jaspen skrev:
Standard i all ära men är det inte fritt att välja höjd på vägguttagen?
Det undrar jag också. Eller finns det specialfall i vissa rum där det är förbjudet att dem på en viss höjd?
 
T&H skrev:
Det undrar jag också. Eller finns det specialfall i vissa rum där det är förbjudet att dem på en viss höjd?
Jodå, våta utrymmen t.ex, utomhus likaså.
 
Vilken höjd ska uttag sitta på utomhus på t.ex. en husvägg?*

//Patrik
 
170 om det inte är petskyddat.
 
Immobil skrev:
170 om det inte är petskyddat.
Gäller det även om man har JFB i centralen?
 
Immobil skrev:
170 om det inte är petskyddat.
Och om det är ett petskyddat, kapslat IP44 uttag då?

//Patrik
 
Om det inte är petskyddat ska det vara låsbart lock på, alt. minst 170cm upp, dvs 20:--uttag från de tyska byggvaruhusen går bort. Strilskyddat ska det alltid vara utomhus.

Samma sak gäller för lamputtag som aldrig är petskyddade, värt att tänka på i trapphus och snedtak.

Jag förstår inte nackdelen med att ha telefon och antenn i stjärnnät, otroligt praktiskt om man vill flytta första jacket för DSL eller kombinera marknät med satellit. Förklara gärna nackdelarna ytterligare. Koaxialnät är inte utdött, inte ens STP Cat7 klarar över 1000MHz.

När du ändå är gång kan det vara idé att dra rör för satellithögtalare i teverum och gödsla med uttag där alla boxar och stereoattiraljer står.
 
Redigerat:
Minsta höjd på vägguttag i badrum då?
 
Finns väl ingen större anledning att sätta uttag under 70cm (dolt bakom tvättmaskin). Handdukstork brukar jag sätta på 90cm, tvättpelare på 120cm, till bubbelkar och varmvattenberedare kan det ju bli lägre höjder, men då snackar vi ju fast anslutning. Det är en bra idé att kombinera uttag i badrum och över köksbänk med halvtimmes-timer.
 
Apprentice skrev:
Det är en bra idé att kombinera uttag i badrum och över köksbänk med halvtimmes-timer.
ja så att man inte blir electrocuted så länge i fall olyckan skulle vara framme. ;)
 
Jag tycker inte att jag fick något riktigt svar...
Vad gäller för höjd på ett vanligt kapslat IP44 uttag som t.ex. Eljo aqua stark?

Läste något om att man ska ta upp ett dräneringshål i ett sådant uttag. Hur menar de då? Sticka ett hål i botten med skruvmejseln eller?

//Patrik
 
I Elkos Elbok finns utdrag ur regelverket, på sidan 341 finns det du efterfrågar. I botten på kapslade uttag brukar plasten vara tunnare i nedre innerhörnet, där karvar/borrar man upp ett hål, tänk dock på att hålet inte ska vara större än att det mekaniska skyddet bibehålls, se s16 i Elfas faktasidor.
 
T&H skrev:
Gäller det även om man har JFB i centralen?
Ska du ha uttag utomhus måste du ha JFB...
 
P
Apprentice skrev:
........

Jag förstår inte nackdelen med att ha telefon och antenn i stjärnnät, otroligt praktiskt om man vill flytta första jacket för DSL eller kombinera marknät med satellit. Förklara gärna nackdelarna ytterligare. Koaxialnät är inte utdött, inte ens STP Cat7 klarar över 1000MHz.
.......
Med ett stjärnnät så har du ju inget enskilt första uttag utan alla uttag är ju första uttag.
 
TheStills skrev:
Med ett stjärnnät så har du ju inget enskilt första uttag utan alla uttag är ju första uttag.
Snarare potentiellt första uttag. Det beror ju på hur man kopplar ihop allt vid samlingspunkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.