K klimt skrev:
Först och främst en eloge till TS som återkopplar, tyvärr är det många som skapar trådar och sen inte återkommer. Det är bra om man kan försöka sätta sig in i andras situation. Er granne kanske tyckte att er byggnad nära tomtgräns var på gränsen, men granskade ritningen och bedömde att det ändå var ok för grannsämjans skull. När nya byggnader tillkommer så gör man nog initialt bedömningen att de är större än de är, förhoppningsvis vänjer man sig sedan. Då blir det en besvikelse att ni gjorde en felaktig ritning. Det bästa är om ni låter känslorna svalna litet och sedan försöker nå en kompromiss. Tänk på att er granne kan känna sig överkörd som får en större byggnad än den tänkta. Visst kan ni köra den hårda vägen och hävda att ni bara har en liten avvikelse. Det låter ju som om kommunen kanske ger er rätt i detta, men det kan leda till en lång process med överklaganden.
Tror du har helt rätt i hur det uppfattas från hennes sida och har full förståelse för det. Det jag ifrågasätter är rimligheten i det hon kräver, och där har jag svårt att se att jag skulle ställa samma krav om situationen var det omvända (men det är ju förstås lätt att säga när det bara är en hypotetiskt scenario).

Det redan gått ett tag så känslorna har hunnit svalna (för att sedan koka upp igen varje gång vi träffats för att prata) och tyvärr har hon snarare grävt ner sig mer i sin skyttegrav istället för att försöka möta oss i något som låter oss göra rätt för oss på ett sätt som inte kostar skjortan, vad än det skulle tänkas vara.
 
  • Gilla
Eld
  • Laddar…
K klimt skrev:
Visst kan det vara så, att de söker skäl för att godkänna er byggnad. Men det är knappast så att lagstiftningen anger att de uppgifter som finns i ansökan gäller före ritning. Båda ska vara korrekta och stämma överens med varandra. Kommunen gör knappast någon detljgranskning utan utgår från att ni som sökare av bygglov lämnar korrekta uppgifter. Däremot kanske kommunen kommer att bedöma att differensen är så liten att det inte är skäl för åtgärd. Det är ju inte säkert att er granne delar denna uppfattning. Den extra höjden gentemot ritning minskar ju den kvällssol som ni pratade om. Om grannen väljer att överklaga ett eventuellt beslut till er fördel från kommunen vet ni ju inte hur högre instanser bedömer.
Tack för ditt perspektiv. Anledningen till att jag är här är ju att jag försöker få klartecken i vad lagstiftningen anger samt vad man kan förvänta sig att de bedömer efter. Åsikterna för vad som gäller går isär något även här i tråden (samt hos kommunen) så det verkar som att det inte är helt glasklart.

Sjävklart ska alla måtten stämma överens, det intressanta är vad som gäller när de inte gör det. Kommunen måste ju ha tagit beslutet baserat på måtten som angivits och/eller ritningen. Bereoende på vilket så hade de ju kunnat bedöma att vi byggt för lågt om vi istället hade byggt efter ritningen som visar byggnaden i relation till huset istället för måtten.
 
T Thomas' skrev:
"Utöver det så har kommunen som sagt gett mig klartecken via telefon vilket innebär att vi gjort extra jobb som måste rivas om taket ska sänkas." - Detta är ej att anses som styrkt. Du är byggherre, du ansvarar för att du följer bygglovet.

FFG/mått och fasadritning skall ju gå hand i hand och stämma överens. Jag lämnade själv in bygglov nyligen och frågade om vad som är viktigaste. BÅDA sa kommunen, ritningen skall vara skalenlig och stämma överens med ex nbk.

Men det verkar som att folk anser att 23 cm är "bara", knappast ett mindre byggfel. Då skulle jag undra vilken snickare man anlitat. Men sedan beror det kanske på om man bygger i Stockholm eller Boden också.

