114 721 läst · 359 svar
115k läst
359 svar
"Servicebil" kostnad, rimligt?
Problemet är när man som konsument beställer ett jobb på löpande räkning, och hantverkare drämmer till med höga materialpriser som man inte fått veta i förväg.connywesth skrev:
Läser man konsumenttjänstlagen så ska hantverkaren tillgodose kundens intressen, och att ta ut ockerpriser är inte att tillgodose kundens intressen. Tyvärr verkar de flesta hantverkare vara helt främmande för att följa konsumenttjänstlagen.
Nej, men man kan kräva att hantverkaren tar rimliga priser och inte ockerpriser.
När hantverkaren säger "Du får 10% rabatt på mitt inköpspris" och grejerna sen kostar dubbel så mycket som jag kan köpa dem för, då är det nåt som är fel nånstans. Antingen är det en hantverkare som är jävligt dålig på att förhandla sig till bra inköpspriser, eller så ljuger hantverkaren. I bägge fallen är det för mig som konsument uppenbart att hantverkaren inte är seriös.
Om nu hantverkaren inte klarar av att köpa in grejerna billigare än vad de kostar på Jula, då kanske hantverkaren skulle köpa dem på Jula istället.
Det är bara att läsa den här tråden:
https://www.byggahus.se/forum/threads/ahlsell-foersvarar-sitt-hart-kritiserade-rabattsystem.345866/
Detta är bara rent svammel och lögner. Om jag ger min kund 90 % av min rabatt och behåller 10 så är jag ofta,,,inte alltid,,,ändå dyrare än cdon och andra konstiga näthandlare .N Nerre skrev:Problemet är när man som konsument beställer ett jobb på löpande räkning, och hantverkare drämmer till med höga materialpriser som man inte fått veta i förväg.
Läser man konsumenttjänstlagen så ska hantverkaren tillgodose kundens intressen, och att ta ut ockerpriser är inte att tillgodose kundens intressen. Tyvärr verkar de flesta hantverkare vara helt främmande för att följa konsumenttjänstlagen.
Nej, men man kan kräva att hantverkaren tar rimliga priser och inte ockerpriser.
När hantverkaren säger "Du får 10% rabatt på mitt inköpspris" och grejerna sen kostar dubbel så mycket som jag kan köpa dem för, då är det nåt som är fel nånstans. Antingen är det en hantverkare som är jävligt dålig på att förhandla sig till bra inköpspriser, eller så ljuger hantverkaren. I bägge fallen är det för mig som konsument uppenbart att hantverkaren inte är seriös.
Om nu hantverkaren inte klarar av att köpa in grejerna billigare än vad de kostar på Jula, då kanske hantverkaren skulle köpa dem på Jula istället.
Det är bara att läsa den här tråden:
[länk]
Jag handlar på jula ibland men dem har ju typ 6 % av det sortiment man behöver så då får man åka till många olika ställen och för jag bor så finns inte ens Jula i den stad min firma ligger .
Felet är Ahlsells jag bojkottar dem. Det är dem som tjänar alla pengar, inte företagare som jag, jag får bara skit av kunder som du som tror jag lurar dem och tjänar feta stålar.
Fuck Ahlsell.
Grundstött
· Halland
· 28 359 inlägg
Du har aldrig hört talas om begreppet transparens?connywesth skrev:
Och du tror inte att jag skulle hysa större förtroende för en entreprenör som är öppen med ekonomin i våra gemensamma affärer?
Det är ju faktiskt tvärt om, att vi kunder får större förtroende för en leverantör/entreprenör som på ett trovärdigt sätt kan förklara vad som ligger bakom de olika kostnaderna som denne fakturerar mig för.
Kort sagt: En sån som dig, om du nu är företagare, skulle jag aldrig anlita, med den attityd du har!
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Jag skulle aldrig vilja ha dig som kund, för du förstår inte hur företagande fungerar, över huvud taget. Du förstår inte ens vad affärshemligheter är.KnockOnWood skrev:Du har aldrig hört talas om begreppet transparens?
