Har du tur så står det kanske lite information om brunnen här.
Leta rätt på stugan i kartan, och klicka på punkten som markerar en brunn så kommer det fram lite mer information.
Jag kollade på e brunnar jag känner till, och där stämmer inte punkten på kartan överns med var brunnen finns, däremot så stod det på någon typ att "brunnen finns 10 m norr om huset"

https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
4774
3kubik räcker för oss som är två personer att tömma 2ggr/år och dit går allt vatten, oavsett dusch, toa, diskmaskin osv. Med efterföljande infiltration
 
4774 4774 skrev:
3kubik räcker för oss som är två personer att tömma 2ggr/år och dit går allt vatten, oavsett dusch, toa, diskmaskin osv. Med efterföljande infiltration
Har den efterföljande infiltration är det inte en sluten septiktank, utan en 3-kammarbrunn, eller kanske någon slags minireningsverk som behöver slamtömmas.

En "normal" vattenförbrukning brukar vara cirka 50 kubikmeter per vuxen och år, för helårsboende. Den siffran går att använda för att själv räkna ut i huvudet vad ens avlopp behöver ha för kapacitet. (Dock räknar de flesta kommuner schablonmässigt på att avloppet ska klara 5 personenheter för ett småhus, oavsett hur många som bor där när avloppet anläggs.)
 
  • Gilla
mikethebik och 7 till
  • Laddar…
4774
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Har den efterföljande infiltration är det inte en sluten septiktank, utan en 3-kammarbrunn, eller kanske någon slags minireningsverk som behöver slamtömmas.

En "normal" vattenförbrukning brukar vara cirka 50 kubikmeter per vuxen och år, för helårsboende. Den siffran går att använda för att själv räkna ut i huvudet vad ens avlopp behöver ha för kapacitet. (Dock räknar de flesta kommuner schablonmässigt på att avloppet ska klara 5 personenheter för ett småhus, oavsett hur många som bor där när avloppet anläggs.)
Självklart är det en trekammarbrunn 😉. Jag har dock inte skrivit att det är just det. Skrev bara att den är på 3kubik med efterföljande infiltration. Men bra att du förtydliga det för andra som ev missförstått det jag skrev 👍
 
Oerhörd skillnad på en septitank på 3 m³ där bara fekalier och urin får samlas och gråvattnet måste hanteras på annat sätt med idag typ 2-kammabrunn eller liknande.

och en 3 m³ stor 3-kammare-brunn med infiltrering som kan svälja 800 liter vatten i dygnet (vilket är ungefär det man räknar med för 5 PE)

Många får inte valet att sätta upp 3-kammar med infiltrering för att man inte får till infiltreringen (fel jordar med vattenogenomsläpplig lera eller för hög grundvattennivå mm.), på andra håll får man inte installera septitank för att området har har haft en onaturligt hög andel septitankar som på något sätt sprungit läck (hmm, funderar varför...) etc. och med det gett generellt förbud för den lösningen i den aktuelle kommunen etc.
 
  • Gilla
Vetallt och 3 till
  • Laddar…
4774
X xxargs skrev:
Oerhörd skillnad på en septitank på 3 m³ där bara fekalier och urin får samlas och gråvattnet måste hanteras på annat sätt med idag typ 2-kammabrunn eller liknande.

och en 3 m³ stor 3-kammare-brunn med infiltrering som kan svälja 800 liter vatten i dygnet (vilket är ungefär det man räknar med för 5 PE)

