eulflin skrev:
Hej

Jag har problem med åtkomst IP-mässigt externt, inom mitt eget nätverk fungerar det perfekt, jag kan logga in med IP-adressen vi PC programmet för SPC.

Jag har gjort port fwd enligt denna för port 443:

[länk]

Detta då jag har bredbandroutern från Telia.

Det känns dock som om SPC:n inte ligger upplagd mot Siemens på [länk]


jag tar tacksamt emot råd och tips, då jag fn inte kan använda den fulla potentialen på detta system.

Jag har SPC 4320.

jag blir galen efter alla dessa timmar med port fwd.....
Låter som exakt samma problem jag hade!
Jag lyckades aldrig få centralen att registrera sig på Siemens portal.

Till att börja med kan man kolla om porten verkligen är öppen via http://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/

Sedan vet jag absolut inte om det jag gjorde var lösningen, men jag gick in i min router och låste en IP-adress till centralen på centralens MAC-adress, sedan slog jag på DHCP i centralen. Låter inte som om det borde spela någon roll, men efter det fungerar det i alla fall.
Jag satt åtskilliga timmar och försökte olika saker. Men nu rockar det!

Min fru tycker att jag är löjlig som är så exalterad över ett litet larm :D
 
Tack för snabbt svar KristofferL, jag skall kolla detta ifall att porten är öppen, jag öppnade den för MAC på en PC i morse, får fortsätta felsöka i em. Användarvänligheten (med flera menyer för access) är kanske inte bäst för denna SPC-intill dess att man lärt sig allt om larmet. Potentialen i det är däremot där -om man får IP-kopplet att funka. Allt annat fungerar utom IP-kontakt med omvärlden, vilket gör att jag inte kan kontakta SPC:n.

Sedan när detta väl knäcks så har jag nästa problem, appen för android-men det kanske ger sig med anslutningen externt.

Jag hatar när utrustningen vinner över mig....

Min bättre hälft, tycker också om larmet (jag har fn mörkat detta med IP-problemet)...
 
Det låter i mina öron som att ni inte har konfigurerat default gateway i centralen. När ni sedan slår över till DHCP så får centralen default gateway från DHCP-servern och kan då hitta ut på Internet och registrera sig på spcsecure.com. Lokalt funkar allt bra utan default gateway.
 
Så kan det säkert vara! Nåväl, det fungerar bra nu med DHCP i centralen eftersom den ändå får en "fast" IP så jag låter det vara som det är! Men bra att veta vad det ev. berodde på!
 
Hej Pewh och KrstoferL, jag får prova detta med default gateway, finns det några "fasta värden" för den att ställa i SPC:n?
 
B
Pewh skrev:
RilleRock har i en annan tråd lagt upp den i sin Dropbox
[länk]

[länk]
Tackar !
Men det verkar inte vara några revolutionerande saker. Hade önskat SPC hade kunnat skicka mail för vissa händelser, utan att behöva gå via larmcentralen...

Det finns inga gratisversioner som kan ta emot sia och sen maila ut?
 
eulflin skrev:
Hej Pewh och KrstoferL, jag får prova detta med default gateway, finns det några "fasta värden" för den att ställa i SPC:n?
Om du går in i installatörsläge och går till Kommunikation - Ethernet. Här hittar du Gateway:

Om du på din PC går till start och skriver cmd.exe och trycker Enter.
Skriv sedan ipconfig och tryck Enter.
Här hittar du Default Gateway, det värdet skriver du in under Gateway i SPC.
Ex 192.168.1.1 eller 192.168.1.254
 
Tack KristoferL samt Pewh, allt funkar nu, det var Gateway som saknades, vär även tvungen att ange Telia DNS, varför vet jag inte, men i af.

TACK!:D

Nu skall har larmas
 
tyvärr så var jag för snabb att ropa hej... jag kan inte accessa SPC:n utanför mitt eget nätverk, jag kan accessa allt inklusive appen om jag är inom mitt eget nätverk. men inte från exvis jobbet.
Det skumma är att jag får webinloggning osv i browsern.
Appen kan accessa under eget WIFI, men inte på HSPA eller LTE.

Några ideer?
 
eulflin skrev:
tyvärr så var jag för snabb att ropa hej... jag kan inte accessa SPC:n utanför mitt eget nätverk, jag kan accessa allt inklusive appen om jag är inom mitt eget nätverk. men inte från exvis jobbet.
Det skumma är att jag får webinloggning osv i browsern.
Appen kan accessa under eget WIFI, men inte på HSPA eller LTE.

Några ideer?
Har du ställt in port forwarding rätt? Låter som att det är det som är problemet...
 
jag har följt youtube instruktionen ovan, kan se både MAC samt IP-adress på tilldelningen, jag har nu slut på ideer för port fwd annat än den instruktionen. Jag kunde tidigare inte komma till webinloggningen, men när jag satte gateway i SPC så kom den upp, varvid jag trodde att allt var klart då jag helt plötsligt fick webinloggning. men icke sade nicke.
 
Vad satte du för inställningar? Vad har du för router?
 
telia Thomson TG789vn, TCP/UDP port 443:
Information
spacer.gif
Status:Aktiv
spacer.gif
Typ:Set Top Box
spacer.gif
Ansluten till:ethport1 (Ethernet)

bull__md.gif Adresserar
spacer.gif
Fysisk adress:MAC-adress
spacer.gif
Tilldelning av IP-adress:DHCP
spacer.gif
IP-adress:192.168.1.109
spacer.gif
Använd alltid samma IP-adress:Ja
spacer.gif
DHCP-lånetid:Oändlig
 
Jag har bara tcp valt i mina inställningar. Vet inte om det har betydelse dock...
Har du fyllt i mac adressen eller? Det enda jag fyllt i är porten och ipadressen samt valt tcp.
 
TCP, macadressen ifylld (raderad här dock), verkar som många har problem med denna Thomson TG789VN... känns som jag provat allt just nu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.