N Nerre skrev:
Du missar den lilla detaljen att när det gäller avtal mellan näringsidkare och konsument så finns det lagstiftning som inte går att avtala bort. Lagstiftningen tar för givet att näringsidkaren är den som är proffs och lägger ett stort ansvar på näringsidkaren att vara tydlig mot konsumenten. framförallt när det gäller prissättning.

Det finns i samband med detta nåt som heter "oskäliga avtalsvillkor".
Oskäliga avtalsvillkor har inget med vinstmarginalen att göra.

Det finns tydliga exempel i lagstiftningen på vad som räknas som oskäliga avtalsvillkor. men leverantören är aldrig skyldig att redovisa sina affärshemligheter för kunden.

Du verkar ha en egen uppfattning som helt saknar lagstöd i dina påstående, läs på om lagstiftningen innan du uttalar dig tvärsäkert om saker och ting. Det märks tydligt att du inte kan vara företagare. För du har uppfattningen att företagare ska jobba under dina direktiv som en slav, som ska ta alla risker och inte få någon belöning för det. Du är helt enkelt helt oseriös att resonera med.
 
N Nerre skrev:
Har man lämnat en offert på fast pris behöver man det inte, men om man påstår att man tar "inköpspriset plus 10%" eller "inköpspriset med 10% rabatt" så måste man kunna styrka inköpspriset. Det är alltid den som vill ha betalt som har bevisbördan. Det är därför man som konsument kan betala vad man anser är skäligt, och sen får hantverkare ta det till tingsrätten om de inte håller med.
Du tar upp ett specifikt exempel där leverantören specifikt refererar till sina inköpspriser och i det fallet håller jag med om att det är upp till leverantören att redovisa sitt inköpspris. Menjag tycker den leverantören gör något som inte är att rekommendera. Det är bättre att skriva det pris som kunden ska betala enligt leverantörens önskemål.

När du går till ICA och handlar mat så redovisar aldrig ICA vad de betalar för sina inköp, de redovisar vad DU som kund ska betala till ICA, inget annat. Sen kan ju du ringa runt till bönderna som säljer mjölk och fråga vad de får betalt eller åka till bonden själv och handla mjölk, om denne säljer i så små kvantiteter.
 
M mr_bygg skrev:
Det är i slutänden en avtalsfråga och självklart kan en hantverkare eller entreprenör vägra uppge sina inköpspriser och då är det upp till kunden om man accepterar upplägget. Men det är inte ovanligt att företag redovisar sin verkliga fakturor till kund med ett tydligt påslag vilket många kunder upplever som ett bra och transparent sätt att hantera materialkostnaderna. Kör man på löpande kan man alltid använda hantverkarformuläret där prispåslaget på materialinköp regleras.
Japp, det är det jag försöker säga att det är ett avtal mellan kund och leverantör, självfallet ska leverantören vara tydlig med vilket pris kunden ska betala och inte komma med obehagliga överraskningar. Så tydlighet i priset mot kund är vi tveklöst överens om.

Vad jag även försöker få fram att ingen kund har "rätt" att veta leverantörens affärshemligheter, som inköpskanaler, eller inköpspriser och interna kalkyler. Det finns en omfattande lagstiftning för att skydda företagens affärshemligheter.

Det finns ingen konflikt med konsumentskyddet i det.
 
connywesth connywesth skrev:
Det är bättre att skriva det pris som kunden ska betala enligt leverantörens önskemål.
Du missar den detaljen att det vi pratar om här är jobb som görs på löpande räkning. Där får man inte veta det exakta priset i förväg.

Jag tror att jag har skrivit tre gånger redan att om det är offert på fast pris så är det en helt annan femma. Men väldigt många hantverkare vägrar att ge fastprisoffert på småjobb.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
connywesth connywesth skrev:
Vad jag även försöker få fram att ingen kund har "rätt" att veta leverantörens affärshemligheter, som inköpskanaler, eller inköpspriser och interna kalkyler. Det finns en omfattande lagstiftning för att skydda företagens affärshemligheter.
Den lagstiftningen handlar om ifall nån utan företagets tillåtelse sprider informationen. Men om ett företag har sagt att man debiterar i relation till inköpspriset, då lämnas ju uppgifterna ut med företagets tillåtelse.

Det finns ingen konflikt med konsumentskyddet i det.
Du kanske missar den här lilla detaljen i konsumenttjänstlagen:
40 § Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats.
Lämnar du en offert på fast pris behöver du inte visa hur du räknat ut priset, för då är det känt i förväg. Men är det löpande räkning så måste konsumenten kunna verifiera att beloppet är rimligt. Annars skulle ju näringsidkaren bara kunna dra till med nåt som inte alls har nån anknytning till verkligheten.

