Timmot skrev:
Jag tittade mycket på att köpa en NAS server men har istället fick igång en gammal dator och installade Windows Home Server på den, den fungera väldig bra och är riktig nöjd med den.
Ja, jag kör backup på en "gammal" dator istf dedicerad NAS eftersom jag tycker fördelarna överväger (och så kostade den gratis i inköp). En nackdel är dock strömförbrukningen som inte ligger mellan 50-80W (eller mer) eller så beroende på årsmodell (utan skärm). För 80W så blir det 700:- om året (1kr/kWh). Så jag väcker bara min backupserver när det behövs eftersom jag redan har en annan server/arbetsstation igång hela tiden. Så även om energikostnaden inte behöver avskräcka så är den inte försumbar heller.

Och så kör man naturligtvis Linux/UNIX på sin server. Något annat duger inte. ;-) ;-)
 
Jag kör en full Windows 2003 Server som kärnan i mitt hemnät. En fördel som jag sett är med ett AD kan jag begränsa datorer i nätet (barnens) att vara inloggade vissa tider på dygnet (på natten).

Jag vet inte hur WHS funkar med med en fullfjädrad serverinstallation är du aldrig begränsad om du villl böjra använda servern till någon ny funktion (databas, mailserver, applikationsserver, osv osv).

Nu är det förvisso en högljudd pryl, men jag har löst det genom att bygga ett rum åt den ute i ladan vår, där den även värmer upp det isolerade utrymmet för övrig förvaring.
 
För er som söker en billig lösning, och inte har så stora krav är en gammal bärbar dator en ypperlig lösning. Med batteritiden på den så behöver du inte oroa dig för förlust vid strömavbrott utan att koppla via UPS. Många av dem drar heller inte mycket ström.
Kom dock ihåg att det är inte många bärbara datorer som har monsterkapacitet, men om det bara är enklare lagring är det ett bra alternativ till en komplett server.
 
Tänkte ha en extern disk som backuplösning. Eftersom den skall vara inkopplad konstant till servern, men bara användas vid schemalagd program behöver jag något program som stänger ner disken och väcker den vid dessa tillfällen.

Någon har förslag på program?

TACK!
 
Rena skrev:
Tänkte ha en extern disk som backuplösning. Eftersom den skall vara inkopplad konstant till servern, men bara användas vid schemalagd program behöver jag något program som stänger ner disken och väcker den vid dessa tillfällen.

Någon har förslag på program?

TACK!
De diskar jag haft har varit antingen eller.
Antingen fungerar de att stänga av med de vanliga enegisparfunktionerna i Windows, annars har de inte stöd för det.
Jag har just nu några datorer som står igång dygnet runt, och kan bekräfta strömsparfunktionerna är helt individuella per disk. systemdisken kan jobba för fullt, medans musikdisken vilar. Hos mig är det t.ex. inte ofta vi ser på film och lyssnar på musik samtidigt, så då vilar de diskar som inte används (så länge ingen efterfrågar den torrenten).
Observera dock att diskar mår inte bra av att startas och stoppas för ofta, samt att när de bara snurrar och inte ens söker så drar de inte mycket ström.
För övrigt, temperaturstyrda fläktar är inte fel om man vill få ner ljudnivån. Vet att jag såg skitbilliga tempkretsar att koppla imellan fläkt och m-kort, men kommer dock inte ihåg var just nu...
 
pefo skrev:
Som exempel för att få lite proportion på det:

En högupplöst jpegbild tar ca 200kB.
En storleksordning fel: en högupplöst jpeg-bild tar ca 2 MB.
 
f91jsw skrev:
En storleksordning fel: en högupplöst jpeg-bild tar ca 2 MB.
Det beror på så många olika faktorer och vad man menar med högupplöst. Bara hur hårt man komprimerar påverkar storleken mycket. Jag har "högupplösta" bilder, tagna med olika kameror, som varierar i storlek från 150k till 5MB beroende på komprimeringsgrad, antal bildpunkter och innehåll.

Nu var det porr vi diskuterade :D och jag får väl medge att även jag exponerats för internetporren :p och min erfarenhet är att storleken låg på typ 200k. Idag har väl de flesta lite bättre flås i sina internetlinor och man behöver inte vänta på en bild så länge så bilderna har väl blivit större, eller?
 
pefo skrev:
Nu var det porr vi diskuterade :D och jag får väl medge att även jag exponerats för internetporren :p och min erfarenhet är att storleken låg på typ 200k. Idag har väl de flesta lite bättre flås i sina internetlinor och man behöver inte vänta på en bild så länge så bilderna har väl blivit större, eller?
Jag skulle bara kunna svara rent hypotetiskt så jag lämnar det till någon annan. :) :)

