avsättning för produktionen. Det är nog troligare att Uniper och Eon investerar i Polen, både Sverige och Tyskland är ju för påverkat av rädslan för kärnkraft som kanske bottnar i en gammal rädsla för kärnvapen?
Om jag tolkar dig rätt vill du ha statliga subventioner/styrning av elproduktionen? Inget jag skulle gilla/förespråka.
 
U uplj skrev:
Om jag tolkar dig rätt vill du ha statliga subventioner/styrning av elproduktionen? Inget jag skulle gilla/förespråka.
Jag vill ha investeringar i landet, har svårt att se att vi ska göra affärer typ Nuon istället för att bygga tillräckligt med baskraft i Sverige.
 
  • Gilla
  • Haha
Hullken och 2 till
  • Laddar…
Skriv gärna om el och dess priser och tillgång mm men gör då det i en annan tråd. Denna handlar inte om detta så håll er till ämnet, tack.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
U uplj skrev:
Det är väl 70% av överföringskapaciten inte produktionskapaciteten?
Ok fel ordval men i praktiken blir det ju samma sak.
 
G Guzzen1 skrev:
Ok fel ordval men i praktiken blir det ju samma sak.
Nix inte samma sak. Vår produktionskapacitet är mycket större än vår överföringskapacitet.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
U uplj skrev:
Nix inte samma sak. Vår produktionskapacitet är mycket större än vår överföringskapacitet.
Ja produktionskapaciteten på el är som tur är större än överförinngskapaciteten/exportkapaciteten, det motsatta gäller pellets som är enkel att exportera mångdubbelt av mot tidigare (bara lyfta upp pallarna på en fjärrbil) vilket nu syns på prisnivån till konsument då den som betalar bäst får köpa det som produceras.
 
  • Gilla
uplj
  • Laddar…
U uplj skrev:
Nix inte samma sak. Vår produktionskapacitet är mycket större än vår överföringskapacitet.
Faktum kvarstår. Det går inte att producera mer el än vad som ryms i ledningarna. Det måste vara någon form av balans.
Alltså blir grovt räknat produktionskapacitet lika med max överföringskapacitet.
 
Nej, så är det inte.
 
Produktionskapaciteten är i högsta grad varierande sedan Miljöpartiets sabotage av den svenska elkraftsförsörjningen. Så ni kommer inte så långt i det spåret.
 
  • Älska
LennartMimmi
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Faktum kvarstår. Det går inte att producera mer el än vad som ryms i ledningarna. Det måste vara någon form av balans.
Alltså blir grovt räknat produktionskapacitet lika med max överföringskapacitet.
Du menar isåfall produktionskapacitet utöver den som går åt i landet.
Men så brukar man inte benämna produktionskapacitet.
 
Hur svårt kan det vara att hålla sig till ÄMNET för denna tråd????
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.