S
Hej
Jag har ett problem med min diskmaskin, det gör allt rätt förutom att den inte värmer vattnet. Jag får inga felkoder, jag mätte upp värmeelement och den ligger på ca 20 Ohm.

Jag hade en service tekniker här, han sa att maskinen fungerar som den ska. Och blev lite dryg när jag ifrågasatte honom. Så jag vill helst fixa detta själv då jag inte vill ha hit honom igen.

E-nummer är SN436W00FS / 51
 
S
torbeno torbeno skrev:
Kolla här, inlägg 17 och 18
[länk]

där kan du köra testprogram och kolla felkoder. Värmefel = E09
Du har Zeolith på din maskin, då kan det var den. Den ger en annan felkod som jag inte har i huvudet nu
Hej
Jag får inga felkoder där, E:00 är det ända som kommer upp. Det betyder väl att allt är ok?
 
Ja, då stämmer det.
Maskinen blir inte varm ändå? Får ingen värme alls eller för lite?
 
S
torbeno torbeno skrev:
Ja, då stämmer det.
Maskinen blir inte varm ändå? Får ingen värme alls eller för lite?
Vattnet är kallt, men jag kan inte avgöra om det är lika kallt som kallvattnet. Det hela känns jättekonstigt.
 
S Screew skrev:
Vattnet är kallt, men jag kan inte avgöra om det är lika kallt som kallvattnet. Det hela känns jättekonstigt.
Hmm, om du kör ett 70-program och öppnar när den är halvvägs skall det vara ordentligt varm.
Har du en tångamperemeter eller typ sådan här. https://www.clasohlson.com/se/Elenergimätare/p/36-2897
Kan du mäta hur mycket den drar.
 
S
torbeno torbeno skrev:
Hmm, om du kör ett 70-program och öppnar när den är halvvägs skall det vara ordentligt varm.
Har du en tångamperemeter eller typ sådan här. [länk]
Kan du mäta hur mycket den drar.
Tack för snabba svar, jag ska köra ett 70 program nu. Jag har ingen tångamperemeter, men det är något jag kan gå och köpa ifall det behövs. Jag återkommer lite senare om det blev varmt eller inte.
 
S
torbeno torbeno skrev:
Hmm, om du kör ett 70-program och öppnar när den är halvvägs skall det vara ordentligt varm.
Har du en tångamperemeter eller typ sådan här. [länk]
Kan du mäta hur mycket den drar.
Jag kör 70 programmet nu, efter halva tiden så är det fortfarande kallt vatten i maskinen. Jag ska försöka åka iväg och köpa någon mätare idag.
 
A
om den inte värmer ej heller talar om att det är varmt

så betyder det att maskinen tycker det är tillräckligt varmt så antingen värmarens termistor eller troligare kretskort
 
S
electroluxaren skrev:
om den inte värmer ej heller talar om att det är varmt

så betyder det att maskinen tycker det är tillräckligt varmt så antingen värmarens termistor eller troligare kretskort
Jag har tagit ut kretskortet och kollat på den, jag kunde inte se något som såg konstigt ut, jag hoppas verkligen inte att det är den som är trasig. Hur kan man ta reda på var termistorn sitter och ev. resistansen?
 
A
sladdarna på värmaren bredvid själva värmarsladdarna är termistorn
 
S
Hej,
Då bör det vara där dom grå kablarna går in i pumpen.
S Screew skrev:
Jag har tagit ut kretskortet och kollat på den, jag kunde inte se något som såg konstigt ut, jag hoppas verkligen inte att det är den som är trasig. Hur kan man ta reda på var termistorn sitter och ev. resistansen?
electroluxaren skrev:
sladdarna på värmaren bredvid själva värmarsladdarna är termistorn
Det borde alltså vara där dom tre grå kablarna går in i pumpen. Var kan man hitta information om vilken resistans det ska vara? Tack på förhand
 
  • Tre grå kablar anslutna till en pump med siffror 1, 2, 3 markerade i rött på anslutningspunkten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Screew skrev:
Hej,
Då bör det vara där dom grå kablarna går in i pumpen.



Det borde alltså vara där dom tre grå kablarna går in i pumpen. Var kan man hitta information om vilken resistans det ska vara? Tack på förhand
Mellan stiften 1 och 2 ca 10 kohm, 1 och 3 ca 10 kohm, 2 och 3 ca 20 kohm vid 25 grader
 
S
torbeno torbeno skrev:
Mellan stiften 1 och 2 ca 10 kohm, 1 och 3 ca 10 kohm, 2 och 3 ca 20 kohm vid 25 grader
Tackar! Ska mäta i helgen, ska försöka hinna förbi och köpa en mätare också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.