B
K karlmb skrev:
Det går inte att skylla allt på gasberoendet. För med en annan prismodell skulle det mest drabba de länder som gjort dessa misstag, och inte länder som exporterar massor av el för att hjälpa till.
Då får du väl rösta västerut. De har icke marknadsmässiga lösningar och bidrag för att lösa alla problem.
 
K karlmb skrev:
Det går inte att skylla allt på gasberoendet. För med en annan prismodell skulle det mest drabba de länder som gjort dessa misstag, och inte länder som exporterar massor av el för att hjälpa till.
Hur skulle denna ”en annan prismodell” se ut?
Du säger ofta att du vill ha en annan modell, men inget om vad det skulle vara för modell.
 
  • Gilla
uplj
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur skulle denna ”en annan prismodell” se ut?
Du säger ofta att du vill ha en annan modell, men inget om vad det skulle vara för modell.
Som sagt, det är ingen idé att diskutera med dig.
 
B BSOD skrev:
Då får du väl rösta västerut. De har icke marknadsmässiga lösningar och bidrag för att lösa alla problem.
Det finns andra alternativ än pristak och subventioner.
 
Frågan är ju bara hur priserna kommer att stå sig framledes. Ligger de kvar så är jag ganska säker på att många kommer att skippa pellets helt. Så även jag. Jag gör av med 10 pall per vinter och med priser på 5-6000kr pallen så får man nog tänka om. Känns lite som tillverkarna guggar händerna och ser kosingen ramla in men nu köper folk bara för att man inte har nå val.
 
Med de här priserna är ju lönsamheten god. Så det lär byggas fler produktionsanläggningar om det håller i sig.
 
Jo men tror tillverkarna att alla svenskar gladeligen fortsätter att betala dylika pengar för pellets? Då väljer man nog nåt annat istället....
 
S Stefan1972 skrev:
Jo men tror tillverkarna att alla svenskar gladeligen fortsätter att betala dylika pengar för pellets? Då väljer man nog nåt annat istället....
Vad är det andra man väljer? I alla fall i mellansverige väger det ganska jämt mellan byggmaxpellets för 100 kr påsen och luftvärmepump med milöpariets dyra el inklusive överföringsavgift.
Blir det smällkallt så vinner pelletsen men den är svår att få tag på.
I bakgrunden lurar också miljöpartiets planer på att i stor skala framställa flygbränsle av den pelletsråvara som det redan är brist på. Kristersson och Bush har ju redan brutit mot ett flertal löften som de givit för att blidka det sverigefientliga liberalpartiet så "Uffes" regering blir nog inte långvarig.
Jag kan bara se kinesisk allojebrännare som hållbart billigare alternativ, men mycket jobb för att komma så långt.
 
Redigerat:
  • Gilla
LennartMimmi
  • Laddar…
Ja jag vet faktiskt inte själv ens...........men för min del så känns det inte aktuellt med pellets för kanske 50-60k nästa vinter. Då blir det beg vedpanna och tigga pallar då.......elda det som går att elda typ.
 
G Guzzen1 skrev:
Ja det är djupt tragiskt att vi som är självförsörjande på el till största delen ska vara tvungna att göra 70% av produktionen tillgänglig för marknaden/export.
Det är väl 70% av överföringskapaciten inte produktionskapaciteten?
 
K karlmb skrev:
Som sagt, det är ingen idé att diskutera med dig.
Tycker att Daniel 109 har en poäng. Om du vill ha en "en annan prismodell" vore det trevligt om du kan utveckla dessa tankar.
 
U uplj skrev:
Om du vill ha en "en annan prismodell" vore det trevligt om du kan utveckla dessa tankar.
I en annan tråd då eftersom den här handlar om pelletspriser och inte elpriser…
 
  • Gilla
fiskbuggaren och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det finns andra alternativ än pristak och subventioner.
Planekonomi har provats tidigare i historien och det funkade inte så bra tyvärr. Jag håller med om att dagens situation inte är rolig men tyvärr är nog den enda lösningen att bygga ut produktionen och det kommer att ta tid.
 
U uplj skrev:
Planekonomi har provats tidigare i historien och det funkade inte så bra tyvärr. Jag håller med om att dagens situation inte är rolig men tyvärr är nog den enda lösningen att bygga ut produktionen och det kommer att ta tid.
ja men om marknaden är som den är ute i europa och ökad produktion medger mer försäljning till samma priser idag så lär ju inte priserna sjunka på hemmaplan direkt.......Jag förstår att tillverkarna gnuggar händerna som det är nu och ser priserna som en port till att tillverka mer och sälja mer. Risken blir ju bara att man dödar hemmamarknaden helt.
 
S Stefan1972 skrev:
ja men om marknaden är som den är ute i europa och ökad produktion medger mer försäljning till samma priser idag så lär ju inte priserna sjunka på hemmaplan direkt.......Jag förstår att tillverkarna gnuggar händerna som det är nu och ser priserna som en port till att tillverka mer och sälja mer. Risken blir ju bara att man dödar hemmamarknaden helt.
Min tanke är att om "vi" ökar produktionen och därmed "fyller" exportkablarna så kommer priset sjunka i Sverige. Givetvis kommer motfrågan "varför vill någon investera om de inte får samma pris som i Europa?". På den frågan har jag inget svar och jag hoppas att någon har det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.