Så än en gång stoltserar du med okunskap om hur konsumentlagstiftningen ser ut.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
connywesth connywesth skrev:
Hantverkaren är fri att ha vilka priser denne vill, det är upp till parterna att skriva ett avtal (Offerten blir ett avtal om kunden accepterar offerten). D.v.s. det är en förhandling mellan parterna och när båda är överens så undertecknar BÅDA parter ett avtal som reglerar hela affären. Det är så affärer och avtal går till.

Hantverkaren ska då uppfylla sin del (leverans av material enligt specifikation och fackmässigt jobb enligt specifikation) av avtalet och kunden sin del (besiktning och betalning).

Även om man kör med löpande räkning så ska det ändå finnas en specifikation vad som ska göras och under vilka villkor som gäller för båda parter.

Det här är samma principer som stadfästes i den romerska rätten för över 2000 år sedan. Hela världen följer i grunden dessa principer.

Det finns ingen reglering av "maximal marginal" för leverantören. Däremot finns en omfattande lagstiftning för skydd av affärshemligheter. Bryter en anställd systematiskt mot dessa regler kallas det ofta för industrispionage, vilket har hårda straff enligt lagstiftningen.

Typiska affärshemligheter är bland annat vilka inköpskanaler och vinstmarginaler (e.g. kalkyler i stort) som ett företag har. Men det är inte begränsat till det utan omfattar mycket mer, som är långt utanför scope för denna tråd.
En gång till - om offerten från hantverkaren vid rörligt pris, uppger att materialkostnaden debiteras enligt grossistens prislista med en rabatt på 20%, och prislistan inte är tillgänglig för kunden.

Tycker DU det är rimligt att kunden då faktureras ett belopp som är 3-4 gånger högre än vad kunden själv kan köpa varan för över disk i lokal butik? Plus en timmes arbetstid, och bilkostnad?
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Du missar den detaljen att det vi pratar om här är jobb som görs på löpande räkning. Där får man inte veta det exakta priset i förväg.

Jag tror att jag har skrivit tre gånger redan att om det är offert på fast pris så är det en helt annan femma. Men väldigt många hantverkare vägrar att ge fastprisoffert på småjobb.
Jag har aldrig pratat om offert på fastprisjobb, jag har pratat om offert på jobb med löpande räkning, för det var ju det hela började med.

Hantverkare ger ju bara fastpris om de räknar med att tjäna pengar på det, jämfört med löpande räkning. Det kostar ganska mycket administration att ta fram en fastprisoffert, så det skulle kanske kosta 10 000 kr extra + moms för att ge fastpris på ett jobb för 5000 kr + moms. Då är det bättre att hantverkare skiter i att ge fastprisoffert på såna småjobb.
 
connywesth connywesth skrev:
Jag har aldrig pratat om offert på fastprisjobb, jag har pratat om offert på jobb med löpande räkning, för det var ju det hela började med.
Kan du då ge ett exempel på hur en sån offert inkluderar materialkostnaden på ett sånt sätt att kunden från början förstår vad det kommer att kosta? Precis som när man handlar på ICA.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Den lagstiftningen handlar om ifall nån utan företagets tillåtelse sprider informationen. Men om ett företag har sagt att man debiterar i relation till inköpspriset, då lämnas ju uppgifterna ut med företagets tillåtelse.



Du kanske missar den här lilla detaljen i konsumenttjänstlagen:


Lämnar du en offert på fast pris behöver du inte visa hur du räknat ut priset, för då är det känt i förväg. Men är det löpande räkning så måste konsumenten kunna verifiera att beloppet är rimligt. Annars skulle ju näringsidkaren bara kunna dra till med nåt som inte alls har nån anknytning till verkligheten.

Så än en gång stoltserar du med okunskap om hur konsumentlagstiftningen ser ut.
En specificerad räkning innebär INTE att leverantören redovisar sina inköpskostnader, utan talar om att denne jobbade exempelvis 311 timmar á 445 kr per timme + moms.

Eller att hantverkaren debiterar för 250 meter trallvirke av lärkträd med kvalitet XYZ för 14:50 kr per löpmeter + moms. Det är vad specificerad räkning handlar om.

Här kan du även se hur priset har beräknats. Momsen är 25% i ovanstående 2 exempel.