Om man inte följer detaljplanen i vår kommun och kommunen missar detta, vi får godkänt bygglov. Då ligger det inte på kommunen utan på mig som byggherre, "för kommunen kan missa saker" fick jag lära mig.
Det känns ju rätt givet att kommunen försöker avsäga sig ansvar om de gör misstag, men hur rimligt är det att jag betalar en inte jätteliten peng för bygglovet ifall dom inte kontrollerar saker innan dom godkänner? Om jag släpper igenom saker på mitt jobb som inte stämmer så är ansvaret mitt, jag kan inte skylla på kunden eller kollegan bara för att jag missade att kontrollera vad dom gjort. Sen vet jag inte vad lagen säger vad gäller bygglov, det är därför jag är här och lyfter frågan.

Som sagt så har snickaren byggt enligt ritning/mått, problemet är den andra ritningen som visar sidobyggnaden i relation till huvudbyggnaden. Hade det byggts efter den ritningen (som inte visar mått) så hade det ju inte stämt med den andra ritningen som ju beskriver byggnaden i mer detalj.
 
J Jesper A skrev:
Tack för ditt perspektiv. Anledningen till att jag är här är ju att jag försöker få klartecken i vad lagstiftningen anger samt vad man kan förvänta sig att de bedömer efter. Åsikterna för vad som gäller går isär något även här i tråden (samt hos kommunen) så det verkar som att det inte är helt glasklart.

Sjävklart ska alla måtten stämma överens, det intressanta är vad som gäller när de inte gör det. Kommunen måste ju ha tagit beslutet baserat på måtten som angivits och/eller ritningen. Bereoende på vilket så hade de ju kunnat bedöma att vi byggt för lågt om vi istället hade byggt efter ritningen som visar byggnaden i relation till huset istället för måtten.
Jag kan ju bara spekulera, men jag tror inte kommunen tog beslut baserat på mått eller ritning. Beslutet togs nog främst på medgivande från granne och man förutsatte nog att ni hade korrekta uppgifter i ert underlag. Därför är det viktigt att grannen förstod vad det gäller, om detta stämmer eller ej kan man nog bedöma olika.
 
K klimt skrev:
Jag kan ju bara spekulera, men jag tror inte kommunen tog beslut baserat på mått eller ritning. Beslutet togs nog främst på medgivande från granne och man förutsatte nog att ni hade korrekta uppgifter i ert underlag. Därför är det viktigt att grannen förstod vad det gäller, om detta stämmer eller ej kan man nog bedöma olika.
Så kan det nog vara.
 
K kindvall skrev:
Men hur mycket kan 23 cm påverka solsituationen? Det borde ni kunna beräkna, och kanske visa med en ritning för kommunen hur lite det påverkar. Att övertyga henne verkar inte särskilt görbart.
Hur är hennes klagomål till kommunen formulerat? Hon kan ju klaga på avvikelsen på 23cm, men den borde kommunen kunna acceptera. Om ni kan få kommunen att se att hennes klagomål beror på att hon i princip ångrat sig borde de kunna bortse från det. Om ni river ner och sänker 23 cm lär hon fortfarande vara missnöjd.
Har inte sett hennes anmälan men får kanske efterfråga det. Jag vet bara att hon klagade på höjden samt takvinkeln (den senare var hon helt fel ute med då den stämmer med alla ritningar).

Skulle helt klart vara intressant att klura ihop något som visar påverkan på solen. Ska se om jag kan fixa det, men vet inte om det skulle ha så stor effekt på kommunens beslut.
 
Men vad är kommunens ställning i nuläget? Inväntar dom att ni grannar skall lösa det? Gällande hennes överklagan, är den ens giltig nu i efterhand när du redan hunnit få bygglovet godkänt av kommunen? Eller menar dom att bygglovet inte längre är giltigt pga att ritningarna inte stämmer?
 
C crazytok skrev:
Men vad är kommunens ställning i nuläget? Inväntar dom att ni grannar skall lösa det? Gällande hennes överklagan, är den ens giltig nu i efterhand när du redan hunnit få bygglovet godkänt av kommunen? Eller menar dom att bygglovet inte längre är giltigt pga att ritningarna inte stämmer?
Jag tror inte att dom själva riktigt vet vad dom tycker ännu och jag har inte lyckats få ett rakt svar på vad dom tänker göra.

Deras första vilja var att vi försöker kommer överens med grannen medans de återvände till kontoret för att diskutera. Sedan dess har dom begärt lite nya mått (som jag skrivit om i tråden tidigare) och i väntan på det har dom föreslagit att vi försöket prata med grannen igen (trots att vi indikerat att det gick mycket illa senast vi försökte).

