b_hasse skrev:
Dessutom tar backup lång tid.
När jag ändå öppnar kassaskåpet av någon annan anledning kan jag komma på att NU är det ett bra tillfälle att ta en backup, och så gör jag det direkt, utan väntetid.

Om man får långtidssäkerhet eller inte beror väl på hur många diskar man har och hur man roterar? Vill man kunna få fram godtycklig fil bakåt i tiden måste man ha någon sorts inkrementell backup, och det har jag ingen erfarenhet av.
Ja, en av finesserna med inkrementell är ju just att det går mycket fortare att ta backupen, eftersom det mest "intelligenta" lagret i stacken håller reda på vad som ändrats och inte. Själv har jag gått ytterligare ett steg. Med rdiff-backup så sparas inte ens hela filen som ändrats, utan bara diff (bakåt diff) från förra versionen. Man har inte superstor nytta av det i normalfallet som normalanvändare, men i vissa lägen är det guld värt.

Och att rotera hela diskar och få något slags rimlig långtidsperspektiv måste ju ändå i hemmiljö leda till orimligt många diskar? Särskilt om man vill ha någon slags frekvens på sin backup. Jag har som sagt nio månader, en gång om dagen sparat, och det tar inte mycket extra plats (men det är bara ung. 50GB som jag backar aktivt). Men min "filomsättning" (churn rate) så är jag bara uppe på några tiotals procent av en 500GB disk.

Sedan hävdar jag nog ändå att man (särskilt om man driver något litet företag) måste ha det on-line och automatiskt. Om man väntar med att göra det tills "andan faller på" så kan man ge sig sjutton på att man blir tagen med byxorna nere den dagen det verkligen smäller. Själv har jag som sagt galvaniskt skild (från elnät, men väl ej datanät) server i samma hus (men annan våning); det är den avvägning jag tyckt vara rimlig.
 
Mediat som man roterar kör man för att göra inkrementella backuper då det går snabbare än en full backup. Men sen gör man för varje cykel en fullbackup som man arkiverar. Det gör att man i värsta fall kan förlora information som är yngre än cykeltiden för den inkrementella backupen men det är en hyffsat bra kompromiss.

Ett vanligt problem med backuper är att ingen någonsin kollar att backupen går att läsa tillbaka. Sen finns det massor av backupanekdoter, många ganska roliga. Som diskettbackupen gjord i xeroxen. Eller disketten som sattes upp på arkivskåpet med en kylskåpsmagnet. Och en som jag vet är sann, systemet som backades upp varje natt men stängdes av varje kväll när personalen gick hem och startades på morgonen! :D
 
pefo skrev:
Mediat som man roterar kör man för att göra inkrementella backuper då det går snabbare än en full backup. Men sen gör man för varje cykel en fullbackup som man arkiverar. Det gör att man i värsta fall kan förlora information som är yngre än cykeltiden för den inkrementella backupen men det är en hyffsat bra kompromiss.
Ja, jag menade om man använder raid-1 som backup, då har man inte möjligheten till inkrement utan det är allt eller inget som gäller. Det är alltså fulla backuper (level 0) varje gång som gäller.

Men att ta full/inkrementell/differentiell backup är som sagt idag det gamla och i mycket av nöden när man bara hade band (och därför inte tillgång till det backade datat och inte heller snabb random access). Idag är det diskbaserat som gäller i allt större utsträckning och även "near continous data protection", och då kan man som sagt enkelt gå ner till t ex reverserade diffar (som gör att du snabbt kan få den senaste versionen av filen och med allt längre accesstider stega dig bakåt i historien tills dess början, utan att det tar mycket mer plats än ändringarna mellan versionerna). Man lånar alltså friskt av det som tidigare varit versionshanteringssystemens domän (se backupsystemet som ett vs-system som själv bestämmer när det är dags att checka in).