Jag måste säga att du är nog en av de mer okunniga om lagstiftning jag kommunicerat med på länge. Du visar total okunskap om hur man ska tolka lagtexter. Så lägg ner det. Eller ta reda på fakta hur lagar fungerar innan du går ut på barrikaderna för saker som du tolkat helt fel.

Enligt lagtexten som du hänvisade till så är det priset till dig som kund som ska redovisas, inte hantverkarens inköpspriser.

Om du anlitar en advokat så brukar de sällan redovisa antalet timmar de jobbat utan du får sannolikt en faktura med en klumbsumma typ "35 000 kr + moms för utformning av allmänna villkor" eller om du är en privatperson "arvode 35 000 kr för huvudförhandling i Stockholm TR i målet Mål 1234-20". Det är ändå godkänt både från Tingsrätten och Försäkringsbolaget. Du betala självrisken till försäkringsbolaget på X kr.
 
Redigerat:
N Nerre skrev:
Kan du då ge ett exempel på hur en sån offert inkluderar materialkostnaden på ett sånt sätt att kunden från början förstår vad det kommer att kosta? Precis som när man handlar på ICA.
Exempel på Offert för Löpande räkning av Pelle Pettersons Snickeri AB:

Arbete av Snickare 445 kr + moms per timme (556.25 kr per timme inklusive moms)
Arbete med Transporter med Servicebil 445 kr/tim + moms (556.25 kr/tim ink. moms)
Transporter med Servicebil 55 kr + moms per påbörjad mil (68,75 kr per mil inklusive moms)
Trallvirke av sibiriskt Lärkträd dimension 120x12 mm, pris 14,50 kr per löpmeter exkl moms (18,125 kr/lpmtr inkl. moms)

Preliminär materialåtgång enligt bifogad ritning + 20% svinn.

Hantverkaren ansvarar för bortforsling av överblivet byggmaterial för återanvändning/återbruk. Debitering sker med Löpande arvode för transporter.

Skriftlig redovisning av materialåtgång sker på fakturan. Fakturering av material sker veckovis. Fakturering av arbete sker månadsvis i efterskott.
 
Redigerat:
connywesth connywesth skrev:
Eller att hantverkaren debiterar för 250 meter trallvirke av lärkträd med kvalitet XYZ för 14:50 kr per löpmeter + moms. Det är vad specificerad räkning handlar om.
Har hantverkaren specificerat 14:50 per löpmeter innan jobbet påbörjas är det helt ok. Men om hantverkaren har specificerad "Inköpspris plus 10% påslag" så måste denne redovisa inköpspriset.

Det är inte jag som säger det, det citerade jag från en artikel.


Om jag kan köpa en produkt för 199 spänn på Bauhaus, hantverkare säger "du får den till mitt inköpspris" och sen tar hantverkaren 499. Tycker du det är fullt rimligt? För det är ju det som händer. Och det är det vi konsumenter opponerar oss mot.

Konsumentlagstiftningen är till för att skydda konsumenten mot oseriösa näringsidkare. Om den ska tolkas som du tolkar den så ger den inte konsumenten nåt skydd. Hantverkaren kan istället för 14:50 löpmetern lika gärna ta 125 spänn löpmetern.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Har hantverkaren specificerat 14:50 per löpmeter innan jobbet påbörjas är det helt ok. Men om hantverkaren har specificerad "Inköpspris plus 10% påslag" så måste denne redovisa inköpspriset.

Det är inte jag som säger det, det citerade jag från en artikel.


Om jag kan köpa en produkt för 199 spänn på Bauhaus, hantverkare säger "du får den till mitt inköpspris" och sen tar hantverkaren 499. Tycker du det är fullt rimligt? För det är ju det som händer. Och det är det vi konsumenter opponerar oss mot.

Konsumentlagstiftningen är till för att skydda konsumenten mot oseriösa näringsidkare. Om den ska tolkas som du tolkar den så ger den inte konsumenten nåt skydd. Hantverkaren kan istället för 14:50 löpmetern lika gärna ta 125 spänn löpmetern.
Nej, som du såg så ska priset alltid redovisas innan kunden accepterar offerten, något annat har jag ALDRIG hävdat. Men det är det pris som KUNDEN ska betala som ska redovisas av hantverkaren/leverantören, inte hantverkarens inköpspriser.

Det är priset i offerten som gäller. Hantverkaren kan givetvis inte debitera ett högre pris än så. Men det viktiga är att det finns en offert som specificerar priset. Och om det tillkommer nya produkter så måste hantverkaren lämna en kompletteringsoffert med kvalitet och pris för de nya produkterna.

Båda parter ska aldrig acceptera något annat än skriftliga avtal, det är ett skydd för båda parter.

