Hej,

Kikar på ett vinterbonat fritidshus jag önskar köpa. Det enskilda avloppet är en septiktank, ca 3 kubikmeter är den på.

Nuvarande ägare (2 pers) har tömning 1 gång/år men de använder stugan främst på sommaren, och ibland på vintern.

Bör det fungera ifall man beställer tömning 2 gånger per år om man är 2 pers? En sådan tank på 3 kubikmeter ser spontant rätt liten ut med tanke på att allt spolvatten hamnar där.

Tyvär tycks det inte finnas några dokument på att kommunen gett tillstånd för den heller...

Den Ligger ca 5m från borrad brunn med djup 25-50m.

Enl. Miljö och byggnadsnämnden kräver även dessa slutna tankar tillstånd. Säljarna hittar inget sådant här dock. Men samtidigt behöver kommunen titta i arkivet om tillstånd finns innan år 2000, deras system visar inte äldre.

En generell regel är också avståndet mellan sluten tank & dricksvatten (20m - kan finnas undantag men de kunde dem inte specificera)...

Hoppas dock de hittar tillstånd i arkivet innan år 2000 men känns lite hopplöst... Samtidigt vill man ju inte behöva bygga om alltihop efter 1 år p.g.a kontroll vilket kostar ca 80.000 med trekammarbrunn... Huset ligger ute på landet.
 
Är det tank till allt avlopp? Jag har 3 m³ tank till bara toaletten. Den fylls på knappt ett år för mig som bor ensam. Om allt avloppsvatten skall gå till tanken lär du behöva mycket mer än två tömningar om året.

Det borde gå att höra med kommunen om det finns tillstånd för avloppet. Har de ingen info så finns inget tillstånd.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Är det tank till allt avlopp? Jag har 3 m³ tank till bara toaletten. Den fylls på knappt ett år för mig som bor ensam. Om allt avloppsvatten skall gå till tanken lär du behöva mycket mer än två tömningar om året.

Det borde gå att höra med kommunen om det finns tillstånd för avloppet. Har de ingen info så finns inget tillstånd.
Jasså kan dusch-vattnet också gå till tanken menar du? Det har jag inte kollat upp.

Nej... Nu har jag nog uppmärksammat kommunen om hur det ser ut också tyvär, så de kanske dyker upp.
 
V Väggtegel skrev:
Jasså kan dusch-vattnet också gå till tanken menar du?
Du skrev "enskilda avloppet är en septitank". Om det dessutom finns ett avlopp med infiltration för gråvattnet är det inga problem. I min kommun är standardlösningen för enskilda avlopp tank till toalett och trekammarbrunn med infiltration till resten. Och då är 3 m³ mycket vanligt.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Jaha ok,

Ja jag måste kolla upp det... Finns ingen trekammarbrunn iallafall... Men har varit så upptagen med toaletten o annat så jag inte tänkt på det. Men bra att höra från nån med 3 kubikmeter erfarenhet iallafall. Det låter ju som att 3 kubik kan räcka om det bara är från toaletten då och tömning 2ggr/år.
 
Ägaren visste inte? Om dusch o handfat, gråvatten, går till den slutna tanken...

Funderar om man kan anlita någon firma som kollar ifall systemet ser ut att uppfylla kraven...

Kommunen har inte hittat nått tillstånd ännu och det tar tid då dem letar i pappersarkiven... Och miljö och byggnämnden i kommunen verkar tvära och inte heller ha superkoll, de skrev att det måste vara 10m från dricksvattenbrunn och septiktank, sedan 20 när han kollade upp noggrannare... Det är 5m i detta fall... Finns verkligen ett sånt krav som måste följas benhårt på äldre installationer? Fick lite intrycket av att han var ny på jobbet och ville följa regelboken i detalj...

Hur sannolikt är det att kommunen verkligen kontrollerar och sedan också förbjuder ett gammalt septiktank/slutet system... I praktiken? Nu har jag ju dock förvarnad hela kommunen hur det ser ut på tomten.
 
  • Gilla
steask
  • Laddar…
Claes Sörmland
V Väggtegel skrev:
Hur sannolikt är det att kommunen verkligen kontrollerar och sedan också förbjuder ett gammalt septiktank/slutet system... I praktiken? Nu har jag ju dock förvarnad hela kommunen hur det ser ut på tomten.
Varierar mellan kommuner men i de flesta kommuner så borde inventering av avloppen redan ha gjorts. Och processen att kräva ett godkänt avlopp är sedan många år redan påbörjad. Man brukar få ett par år på sig att fixa det och sen blir det beslut om förbud att använda avloppet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Varierar mellan kommuner men i de flesta kommuner så borde inventering av avloppen redan ha gjorts. Och processen att kräva ett godkänt avlopp är sedan många år redan påbörjad. Man brukar få ett par år på sig att fixa det och sen blir det beslut om förbud att använda avloppet.
Enl. säljaren åkte några ut för 1.5-2 år sedan och kollade igenom avloppen... Enligt bygg och miljönämnden var det inte dem, och de menar att det då inte är någon juridisk bindande kontroll... Ja Miljö och byggnadsnämnden tycker jag varit värdelösa i detta fall... Kan inte ens kolla om avloppet är godkänt utan att be kommunen slå upp i något gammalt pappersarkiv vilket tar lång tid. Kommunikationen med han där på miljö och byggnämnden har inte gett ett ordentligt hum.