Många får inte valet att sätta upp 3-kammar med infiltrering för att man inte får till infiltreringen (fel jordar med vattenogenomsläpplig lera eller för hög grundvattennivå mm.), på andra håll får man inte installera septitank för att området har har haft en onaturligt hög andel septitankar som på något sätt sprungit läck (hmm, funderar varför...) etc. och med det gett generellt förbud för den lösningen i den aktuelle kommunen etc.
Självklart behöver man ha rätt förutsättningar för att både få och kunna ha infiltration och trekammarbrunn.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
50 papp räcker väl inte långt om du måste byta ut hela installationen och gå på minireningsverk eller kommunalt avlopp...
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
50 papp räcker väl inte långt om du måste byta ut hela installationen och gå på minireningsverk eller kommunalt avlopp...
Nej, så är det väl. Å andra sidan kostar huset, som säljs som ett fritidshus 395.000r. Om jag drar av 120.000:- blir det nog inte så mycket för säljarna efter mäklarkostnader - de har trots allt spenderat en del på fritidshuset (nytt badrum, inglasad altan, värmekabel för vattnet etc)..Så tror ej de accepterat 395-120 = 275.000. Å andra sidan tycker jag inte 320 är ett dåligt bud då heller.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
V Väggtegel skrev:
Nej, så är det väl. Å andra sidan kostar huset, som säljs som ett fritidshus 395.000r. Om jag drar av 120.000:- blir det nog inte så mycket för säljarna efter mäklarkostnader - de har trots allt spenderat en del på fritidshuset (nytt badrum, inglasad altan, värmekabel för vattnet etc)..Så tror ej de accepterat 395-120 = 275.000. Å andra sidan tycker jag inte 320 är ett dåligt bud då heller.
Jag håller med, det är fortfarande prisvärt.
 
Claes Sörmland
V Väggtegel skrev:
Nej, så är det väl. Å andra sidan kostar huset, som säljs som ett fritidshus 395.000r. Om jag drar av 120.000:- blir det nog inte så mycket för säljarna efter mäklarkostnader - de har trots allt spenderat en del på fritidshuset (nytt badrum, inglasad altan, värmekabel för vattnet etc)..Så tror ej de accepterat 395-120 = 275.000. Å andra sidan tycker jag inte 320 är ett dåligt bud då heller.
Så där är det ofta i glesbygd, kostnadsläget för att underhålla ett hus är så stort att att man aldrig kan få tillbaka kostnaden för underhållet vid försäljningen. Det är ju därför det inte byggs så många småhus i landet, kostnaden för minsta möjliga blir 3,5-4 milj men det finns ingen marknad för sådana hus på platsen.

Köper eller äger man sådana hus får man se det som ren konsumtion eftersom värdet äts upp med åren. Å andra sidan så kanske man slipper hundratusentals kronor i resekostnader och hotell när man har sitt fritidshus.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Kan kommunen avbryta slamtömningar direkt när de märker att inget tillstånd finns?

Samt, vilken är den blligaste lösningen för wc + gråvatten (dusch) etc. Om man redan har en septiktank på plats med alla anslutningar, går det inte att köpa till något reningsverk efter den bara som gör resten?
 
C
V Väggtegel skrev:
Kan kommunen avbryta slamtömningar direkt när de märker att inget tillstånd finns?
Knappast. Du är skyldig att tömma tanken med visst mellanrum och kommunen har ensamrätt på den tjänsten. Vare sig anläggningen är laglig eller inte.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Knappast. Du är skyldig att tömma tanken med visst mellanrum och kommunen har ensamrätt på den tjänsten. Vare sig anläggningen är laglig eller inte.
Men de kan väl helt enkelt säga att den saknar tillsåtnd, och således inte har rätt att tömmas eller?
 
C
V Väggtegel skrev:
Men de kan väl helt enkelt säga att den saknar tillsåtnd, och således inte har rätt att tömmas eller?
Nä, du är skyldig att se till att den blir tömd och kommunen är skyldig att genomföra tömningen.
Spelar ingen roll om du så struntar i att betala avgiften. Kommunen är ändå enligt lag skyldig att tömma.

Däremot är så klart risken överhängande att du får ett vitesföreläggande att se till att anläggningen är i ordning eller förbud att använda anläggningen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nä, du är skyldig att se till att den blir tömd och kommunen är skyldig att genomföra tömningen.
Spelar ingen roll om du så struntar i att betala avgiften. Kommunen är ändå enligt lag skyldig att tömma.

Däremot är så klart risken överhängande att du får ett vitesföreläggande att se till att anläggningen är i ordning eller förbud att använda anläggningen.
Ja, läste det också att de är skyldig att se till så det görs av med på ett säkert sätt... men förstår fortfarande inte vad syftet då skulle vara med att ha ett ''tillåtet'' system? De måste ju kunna lägga konsekvenser, typ att de inte längre skickar någon som tömmer, om man inte fixar tillståndet för att få ha ett sånt system. Annars behöver man ju inget tillstånd... låter märkligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.