Jag skulle aldrig ange priset som "mitt inköpspris +/- X%" man måste som hantverkare ta fram en prislista för de produkter som ska användas i uppdraget. Som hantverkaren redovisar i sin offert. Sen brukar det kunna skilja på materialåtgång eller nedlagda timmar av olika orsaker. Men tillkommer något problem så ska man diskutera det med kunden så kunden hela tiden blir informerad och kan ta nya beslut eller göra omprioriteringar tillsammans med sin hantverkare.

Det kan även hända att material som man offererat tagit slut hos leverantören till hantverkaren, och det måste ersättas med ett material som hantverkaren behöver ta mer betalt för. Då får hantverkaren informera kunden så kunden får ta ett beslut om de ska välja det materialet eller välja ett annat.

När det gäller löpande räkning så är alltid kunden mer involverad i besluten och får mer löpande information.

Men kunden måste begära att vara involverad i besluten, och så länge båda pratar med varandra på samma nivå så brukar såna saker lösa sig smidigt.

Om kunden inte har tillräckliga kunskaper så finns det konsulter som kan ta beställarrollen och sköta den rollen åt kunden.
 
Redigerat:
connywesth connywesth skrev:
Nej, som du såg så ska priset alltid redovisas innan kunden accepterar offerten, något annat har jag ALDRIG hävdat. Men det är det pris som KUNDEN ska betala som ska redovisas av hantverkaren/leverantören, inte hantverkarens inköpspriser.

Det är priset i offerten som gäller. Hantverkaren kan givetvis inte debitera ett högre pris än så. Men det viktiga är att det finns en offert som specificerar priset. Och om det tillkommer nya produkter så måste hantverkaren lämna en kompletteringsoffert med kvalitet och pris för de nya produkterna.

Båda parter ska aldrig acceptera något annat än skriftliga avtal, det är ett skydd för båda parter.

Jag skulle aldrig ange priset som "mitt inköpspris +/- X%" man måste som hantverkare ta fram en prislista för de produkter som ska användas i uppdraget. Som hantverkaren redovisar i sin offert. Sen brukar det kunna skilja på materialåtgång eller nedlagda timmar av olika orsaker. Men tillkommer något problem så ska man diskutera det med kunden så kunden hela tiden blir informerad och kan ta nya beslut eller göra omprioriteringar tillsammans med sin hantverkare.

Det kan även hända att material som man offererat tagit slut hos leverantören till hantverkaren, och det måste ersättas med ett material som hantverkaren behöver ta mer betalt för. Då får hantverkaren informera kunden så kunden får ta ett beslut om de ska välja det materialet eller välja ett annat.

När det gäller löpande räkning så är alltid kunden mer involverad i besluten och får mer löpande information.

Men kunden måste begära att vara involverad i besluten, och så länge båda pratar med varandra på samma nivå så brukar såna saker lösa sig smidigt.

Om kunden inte har tillräckliga kunskaper så finns det konsulter som kan ta beställarrollen och sköta den rollen åt kunden.
Så när du offererar tex ett garage så specar du kostnaden på flera hundra olika detaljer ner till minsta spik på offerten, det låter ju något orimligt jämfört med att säga ex +10% på inköpspris!
 
connywesth connywesth skrev:
Nej, som du såg så ska priset alltid redovisas innan kunden accepterar offerten,
Det finns inga hantverkare som detaljspecificerar materialkostnad vid löpande räkning. De orkar inte sitta och ta fram egna prislistor utan de kör med Ahlsells bruttoprislista rakt av. Vilket innebär mycket högre priser än vad det kostar i byggvaruhusen, även efter påstådd "rabatt" (som bara är fiktiv, eftersom hantverkaren inte betalar bruttopriset).

Snälla, läs tråden jag länkade till. Du verkar bara läst rubriken. Läs igenom hela tråden. Läs alla exempel. Det är tröttsamt att behöva sitta och upprepa saker som man skrivit tidigare.
 
hsd hsd skrev:
bilkostnaden borde ingå i timpriset liksom kostnad för hammare och skruvdragare ;)
Du kan självklart få bil/resekostnad inräknad i timpriset, men då får du inte nyttja ROT-avdrag istället.

Enligt Skatteverket måste restiden samt material- och inventariekostnader specificeras separat från timlönen för utfört arbete för att ROT-avdraget ska kunna nyttjas, i annat fall kan de neka utbetalning till hantverkaren.


On Topic:
Riktigt ruttet att ta betalt per timme som bilen är där... Det är bara ett sätt att mjölka pengar.
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.