Maxwells demon TotalControl skrev:
@crazytokJag kör Hunters riktiga bevattnings-ventiler. Robusta som en tank :)

[länk]
Finns det någon ventil som jag kan köpa i butik måntro? Hade helst velat lösa problemet med trycket idag om möjligt, så slipper gärna beställa hem om det går...

Kan typ Biltema, Hornbach, Kjell o Co eller liknande ha något?
 
Redigerat:
Problemet är att det är 24V, då behöver jag en annan spänningsomvandlare också.... :rolleyes:

Får lura lite på det här och se om jag kan komma fram till en godtycklig lösning med det jag redan har.
 
C crazytok skrev:
Finns det någon ventil som jag kan köpa i butik måntro? Hade helst velat lösa problemet med trycket idag om möjligt, så slipper gärna beställa hem om det går...

Kan typ Biltema, Hornbach, Kjell o Co eller liknande ha något?
Jag kör med 2st sådana här, en till uteduschen och en till bevattning.
Upplever ingen strypning av vattenflödet.
Har faktiskt en helt ny liggandes, köpte en för mycket:)
https://www.esska.se/shop/Magnetven...-stangd--MX0000000000-13420?hlid=M212220V0000
 
Förstår att det är lite skillnad jämfört med den jag valde för 150 spänn! :crysmile::crysmile:

Av nyfikenhet, hur nyttjar du den till uteduschen?
 
C crazytok skrev:
Förstår att det är lite skillnad jämfört med den jag valde för 150 spänn! :crysmile::crysmile:

Av nyfikenhet, hur nyttjar du den till uteduschen?
Såhär, styr båda ventilerna med ett Sonoff dual relä.
Installation av rör och ventiler med ett Sonoff dual relä i ett hemmabyggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
crazytok och 1 till
  • Laddar…
Snygg installation, du kör alltså färdigtempererat ut till duschen? Smart!
Men är det inte lite omständigt att sätta på duschen med en app? :crysmile:
 
mexitegel mexitegel skrev:
Snygg installation, du kör alltså färdigtempererat ut till duschen? Smart!
Men är det inte lite omständigt att sätta på duschen med en app? :crysmile:
Jag har ett vred ute vid duschen också, den står dock nästan alltid öppen så jag kan starta duschen med mobilen, väldigt skönt att slippa stå blöt och vänta 20sec när det är nollgradigt och blåser ute.
Men jag har tänkt sätta en fysisk knapp vid duschen som triggar relät, då kan jag ta bort ventilen
och sätta lite smart styrning, som att vattnet stängs av automatiskt efter ett antal minuter tex.
 
  • Gilla
crazytok och 1 till
  • Laddar…
Snyggt installerat, precis så det ska se ut! (y):D

Inte lika snyggt installerat här, men mitt är å andra sidan provisorisk. ;)
Provisorisk installation av en IP66 kopplingsbox, shelly, vattenventil och Gardena vattenfördelare med anslutna slangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Satte en ip66 kopplingsbox som inhyser shellyn. Sedan är det vattenventilen och sist gardena vattenfördelaren!

Har meckat om alla slangar lite nu, och lyckats få ner lite avstånd mm. Så har fått till trycket något lite bättre nu! Så nu är jag Ganska nöjd iaf! Ska nog byta ut alla Biltema (läs Skittema) kopplingar för dom läcker ju som såll.... helt otroligt dåliga! Så där tappar jag ju också lite tryck.
 
  • Gilla
leby och 3 till
  • Laddar…
Hej!
Sitter och klurar på hur Shelly ska kopplas in..
Gjorde ett "kopplingsschema" som ser ut att fungera.
SW porten (kontroller porten) behöver inte användas då jag inte ska ha en lampknapp kopplad till denna Shelly men är tveksam över I porten?

Kommer detta funka?
 
  • Skiss av en Shelly 1-relä installeras utan lampknapp där armatur och uttag är kopplade till O och L på enheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P pulzion skrev:
Hej!
Sitter och klurar på hur Shelly ska kopplas in..
Gjorde ett "kopplingsschema" som ser ut att fungera.
SW porten (kontroller porten) behöver inte användas då jag inte ska ha en lampknapp kopplad till denna Shelly men är tveksam över I porten?

Kommer detta funka?
Det ska finnas ett kopplingsschema i Shelly förpackningen. Läs på detta så ser du hur den ska kopplas.
 
@pulzion Det är relät är helt separerat från övriga delar i shelly1
L & N antar jag du vet vad de är till för, SW som du antagit är till mekanisk brytare.
I är in av den krets du vill styra, O är out på samma krets. Så om du vill ha ut 230v på O måste du mata I med 230v
 
leby leby skrev:
@pulzion Det är relät är helt separerat från övriga delar i shelly1
L & N antar jag du vet vad de är till för, SW som du antagit är till mekanisk brytare.
I är in av den krets du vill styra, O är out på samma krets. Så om du vill ha ut 230v på O måste du mata I med 230v
Ah, okej! Men jag förstår inte varför man ska koppla in 230v (eller ja.. fasen) på både L och I?

Känns helt onödigt
 
Därför att du ska kunna kontrollera vad som helst med I och O. Du kan tex strömsätta din shelly med 220V. Sedan styr du någonting som bara drivs med 12V, således kopplar du in din tex 12V motor till I och O.

Eller tvärtom, strömsätta din shelly med 12V och styra en 220V armatur.

Möjligheterna blir alltså större! Förstod inte heller varför i början.... :)

I och O är alltså ett helt fristående relä som inte har någon som helst kontakt med övriga komponenter, förutom att den slås av och på då.
 
  • Gilla
Jsson83 och 1 till
  • Laddar…
P pulzion skrev:
Ah, okej! Men jag förstår inte varför man ska koppla in 230v (eller ja.. fasen) på både L och I?

Känns helt onödigt
Du kan köpa en Shelly1PM så slipper du jobbet att strömsätta 2 terminaler ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.