Och appropå det så ser jag just i loggen att "Sep 25 04:00:04 xxxxxxx rdiff-backup: Backup host (backup) is not up!" Så jag vet inte vad de håller på med där hemma. Tur att jag har en nyare backupserver i bagaget... ;-)
 
För det mest viktiga informationen använder jag mig av nätbackup, (dagligen) WHS-backup (med share duplicering) (dagligen), off-site backup på optisk media (ca varje månad) och på extern hårddisk. Det räcker för mina behov, har inte förlorat data på åtminstone tio år.
 
Finns det någon NAS som har timeout på diskarna? Inte sugen på att tillverka allt förmycket förlustvärme numera.
 
JanneT5- Köp istället Western Digitals RE2-3, GP (Green Power) serie som är gjorda för att gå 24/7 (alstrar inte mycke värme). Mekanik å elektronik kan väl slitas på många sätt men att stänga av å på hela tiden känns inte rätt. Tänk på värmeutvecklingen i renodlade NAS kabinett också då den ibland kan vara undermålig och värme och elektronik gå inte hand i hand heller.
Men om du ska använda disken 2-3 ggr i veckan så är det en annan sak än att att använda den flera ggr om dagen.
2,5 tums diskar som sitter i bärbara är däremot inte gjorda för att gå hela tiden utan en del tillverkare rekommenderar att stänga av dem då å då.

Det här med backup är ju ett jäddra aber egentligen, finns många olika lösningar och man vill ju ha en enkel administration av det hela. Oftast är det ju egentligen inte så mycket som behövs ta backup på om man inte har hela film och musik samlingarna (lagligt förskaffat) att ta i beaktning.
Online backup är ju smart lösning men rätt seg och rätt otänkbar för film å musik, men för viktiga dokument och bilder kan vara en ide, men bilder kan bli många MB men har man väl fört över dem så ligger de där och vissa onlinebackup företag (Mamut) har så man installerar program för onlinebackup som i realtid uppdatera mappar och filer direkt de ändras.
 
Jag tycker själv att behovet av historik i backup:erna är lika med noll. Jag har aldrig riktigt kännt behovet att rota fram en filversion jag hade för två veckor sedan. Min rekommendation är att helt enkelt bara ha en lös USB/eSATA-disk som man syncar väl valda mängder filer till. Själv har jag en eSATA-disk som jag har liggandes på jobbet. Tar hem den en gång i veckan och syncar allt viktigt med rsync. Genom att ha disken utanför huset elimeneras problemet att någon kommer och norpar alla ens burkar under semesterveckan.

Kör för övrigt all "user-data" (alltså inte OS) över gigabit till server med RAID5-array. Smidigt när en disk rasar.

Glöm aldrig att det inte är en fråga OM en disk rasar utan NÄR!
 
A
En viktig detalj är att man måste tänka på stöld också. Om någon gör inbrott så förutom datorn så tar de gärna med sig de där lösa diskarna och gärna RAID-kabinettet som lyser och blinkar så där tilltallande. Skurkarna struntar fullständigt i vad du har på diskarna utan går genast hem och formaterar om diskarna och säljer prylarna billigt.

Därför har jag min backupserver i kassaskåp och jag och en bekant jobbar på en lösning där vi låter våra servrar byta backup med varandra på nätterna.

Och emellanåt när jag får tid så brukar jag bara bestämma mig för en fil och ett datum som jag bestämmer mig för att jag ska försöka återställa. Det är ett bra sätt att kontrollera att backuperna tas och att man hela tiden håller kunskapen om återställningsproceduren fräsch.
 