Och du tror inte att jag skulle hysa större förtroende för en entreprenör som är öppen med ekonomin i våra gemensamma affärer?
Det är ju faktiskt tvärt om, att vi kunder får större förtroende för en leverantör/entreprenör som på ett trovärdigt sätt kan förklara vad som ligger bakom de olika kostnaderna som denne fakturerar mig för.
Kort sagt: En sån som dig, om du nu är företagare, skulle jag aldrig anlita, med den attityd du har!
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Du kan ju se vad allt material och jobb kommer kosta i den offert du får från hantverkaren. Där står vad DU ska betala till hantverkaren om du anlitar denne. Så kom inte och snacka en massa strunt!N Nerre skrev:Problemet är när man som konsument beställer ett jobb på löpande räkning, och hantverkare drämmer till med höga materialpriser som man inte fått veta i förväg.
Läser man konsumenttjänstlagen så ska hantverkaren tillgodose kundens intressen, och att ta ut ockerpriser är inte att tillgodose kundens intressen. Tyvärr verkar de flesta hantverkare vara helt främmande för att följa konsumenttjänstlagen.
Nej, men man kan kräva att hantverkaren tar rimliga priser och inte ockerpriser.
När hantverkaren säger "Du får 10% rabatt på mitt inköpspris" och grejerna sen kostar dubbel så mycket som jag kan köpa dem för, då är det nåt som är fel nånstans. Antingen är det en hantverkare som är jävligt dålig på att förhandla sig till bra inköpspriser, eller så ljuger hantverkaren. I bägge fallen är det för mig som konsument uppenbart att hantverkaren inte är seriös.
Om nu hantverkaren inte klarar av att köpa in grejerna billigare än vad de kostar på Jula, då kanske hantverkaren skulle köpa dem på Jula istället.
Det är bara att läsa den här tråden:
[länk]
Jasså du begär inte ens en offert, men då kan du ju inte komma i efterhand och klaga heller...
Grundstött
· Halland
· 28 359 inlägg
Kör man fastpris har du rätt. Är det däremot rörligt, där materialpriset är angivet som "20% rabatt på grossistens listpris" och listpriserna inte finns tillgängliga. Tycker du då, det är rimligt att kunden får betala 5x mer än vad varan kostar på lokala bygghandeln? Plus normalconnywesth skrev:
Du har uppenbarligen inte läst tråden jag länkar till. Där skrev jag att jag har inget problem med om hantverkaren är 10% dyrare är Jula eller Bauhaus, det påslaget ska ju täcka arbetet för att göra inköpet. Problemet är när priset är 50% eller mer högre än hos byggvaruhusen. Klarar du inte att hålla lägre priser borde du köpa från byggvaruhuset och lägga på 10%.C Calore skrev:
Kunden ska inte betala mer för din bekvämlighet, kunden ska bara behöva betala mer för sin bekvämlighet.
Du förstår uppenbarligen inte heller hur företagande fungerar. Det är kunderna som betalar dina lön, behandla dem därefter.connywesth skrev:
Enda anledningen till att hantverkare kan fortsätta med den typen av affärer är att det är brist på hantverkare. Kunderna har sällan så mycket att välja på. Finns gott om trådar här där folk bett 10 företag om offert och bara fått från ett enda.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Hantverkaren är fri att ha vilka priser denne vill, det är upp till parterna att skriva ett avtal (Offerten blir ett avtal om kunden accepterar offerten). D.v.s. det är en förhandling mellan parterna och när båda är överens så undertecknar BÅDA parter ett avtal som reglerar hela affären. Det är så affärer och avtal går till.S sunqan skrev:
Hantverkaren ska då uppfylla sin del (leverans av material enligt specifikation och fackmässigt jobb enligt specifikation) av avtalet och kunden sin del (besiktning och betalning).
Även om man kör med löpande räkning så ska det ändå finnas en specifikation vad som ska göras och under vilka villkor som gäller för båda parter.
Det här är samma principer som stadfästes i den romerska rätten för över 2000 år sedan. Hela världen följer i grunden dessa principer.
