Talar ni inte om "täcks" i Sverige numera?
Det innebär ungefär "Hur kan ni göra sådär utan att skämmas så mycket att ni slutar".
Mats Nylund överträffade sig själv med det där talet.

Här är en länk till talet på Wasabladets hemsida.
http://online.vasabladet.fi/Artikel/Visa/125621
Wasabladet är den största svenskspråkiga tidningen i Österbotten. Tidningen är obunden socialliberal.

I dag har jag skrivit brev till presidenten och bett honom att inte stadfästa en grundlagsstridig lag.
Jag vet inte hur mycket han lyssnar på en timmerman men jag lär vara bara en av 3000 som har skrivit.
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood och 3 till
  • Laddar…
heimlaga skrev:
journalisterna måste vara lojala med statsministern och regeringen i sin rapportering.
Stefan Bengtsson skrev:
Det här låter ju riktigt allvarligt
Ja det systemet har vi ju tyvärr redan i Sverige, med den skillnaden att journalisterna gör det frivilligt..

Och bolibompa ministern vill att dom stora traditionella mediehusen själva ska få bestämma vilka som skall få statligt presstöd!! :eek:
Allt naturligtvis i andan att tysta och utestänga kritiker.

Bananrepublik..
Nä vi har fullt utvecklad demokratur i Sverige. :( :mad:
 
  • Gilla
KnockOnWood och 2 till
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Talar ni inte om "täcks" i Sverige numera?
Det innebär ungefär "Hur kan ni göra sådär utan att skämmas så mycket att ni slutar".
Nej, jag har aldrig tidigare hört det ordet, i alla fall inte i den bemärkelsen. Då har jag ändå spenderat en termin på Svenska Handelshögskolan i Helsingfors. Men där pratade vi å andra sidan mest engelska.

Tack för förklaringen. Nu förstår jag.

Hoppas finska presidenten tar sitt förnuft till fånga och inte bryter mot grundlagen.
 
Mikael_L
Det här är ett symptom som uppstår utav att demokrati egentligen är (kan vara) de 51 procentens diktatur + kraftig framväxt av politisk populism.


Och populismen kommer sig av att de etablerade partierna blir synbarligt alltmer lika varandra, trötta och har tappat förmågan att leverera svar och visioner på framtidsfrågorna och drunknar i att lägga mest energi på att stoppa och/eller nedvärdera motståndarnas åsikter och göranden.
Istället för att tänka över sin egen politik, slipa sin egen ideologi och utveckla visionerna.

Då går till sist rösterna till populisterna som sen gör dåliga populistiska beslut.



Nu ska jag nog hålla mig ifrån tråd-jäveln, jag blir alldeles för politisk alltför lätt, när sånt här kommer. :surprised:
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Tyvärr handlar det här inte om populism.
Huvudarkitekterna till hälsovårdsreformen och grundlagsbrottet är traditionella partier med en ideologi som för närvarande är mycket tydlig.

Som jag uppfattar svenskhatet i Finland är det i grunden exakt samma fenomen som skitkastningen mellan partierna i Sverige. I Finland kastar de flesta skit på oss medan medan man i Sverige har allas skitkrig mot alla.

Jag är relativt säker på skitkastandet i grunden handlar om inkompetenta lata okunniga osjälvständiga karriäristpolitikers sätt att dölja sin egen oförmåga och ovilja att göra någonting åt de växande problemen i samhället.
Genom att avleda sina väljares uppmärksamhet från problemen och skapa en position för sig själva som skitkastaröverstar uppburen av valboskapens upptrissade motvilja mot finlandssvenskar/moderater/socialdemokrater..... eller vem som nu råkar bli utsedd till skitkastningsobjekt.

Det vi som medborgare kan göra är att visa för politikerna att vi genomskådar dem och kräva att de börjar uträtta någonting konstruktivt.....och att KRÄVA RESPEKT
 
Mikael_L
Jag är inte helt säker.