Redigerat av moderator:
Så sant så sant om inbrott, eller för den delen med brand, vatten eller åsk skador, som också redan nämnts tidigare i tråden. Men visst kan man tänka i många banor på att skydda sin data men blir det inte lite väl överbeskyddande tänk nu. Fast detta är ju helt Var man bor såklart, i vilket område kanske är bättre uttryckt för bor man i ett lugnt område där det aldrig varit inbrott så är väl risken rätt liten för detta, bor man dessutom i fristående villa så kan ju brandfaran kontrolleras rätt bra och vatten är nog Väääldigt sällsynt (kanske vid brand då och brandkåren kommer å blöter ner hela bygget). Åskan kan väl då ses som det primära hotet som inte är att leka med men åskskydd och en UPS kan i sin tur minimera detta.
En annan aspekt i backup är om man bygger själv och inte är bekant med ordet ESD som mycket väl kan vara en bov i många strulande system som är en osynlig fiende bland oss elektronik byggande användare, amatör som professionell.
Mycket "ordbajsande" nu.
Extern hårddisk som herrn ovan nämnde kör jag också med och en fallerande hårddisk är också som sagt inte Om utan När, en sak att få reda om hårddisken är kaput redan från början är att göra en surface controll av disken, lite tidsödande men ack så bra för att får reda om ett tillverkningsfel föreligger denna hårddisk som kan visa sig när disken nästan är full (tror mig, jag vet).
Men tänk på ESD (Electrisk urladdning) nästa gång du hemmapular med din dator och annan "öppen elektronik".
 
JanneT5 skrev:
Finns det någon NAS som har timeout på diskarna? Inte sugen på att tillverka allt förmycket förlustvärme numera.

WHS har mängder av Add-ins som du kan hämta, bland annat ett sleep program där du kan schemalägga exakt hur närdu vill att den skå gå ner i villäge och väckas vid behov.

http://forum.wegotserved.co.uk/index.php?autocom=downloads
 
JanneT5 skrev:
Finns det någon NAS som har timeout på diskarna? Inte sugen på att tillverka allt förmycket förlustvärme numera.
Tja, exempelvis återigen då Synology som kan ställas in på mellan 10min-5tim inaktivitet på både interna och externa diskar. Dessutom kan man schemalägga av och påslag så den går ner i djupsömn bestämda tider. Den burk jag kör drar ca 35-40W i drift och 11W i standby. Ganska hyffsat tycker jag.
 
phl skrev:
Jag tycker själv att behovet av historik i backup:erna är lika med noll. Jag har aldrig riktigt kännt behovet att rota fram en filversion jag hade för två veckor sedan.
Nej, det kan jag hålla med om. Däremot har jag haft behovet av att ta fram en fil som någon *tog bort* för två veckor sedan utan att fatta det förrän bra mycket senare. Och det är en lite annan grej.
 
Nu beror det ju lite på vad man håller på med men filhistorik brukar bäst hanteras med någon form av versionshanteringssystem. Backuphistoriken (dvs man har fulldumpar gjorda med jämna mellanrum) har man framför allt nytta av då filer oförklarligt försvinner och det inte upptäcks förrän backupen gått en cykel. Men har man hela tiden 100% koll på att alla filer finns kvar och är i perfekt skick så kan man ju nöja sig med enbart rullande backup. ;)
 
pefo skrev:
Nu beror det ju lite på vad man håller på med men filhistorik brukar bäst hanteras med någon form av versionshanteringssystem.
Ja, som sagt, med modernare metoder så får man den på köpet ändå. Och då är det ju i alla fall ingen *nackdel* att kunna backa en fil. Jag använder naturligtvis versionshantering också till de filer för vilka det är interessant (vid programmering och skrivarbete).
 
Jag tittade mycket på att köpa en NAS server men har istället fick igång en gammal dator och installade Windows Home Server på den, den fungera väldig bra och är riktig nöjd med den.

Den är inställd att köra backup på utvalde datorer i mitt nätverk på natterna i dag i veckan (2 st.), Jag kör filmer & musik från servern genom windows media station på min vista datorn som är kopplad till min plasma och det fungera felfritt.

Jag kan och logga in till servern genom internet och skicka / ladda ner filerna, film & musik streaming fungera inte men Jag tror att det är bara en port inställning i routern som behövs.

Den stora fördel är att en vanlig dator är lätt att bygga ut - lägg till nya diskar o.s.v.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.