K
Hej!

Är (relativt) nybliven husägare, och har haft en stadid ström med utgifter relaterade till inköp av verktyg och maskiner. Nu har jag dock fått en gammal dw707 kap och gersåg, som jag tänkt leva med ett tag. Så inga tips om inköp av andra sågar, tack. 🙏

Handtaget till klingskyddet (det du trycker in för att skyddet ska dras tillbaka) funkade inte som det skulle, men det var bara en fjäder som givit upp. Den har jag nu bytt.

Några saker jag reagerat på:
- axeln från motorn (som klingan monteras på) kommer inte mitt i kåpan, och låssprinten (sitter i bakkant, och låser sågen i sänkt läge) träffar inte hålet i den svarta metallplatta som sitter skruvad i plastkåpan,
- jag tycker att sågen löper lite trögt på "glidstängerna", men ser inga skador/rost/annat, och
- den bakre del som "glidstängerna" är fastklämd i har en inte obetydlig glipa på ovansidan.

Är det någon som mekat en gammal dw707 som kan tipsa om vad jag möjligen kan göra för att sågen ska löpa bättre på "glidstängerna"? Sågen är hyggligt isär plockad just nu med anledning av fjäderbytet, så nu är det läge att fixa med det som fixas kan!

Tacksam för alla eventuella tips jag kan få!
 
  • Närbild av en elektrisk handverktygs hållare och drillchuck med synlig slitage och arbetsmiljö i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en demonterad cirkelsåg med avslöjande detalj av en skadad del.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på gult elverktyg med svart strömbrytare och synlig del av metallstång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närgransad bild av en gul maskindel med en svart infästningsklämma och hydraulrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på motorcykelns kamrem och kamaxel i en öppen motor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
K
K Kardan79 skrev:
Hej!

Är (relativt) nybliven husägare, och har haft en stadid ström med utgifter relaterade till inköp av verktyg och maskiner. Nu har jag dock fått en gammal dw707 kap och gersåg, som jag tänkt leva med ett tag. Så inga tips om inköp av andra sågar, tack. 🙏

Handtaget till klingskyddet (det du trycker in för att skyddet ska dras tillbaka) funkade inte som det skulle, men det var bara en fjäder som givit upp. Den har jag nu bytt.

Några saker jag reagerat på:
- axeln från motorn (som klingan monteras på) kommer inte mitt i kåpan, och låssprinten (sitter i bakkant, och låser sågen i sänkt läge) träffar inte hålet i den svarta metallplatta som sitter skruvad i plastkåpan,
- jag tycker att sågen löper lite trögt på "glidstängerna", men ser inga skador/rost/annat, och
- den bakre del som "glidstängerna" är fastklämd i har en inte obetydlig glipa på ovansidan.

Är det någon som mekat en gammal dw707 som kan tipsa om vad jag möjligen kan göra för att sågen ska löpa bättre på "glidstängerna"? Sågen är hyggligt isär plockad just nu med anledning av fjäderbytet, så nu är det läge att fixa med det som fixas kan!

Tacksam för alla eventuella tips jag kan få!
Glömde en sak. Den plastdel som kabeln ska löpa genom, som ska sitta längst bak på sågen, saknas. Någon som vet var jag billigt får tag i delen?

Tack!
 
  • Närbild av en såg där en plastdel för kabelgenomföring saknas i änden av maskinen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis synlig elektrisk såg där bakre plastdelen som kabeln ska löpa genom saknas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Glömde en sak. Den plastdel som kabeln ska löpa genom, som ska sitta längst bak på sågen, saknas. Någon som vet var jag billigt får tag i delen?

Tack!
Tejp?
 
Någon bättre såg hittar du knappast. Det skulle vara föregångaren som hette Elu i så fall. Det lönar sig att sätta både tid och pengar på att renovera den där.

Inte är väl någon glidstång krökt? Då börjar det gå tungt. Sådant har hänt här i byn.
 
  • Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
K
L Lovan83 skrev:
Tejp?
Delen verkar inte gå att få tag i längre. Har letat som tokig.
Delen har nr 868689-00.

Blir nog tejp.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
K
H heimlaga skrev:
Någon bättre såg hittar du knappast. Det skulle vara föregångaren som hette Elu i så fall. Det lönar sig att sätta både tid och pengar på att renovera den där.

Inte är väl någon glidstång krökt? Då börjar det gå tungt. Sådant har hänt här i byn.
Alltså, jag vet inte.
Det skulle i värsta fall kunna vara så.
Måste plocka isär den ordentligt för att undersöka saken. 😔
Jag TROR dock inte att det är så illa.
 
AXS
Smörj med 5-56 och köp ny klinga vid behov. Utmärkt såg!

Och kolla så det inte är låsknappen som kärvar, kan gå trögt då.
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K
AXS AXS skrev:
Smörj med 5-56 och köp ny klinga vid behov. Utmärkt såg!

Och kolla så det inte är låsknappen som kärvar, kan gå trögt då.
Tack!
Det ska jag absolut göra!
Tror du mer på 5-56 eller motsvarande tunn olja, eller lite fett av något slag? Nu är det inget problem att fetta in.

Tips vad gäller klinga mottages tacksamt! Har lite lister och foder att såga, men sen blir det användning som "byggsåg".

Blir spännande att försöka justera in den. Har aldrig gjort det med kap- och gersåg, men utgår från att jag måste göra det nu. Det är alltid en första gång för allt...
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
R
Glidarmarna bör inte smörjas med olja eller 5-56 då det kommer att fastna mer smuts än om man smörjer med typ grafitpulver..
 
  • Gilla
Sernando och 2 till
  • Laddar…
K
R Rejäl skrev:
Glidarmarna bör inte smörjas med olja eller 5-56 då det kommer att fastna mer smuts än om man smörjer med typ grafitpulver..
Tack!
Vad tror du om teflonspray?
Grafitpulver blir det väl gegg av, är min erfarenhet från andra sammanhang. Har dock aldrig använt på såg.
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
R
Vi använder grafitpulver till en del verktyg..
Allt som är blött och oljigt gör ju att smuts fastnar😊
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K
R Rejäl skrev:
Vi använder grafitpulver till en del verktyg..
Allt som är blött och oljigt gör ju att smuts fastnar😊
Då ska jag prova med det.
Typ samma som till låskistor, eller något annat?
Tack!

Edit - kanske snarare låscylindarar? Men, sak samma....
 
K
R Rejäl skrev:
Typ denna:

[länk]
Stort tack!
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Jag har en gammal Elu som jag tror är en föregångare till den där sågen. Den gick också trögt på glidstänerna. Lösningen blev att plocka isär allt och tvätts bort något som liknade kåda i stängernas lagring.
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.