Är det inte en form av nationalpopulism i Finland att vilja minska på svenska språket i landet?
Oavsett vilket parti som för frågan ...
 
Tänker man så är det här het uppenbar nationalistisk populism men skapad av och till stor del inom etablerade partier.
 
När blev byggahus forumet ett politiskt diskusionsforum? Moderatorn borde ta bort hela tråden tycker jag.
Då den ännu finns kvar så måste jag ändå säga några meningar.

Jupp, många inhemska finlandssvenskar är några ignoranta jäklar, jag vet då jag har jobbat i Finland och träffat på många som vägrar tala finska även om dom kan tala finska.


De är märkligt att 2% av den finska befolkningen ska få ha egna sjukhus, tv-kanaler och radio-kanaler som finansieras av den finska staten. Just nu så går finland på knäna och landet spås bli nästa Grekland.

Dessutom så har dessa 2% fått igenom en lag någongång i tiden att alla i landet finland MÅSTE läsa svenska i grundskolan! Vilket kan jämföras med att alla i den svenska grundskolan måste läsa persiska!



Äntligen har den finska staten tagit sig an att börja avvekla några av de ALLDELES för kostsamma förmåner som denna minoritet har haft i finland!
 
Mikael_L
Ja se där, som vanligt så finns det många åsikter och svar. Det är roligt och intressant med politik.

Nu kollade jag lite snabbt, det verkar vara ca 5% av befolkningen i finland som har svenska som modersmål. Och givetvis betydligt fler som kan svenska mer eller mindre bra.
Det omvända gäller också, väldigt många av de med Svenska som modersmål kan ju finska mer eller mindre bra.

edit: detta stycke:
Och som jag också fick fram det så minskade finlandssvenskarnas andel i befolkningen kraftigt från efter WW2 och framåt 80-talet, då många emigrerade till Sverige (lättare att emigrera till ett land där man redan talar språket själv).
Men det senaste årtiondet har andelen ökat något, särskilt för att fler tvåspråkiga familjer väljer att registrera barnen som Svensk-språkiga isf Finskspåkiga.




Om det nu skulle vara populism, som jag misstänker (men kan ha fel) så handlar det om att med enkla löften locka till sig väljare, utan att nödvändigtvis det är någon verklig fördel för landet.
Ungefär som när Trump lockar till sig röster med att lova att riva upp handelsavtal. Troligen är det på sikt enormt dåligt för USA, men rösterna fick han i alla fall.

Men vad gäller den svensk-finska frågan så är jag naturligtvis alldeles för oinsatt. Självklart är det en kostnad förbunden med tvåspråkigheten, all myndighetsinformation måste finnas på båda språken, alla medborgare har rätt att kunna kommunicera med myndigheter på sitt språk. Alla skolor måste anställa lärare för bägge språken osv.
Men det finns säkert en massa på inkomstsidan också. T.ex. att det gynnar handel med omvärlden (sverige särskilt då ;)) att det är ganska lätt att anställa folk som kan fler språk.

Men som skoleleverna i en kommun mot Ryska gränsen sa i en intervju, de undrade varför de hade Svenska i skolan, när de aldrig efter skolan hade chans att möta någon att prata Svenska med, men Ryska skulle de hellre se att de fick lära sig, då det språket stöter de på i princip dagligen sen efter skolan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Henrietta70
  • Laddar…
Medborgerliga och rättigheter står över vanlig vardagspolitik i prioritet!

Kostsamma förmåner.....ja så heter det i den finsknationalistiska hatpropagandan.
Statistiken visar klart och entydigt att vi finlandssvenskar kostar staten mindre per person i medeltal än finnarna gör och att vi får mindre samhällelig service än finnarna får trots att vi fram tills nu har haft förmånen att få vara någorlunda fullvärdiga medborgare med de kostnader det innebär för staten.