Dessutom är det väl bara film som gäller idag......har jag hört alltså. :) :)
 
pefo skrev:
Det beror på så många olika faktorer och vad man menar med högupplöst. Bara hur hårt man komprimerar påverkar storleken mycket. Jag har "högupplösta" bilder, tagna med olika kameror, som varierar i storlek från 150k till 5MB beroende på komprimeringsgrad, antal bildpunkter och innehåll.
Jag utgår från dagens standardkamera som har 8-10 Mpixel. Sparar man bilderna i full upplösning (som man givetvis alltid gör) och med normal komprimeringsgrad blir de i storleksordningen 2-4 MB.
 
f91jsw skrev:
Jag utgår från dagens standardkamera som har 8-10 Mpixel. Sparar man bilderna i full upplösning (som man givetvis alltid gör) och med normal komprimeringsgrad blir de i storleksordningen 2-4 MB.
Ja, fast så stora bilder (i pixel räknat alltså) är ju knappast vanliga på internet. Porr eller inte. Hela min 22" skärm är ju bara en 1/4 del eller så av det.
 
f91jsw skrev:
Jag utgår från dagens standardkamera som har 8-10 Mpixel. Sparar man bilderna i full upplösning (som man givetvis alltid gör) och med normal komprimeringsgrad blir de i storleksordningen 2-4 MB.
Vilken lättnad! Då tar det bara knappt 2 tim/dag i ett år att titta igenom 1TB bilder! :rolleyes:

Oavsett så var min poäng, om du inte fattade det, att 1TB lagringsutrymme räcker till att lagra en hel del och min avsikt var att belysa det i lite andra termer än bytes.
 
Herre min skapare! :) Så mycket snack om back-up för hemanvändare! Jag tror ni har skapat er mer bekymmer än vad det är värt! Jag har nu haft servrar hemma i drygt tio år, kan inte minnas att jag tappat någon data (men det har varit en del diskhaverier). Kör nära nog allt på RAID5 (under Gentoo Linux) sedan kanske 7 år.

Men skulle jag förlora allt i morgon, så skulle det vara tråkigt, (mail, filmer och musik på mina servrar mest) men om tex huset brann ner, inbrott osv. så skulle det vara värre än att jag skulle förlora "några" filer! Har ett bibiliotek på en av raid volymerna, där jag sparar lösenord, ritningar osv som jag backar någon gång då o då, men det är allt. Brukar maila en bzip tar ball till jobbet någon gång då o då.
Är iofs inte typen som spar egna foton osv..
 
vespaman skrev:
Är iofs inte typen som spar egna foton osv..
Då har jag full förståelse för dina synpunkter! :D
 
En kommentar angående RAID, backup etc. RAID är inte ett system som i första hand är tänkt som databackup. Ofta använder man en RAID5-lösning för att få minimal möjlig nedtid vid ett diskhaveri, då det tar en stund att återställa från en backup samt att man tappar allt jobb som gjorts sedan senaste backupen. Dessutom fortsätter systemet fungera utan avbrott så länge inte ytterligare diskar går sönder samtidigt.

För att säkra datan över tiden är enda lösningen riktig backup, som är separerad från driftslagringen. Det system jag har (som också är företagets system, varför ingen data få försvinna) bygger på flera stegs redundans: Servern innehåller ingen datalagring, utan innehåller endast OS och logik. Lagringen sker på ett litet SAN, bestående av två filservrar med RAID5. Dessa backas upp mot ett NAS inkrementellt varje halvtimme. Dessutom görs en full backup till band varje natt och dessa band hålls inlåsta i kassaskåp. Varje vecka låser jag även in backupband i bankfack.

För privat bruk skulle jag nog dock nöja mig med en liten hårddisk ansluten till nätverket samt bränna till dvd-r med jämna mellanrum. Det som känns viktigast att spara av privata grejer är ju foton och det brukar ju inte handla om några enorma datamängder. Det finns dessutom ganska många tjänster nuförtiden där man kan betala för utrymme via internet, det kan ju vara en trevlig backup som är immun mot brand, åsknedslag etc.
 
BobbyEwing skrev:
En kommentar angående RAID, backup etc. RAID är inte ett system som i första hand är tänkt som databackup. Ofta använder man en RAID5-lösning för att få minimal möjlig nedtid vid ett diskhaveri, då det tar en stund att återställa från en backup samt att man tappar allt jobb som gjorts sedan senaste backupen. Dessutom fortsätter systemet fungera utan avbrott så länge inte ytterligare diskar går sönder samtidigt.
Egentligen är alla RAID-nivåer utom RAID 0, som bara används i prestandaökande syfte, lika bra ur nerttidssynpunkt. RAID5 ger för det mesta vissa prestandavinster över RAID1 men framför allt så minskar overheaden avsevärt med RAID 5. RAID 5 minskar MTBF eftersom man använder fler diskar och därför använder man ibland RAID 15/51 som är kombinerat RAID1 och RAID 5 då det går snabbare att återskapa en havererad disk. Att enbart kopiera går fortare än att bygga om mha paritetsinformationen.

Så att enbart förlita sig på RAID om man har data som är oersättligt är som sagt ingen bra lösning. Någon form av extern lagring, må det vara speglade diskar eller CD-R eller BD-R eller band eller något annat, behövs om man ska sova lugnt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.