Det finns ingen reglering av "maximal marginal" för leverantören. Däremot finns en omfattande lagstiftning för skydd av affärshemligheter. Bryter en anställd systematiskt mot dessa regler kallas det ofta för industrispionage, vilket har hårda straff enligt lagstiftningen.
Typiska affärshemligheter är bland annat vilka inköpskanaler och vinstmarginaler (e.g. kalkyler i stort) som ett företag har. Men det är inte begränsat till det utan omfattar mycket mer, som är långt utanför scope för denna tråd.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Samma principer och lagstiftning gäller för alla företag. Så detta är inte specifikt för hantverkare. Kunden har INTE "rätt" att veta leverantörernas affärshemligheter, respektera det.N Nerre skrev:Du förstår uppenbarligen inte heller hur företagande fungerar. Det är kunderna som betalar dina lön, behandla dem därefter.
Enda anledningen till att hantverkare kan fortsätta med den typen av affärer är att det är brist på hantverkare. Kunderna har sällan så mycket att välja på. Finns gott om trådar här där folk bett 10 företag om offert och bara fått från ett enda.
Kund och Leverantör förhandlar om villkoren i avtalet till båda parter är överens eller tills de konstaterar att de inte kan komma överens. Blir de överens så är det i högsta grad lämpligt att bekräfta det skriftligt i ett avtal som följer lagen.
Kunden har ingen "rätt" att veta vilka inköpskanaler, eller vilka inköpspriser, leverantören har, det är affärshemligheter.
Du missar den lilla detaljen att när det gäller avtal mellan näringsidkare och konsument så finns det lagstiftning som inte går att avtala bort. Lagstiftningen tar för givet att näringsidkaren är den som är proffs och lägger ett stort ansvar på näringsidkaren att vara tydlig mot konsumenten. framförallt när det gäller prissättning.connywesth skrev:Hantverkaren är fri att ha vilka priser denne vill, det är upp till parterna att skriva ett avtal (Offerten blir ett avtal om kunden accepterar offerten). D.v.s. det är en förhandling mellan parterna och när båda är överens så undertecknar BÅDA parter ett avtal som reglerar hela affären. Det är så affärer och avtal går till.
Det finns i samband med detta nåt som heter "oskäliga avtalsvillkor".
I den här artikeln https://www.byggahus.se/ekonomi/rimliga-oskaliga-paslagconnywesth skrev:
så står det:
Ditt påstående om affärshemligheter stämmer alltså inte. Du bara visar din egen okunskap om konsumentlagstiftningen.Du kan då, om du tycker priserna i offerten ser för höga ut, begära att hantverkaren eller entreprenören ska styrka sina priser med kvitton eller fakturor.
- Du har alltid rätt att begära ut kvitton för att exempelvis se inköpspriset, säger Charlotte Andersson som är byggingenjör, vid Ingenia Byggkonsult.
Jag drar slutsatsen att du sällan jobbar mot konsument, utan enbart mot andra företag. Där är det en helt annan situation.
Du kan också läsa den här artikeln https://www.elinstallatoren.se/inne...-att-fortsatta-med-gnp-rabatter-som-tidigare/
Där t.ex. en elektriker säger:
Det är i slutänden en avtalsfråga och självklart kan en hantverkare eller entreprenör vägra uppge sina inköpspriser och då är det upp till kunden om man accepterar upplägget. Men det är inte ovanligt att företag redovisar sin verkliga fakturor till kund med ett tydligt påslag vilket många kunder upplever som ett bra och transparent sätt att hantera materialkostnaderna. Kör man på löpande kan man alltid använda hantverkarformuläret där prispåslaget på materialinköp regleras.connywesth skrev:
Har man lämnat en offert på fast pris behöver man det inte, men om man påstår att man tar "inköpspriset plus 10%" eller "inköpspriset med 10% rabatt" så måste man kunna styrka inköpspriset. Det är alltid den som vill ha betalt som har bevisbördan. Det är därför man som konsument kan betala vad man anser är skäligt, och sen får hantverkare ta det till tingsrätten om de inte håller med.