Att jag och många andra konsekvent vägrar att tala finska med varenda människa som har någon likhet med en myndighet eller som sitter bakom en disk beror på två saker.
1. Blir man skälld för HURRI på gatan i stan och förvägras service från statliga myndigheter på etnisk grund och märker att man i det allmänna folkmedvetandet inte har rätt att existera då börjar man stå på sig.
2. Visar man att man kan några ord finska antas man både språkligt och kulturellt vara helfinne och behärska språket fullständigt. Då blir allt på finska efter det.
 
Redigerat:
  • Gilla
MartinP666 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och om det finns intresse av tråden, så tror jag vi kan ro i land att den inte låses om vi skärper oss och försöker hålla oss så opolitiska som möjligt i denna tråd som trots allt är politisk i sin grund. :rolleyes:
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
OK
Jag gick tillbaka och redigerade mitt inlägg.
Ursäkta....men jag blev arg......
 
Redigerat:
Mikael_L
Ja jag skrev medan du skrev ditt, så mitt inlägg var inte någon reaktion på ditt inlägg på något som helst vis.

Det var bara en betraktelse över den knivsegg man måste balansera på för att inte låta sådana här trådar bli såpass politiska (och bråkiga) att de låses.
Jag tror inte moderatorerna finner nöje i att låsa trådar, men däremot behov ibland.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Jag blir lite betänksam....

Om nu svensktalande i Finland har funnits i minoritet sedan långt innan Sverige fanns, enligt heimlagas inlägg,
så är det underligt att man inte ens blivit så 2-språkig att man kan klara ett samtal på finska utan svårighet efter så många 100 år.

Jag drar en parallell till dagens Sverige.

Kommer vi att ha samma situation om x antal år att vi har en arabisk talande befolkning som inte vill/kan eller vägrar att ta till sig svenska språket och då kräver att sjukhus mm ska vara helt arabisk talande osv. (eller ja, det har vi kanske redan??) :x
 
Minoritet och minoritet, svenskan vid västkusten var i majoritet i århundranden, det var först runt 1900 talet som den finska befolkningen började invandra mot städerna iom. urbaniseringen. Svenskan var ju dessutom runt 12% av befolkningen cirka 1900 och 20% under 1800 talet, så inte en så liten minoritet som idag.

Vad gäller invandrare har vi cirka 10% invandrare här i flera svenskösterbottniska kommuner som t.ex. Närpes och Korsnäs, från diverse länder och det funkar bra, en av våra söners vänner från dagis är ukrainska och vi kommunicerar på en kombination av svenska och engelska, hälften av mina medarbetare på företaget jag arbetar vid är invandrare. Integrationens succé här på landsbygden har varit något av ett bakslag för vissa typer som tror alla utanför storstäder är rasister...

Språkuppblandning är något konstant som aldrig slutar, även finlandssvenskan har förfinskats både grammatiskt och med finska låneord. Min finska är inte så bra heller då jag oftare hör ryska och vietnamesiska än finska där jag bor. Vi försökte få barnen i finskt dagis men det var fullt. Dom har dock lärt sig själva via youtube, även engelska kan dom ganska bra, åtminstone 4 språk talar dom i nuläget. Intressant hur barn idag lär sig många språk.

Vi var för övrigt till tammerfors sjukhus igår med barnen för stundande operationer och jag diskuterade engelska med kirurgen, det gick bra, sjuksköterskorna gjorde även bra ifrån sig på svenska, det blev även finska, en blandning av lite allting. Men med gott humör. Man undrar ju vad för problem människorna har, som blir så arga då dom hör andra språk?

P.S.
Finska YLE gjorde ju en dokumentär ifråga om Sveriges roll i Finlands kultur, gjorde många upprörda faktiskt, jag tror det är något av ett lillebrors komplex som uppkom redan i 1800 talet då nationalismen var på uppgång och nationella "mythos" skapades i diverse länder för att skilja oss från dom, tidigare var det inte så att man ansåg sig som finländare eller svensk, man identifierade sig mycket mera lokalt än så...
 
Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.