Vi ska mäta i början på nästa vecka. Grannen tror jag tyvärr inte vi kan prata med igen utan att infektera situationen ytterligare.
 
Ok, ajdå... då är det mao bara att invänta bud från kommunen och vad dom anser. :(

Hur långt kommet är själva byggnationen? Har ni satt all råspont på taket? Jag menar, hur stort blir arbetet egentligen med att sänka allt 23cm som det ser ut i nuläget?

Bilder är alltid intressant i sådana här lägen så vi också får oss en uppfattning om situationen. :)
 
Några kommentarer
1 det är väl grannens sak att bedöma vad några decimeter innebär. Av egen erfarenhet vet jag att det kan ha betydelse när man till exempel klippet träd i den utsträckningen för att få kvällssol
2 ni har kanske låtit snålheten bedra visheten när ni gjorde ritningar själv. Professionella ritningar hade blivit korrekta till ett måttligt pris
3 ni har olika resultat i er ritning och i era mått. Från grannens synvinkel bör det nog vara den lägre byggnaden som gäller, alltså enligt ritning
4 kommunen väntar nog på en uppgörelse. Har ni frågat vad det skulle kosta att bygga lägre till exempel med annan takvinkel?
5 om ni ändå får rätt hos kommunen vet ni inte vad som gäller om grannen anmäler att ni inte följt ritningen i bygglov för ert bygge, det kan bli en långvarig och komplicerad affär
Min slutsats är att ni bör göra så gott ni kan för att komma överens med er granna
 
Hemmakatten
Min åsikt är fortfarande att det finns ett bygglov som vunnit laga kraft. Det kan inte kommunen eller grannen ändra på.
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Jag kan ju bara spekulera, men jag tror inte kommunen tog beslut baserat på mått eller ritning. Beslutet togs nog främst på medgivande från granne och man förutsatte nog att ni hade korrekta uppgifter i ert underlag.
Kommunens uppgift är att granska handlingarna och kontrollera att de stämmer. Bygglovshandläggaren har gjort bort sig.

Till TS: Vad är det grannen tycker är så viktigt med att taket ligger i linje med spröjsen? Det är viktigt att komma ihåg att man ”äger” inte sin utsikt.

Jag tror att grannen inte riktigt visste vad den godkände och nu när byggnaden börjar ta form insåg grannen att byggnaden blev större än vad den trott. Nu när grannen ångrat sig letar den efter alla fel som går.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Min åsikt är fortfarande att det finns ett bygglov som vunnit laga kraft. Det kan inte kommunen eller grannen ändra på.
Handlar inte ärendet om ifall TS har följt sitt bygglov eller inte? Jag uppfattar det som att det är ett tillsynsärende baserat på anmälan om det som kommunen håller på att processa.

Finns det alldeles för motstridiga uppgifter på olika ritningar i bygglovet borde resultatet bli att det i praktiken inte går att bygga något som följer bygglovet, för att man kommer att avvika från antingen den ena eller den andra ritningen. Som jag uppfattar det så blir frågan om när det blir en för stor avvikelse på en för viktig punkt.

Jag är inte avundsjuk på kommunens personal som ska sitta och avgöra detta, helt klart en knepig bedömning och en speciell situation.
 
Redigerat:
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Knepigt...

Man förväntar ju sig att ritningarna ska vara skalenliga och korrekta. Det kan ju inte vara meningen att man måste själv rita upp måtten som anges för att bedöma hur det kommer att se ut...

Ska man hårddra det gavs ju bygglovet på felaktiga grunder och då gäller det väl inte och behöver göras om.

/ATW
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Jag tror nog tyvärr att du kan ge upp en god grannsämja med den här grannen.

Låter, precis som några andra påpekat, som att hon har ångrat att hon sa ja till bygget och nu letar hon desperat efter att du ska ha gjort några fel som hon kan hacka på. M.a.o. hon kommer aldrig bli nöjd vad du än bygger.

Om jag var du skulle jag bygga det jag får och bara beklaga att hon inte blev nöjd.

Lycka till!
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.