OK, nu börjar glimtändaren slå på - lite. I mitt fall går tyvärr den varianten bort eftersom jag inte vill ge mig på ytskiktet/gipsväggen. Får avvakta och se vilka framtida behov som dyker upp. Ett behov har jag löst, en kronbrytare i köket ska bytas mot dimmer och enkelbrytare. Där har jag ett köksskåp på baksidan väggen, tog bort inbyggnadsugnen, borrade/sågade i skåpvägg/innervägg och kopplade på en dosa på befintlig apparatdosa. Simsalabim, inga spår på väggsidan och nu kan frugan få som hon vill:)

Nästa behov finns i badrummet, dimmer även där (annan tråd i forumet) hoppas kunna lösa det också.

Kjell G
 
Mikael_L: Jag skulle INTE tapetsera över "extra"dosan med tanke på att du lr någon annan kanske kommer att trycka sönder tapeten där.. Kanske inte första missen men nästa kanske...

Kjell_G: Du hade inte behövt att ta ett nytt hål, idag finns det 1 dimmer + 1 trapp i en och samma apparat.. ;) dock lite dyrare lösning men men...
 
Mikael_L
Jo det problemet har jag insett, så lite har jag funderat på vad sorts lock det ska vara över innan tapeten.
Ett vanligt a-dose-lock går ju bort då det bygger på för mycket.
Jag funderar på om det möjligen finns nåt putslock som precis bara täcker dosan och är lågt - jämns med dosans framkant typ.
 
Har kommit en "ny" dosa för inputsning i väggar och den kan funka kanske men då får man spackla den först... För locket är inte slätt...
 
snaggletooth skrev:
Nej, regeln finns fortfarande kvar (trots JFB-krav) just p.g.a. dessa halv-figurer som ska pröva allt och lite till :), så >1,70m gäller om petskydd saknas, ej blockerat, ej självstängande & självlåsande lock eller ej skyddat av fast inredning / stationär utrustning. Och detta gäller överallt! Alltså inte bara utomhus & badrum.
En fråga: jag har ju en lampkontakt inomhus över lilla fönstret i trappan, men den ligger bara på en 1,20 i höjd från trappsteget närmast och då är det väl emot reglerna? Finns det petsäkra lampkontakter att köpa?
 
Ja det är egentligen emot reglerna, men jag har aldrig sett någon med petskydd.
 
Fruppe skrev:
Mikael_L: Jag skulle INTE tapetsera över "extra"dosan med tanke på att du lr någon annan kanske kommer att trycka sönder tapeten där.. Kanske inte första missen men nästa kanske...

Kjell_G: Du hade inte behövt att ta ett nytt hål, idag finns det 1 dimmer + 1 trapp i en och samma apparat.. ;) dock lite dyrare lösning men men...
Jo, jag vet - nu;)

Dessutom var det rätt saftigt pris på den tror jag? Tittade på en krondimmer och den var 870-912kr, beroende på nätbutik.

Kjell G
 
Det finns ju putslock till vanliga dosor typ eljo.

Däremot skulle jag avråda från det, kan du tänka dig irritationen den dan man behöver hitta den till synes icke-existerande dosan för att tråda om eller whatever.
 
Mikael_L
Danne031 skrev:
Det finns ju putslock till vanliga dosor typ eljo.

Däremot skulle jag avråda från det, kan du tänka dig irritationen den dan man behöver hitta den till synes icke-existerande dosan för att tråda om eller whatever.
Om det var min idé du hade åsikter om så får du komma ihåg att så länge den "icke-existerande" inte existerar så går det inte heller några trådar dit. ;)

Däremot vill man kanske hitta något billigare dosor än de dyraste, om man tänkt slösa iväg en "oanvänd" extra överallt där man sätter en inkopplad. Så mina funderingar har nog mest snurrat kring Ed-wa's eller någon annan hyfsad i samma priskategori.
 
Mikael_L skrev:
Om det var min idé du hade åsikter om så får du komma ihåg att så länge den "icke-existerande" inte existerar så går det inte heller några trådar dit. ;)

Däremot vill man kanske hitta något billigare dosor än de dyraste, om man tänkt slösa iväg en "oanvänd" extra överallt där man sätter en inkopplad. Så mina funderingar har nog mest snurrat kring Ed-wa's eller någon annan hyfsad i samma priskategori.
Jag fick bakläsa lite för jag hade missuppfattat det, sorry!

Jag skulle nog kört på tapetsera över ett putslock.
 
Hej

Har varit på ett antal stora nybyggen (PEAB, JM och SKANSKA).
Där har jag sett att de ibland sätter vägguttag ca 10 cm från golvet.
Och ibland sitter de till och med i golvlisten.

Är standard endast ett förslag eller ????




Said
 
Svaret på dina fråga är: JA

Det är beställaren som bestämmer hur han vill ha det....
 
Ibland hör man dock talas om elektriker som prompt ska bestämma höjd och placering hemma hos privatpersoner... helgalet, om det inte finns vettiga argument bakom.
 
T&H skrev:
En fråga: jag har ju en lampkontakt inomhus över lilla fönstret i trappan, men den ligger bara på en 1,20 i höjd från trappsteget närmast och då är det väl emot reglerna? Finns det petsäkra lampkontakter att köpa?
Jordfelsbrytare, så blir de lagligt (tror jag). Blir iaf bättre skydd.
 
Rrrrr skrev:
Jordfelsbrytare, så blir de lagligt (tror jag). Blir iaf bättre skydd.
Nej, och det är för att begränsa risken för barnolycksfall (barn är känsligare för strömgenomgång), se inlägg #66.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.