Nedan kommer en bild på fastigheten... Enligt ägaren är det gröna röret vattnet, och trälocket 5 meter till vänster septiktanken... Borde det inte vara tvärt om? Jag har adrig sett en borrad brunn ha sådant grönt rör, och ett enskild avlopp har sånt där trälock heller...

Enligt ''bygg och miljönämnden'' ska detta då inte vara godkänt, i.o.m att det är mindre än 10, host, 20 meter när de kollade upp reglerna mer ordentligt.


Jag vill inte gå miste om att köpa ett bra hus, bara för att man råkat få support av någon halvtjurig/okunnig på miljö och byggnadsnämnden och för att de inte hållt ordning på sina papper över vilka som har tillstånd eller ej. Därav frågan om det verkligen är så jäkla noga ute på landsbygden. Nu har man ju förvisso förvarnat dom om hur det ser ut där så man kanske hamnar på listan över vilka fastigheter de kontrollerar först.
 
  • Bild på en fastighet med en gräsmatta, ett rött hus, ett grönt rör och ett trälock omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V Väggtegel skrev:
Funderar om man kan anlita någon firma som kollar ifall systemet ser ut att uppfylla kraven...
Finns det ställen under huset där man kan se avloppsrör? I så fall går det att se om det är dubbla rör eller om allt rinner ihop. Du kan också öppna tanken, spola vatten i en kran och se om det rinner in i tanken. Om det är separerat men inte finns någon slamavskiljare så har jag svårt att se att det skulle vara godkänt. Om nuvarande ägare inte vet något om det och kommunen inte heller gör det så bör nog utgångspunkten vara att det inte är ok. Vill du sedan chansa på att kommunen inte märker något så är det upp till dig. Men det är du som blir sjuk om det visar sig vara ett problem att avloppet ligger nära brunnen.

Skulle det å andra sidan visa sig att allt avloppsvatten går till tanken borde det inte vara några större problem vad gäller kommunen. Men det kommer att behöva tömmas ofta.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
V Väggtegel skrev:
Enl. säljaren åkte några ut för 1.5-2 år sedan och kollade igenom avloppen... Enligt bygg och miljönämnden var det inte dem, och de menar att det då inte är någon juridisk bindande kontroll... Ja Miljö och byggnadsnämnden tycker jag varit värdelösa i detta fall... Kan inte ens kolla om avloppet är godkänt utan att be kommunen slå upp i något gammalt pappersarkiv vilket tar lång tid. Kommunikationen med han där på miljö och byggnämnden har inte gett ett ordentligt hum.

Nedan kommer en bild på fastigheten... Enligt ägaren är det gröna röret vattnet, och trälocket 5 meter till vänster septiktanken... Borde det inte vara tvärt om? Jag har adrig sett en borrad brunn ha sådant grönt rör, och ett enskild avlopp har sånt där trälock heller...

Enligt ''bygg och miljönämnden'' ska detta då inte vara godkänt, i.o.m att det är mindre än 10, host, 20 meter när de kollade upp reglerna mer ordentligt.


Jag vill inte gå miste om att köpa ett bra hus, bara för att man råkat få support av någon halvtjurig/okunnig på miljö och byggnadsnämnden och för att de inte hållt ordning på sina papper över vilka som har tillstånd eller ej. Därav frågan om det verkligen är så jäkla noga ute på landsbygden. Nu har man ju förvisso förvarnat dom om hur det ser ut där så man kanske hamnar på listan över vilka fastigheter de kontrollerar först.
Det är säljaren som en verksamhetsutövare enligt miljöbalken vad gäller avloppet. D v s hela ansvaret vad gäller kunskap om det, att det har tillstånd o s v ligger på säljaren. Kommunen har inget ansvar här även om kommunen har möjlighet att göra tillsyn. Köper du fastigheten tar du över detta ansvar.

Är avloppet olagligt så att det krävs att du söker ett avloppstillstånd från början och anlägger ett nytt avlopp är väl det rimliga att du anpassar ditt bud på fastigheten för att ta höjd för denna kostnad och omaket med allt merarbete.

Ett nytt avlopp måste vara anpassat för fem personekvivalenter som är helårsboende så det blir kravet om du måste söka nytt tillstånd.
 
  • Gilla
Vetallt och 3 till
  • Laddar…
Tack för svaren... Och bilden ovan... Bör det inte med all säkerhet vara den slutna avloppstanken som har det gröna röret och träluckan till vänster = vattenbrunn? Enligt ägaren är det tvärt om - men jag har aldrig sett en borrad brunn med plaströr och likaså ett avloppssystem med trä-påbyggnad.
 
N
V Väggtegel skrev:
Tack för svaren... Och bilden ovan... Bör det inte med all säkerhet vara den slutna avloppstanken som har det gröna röret och träluckan till vänster = vattenbrunn? Enligt ägaren är det tvärt om - men jag har aldrig sett en borrad brunn med plaströr och likaså ett avloppssystem med trä-påbyggnad.
Det borde väl gå att känna på lukten vilket som är vilket?
 
  • Gilla
camaro z28
  • Laddar…
Eller spola i toaletten respektive handfat och se var det kommer.😇
Bör vara enkelt att se var det rinner.
 
Om du har tillgång till fastigheten är det väl bara att lyfta på locken och kolla vad som finns under...
Jag tror att ägaren är den som har rätt.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Har ej möjlighet o ej fara dit och kika vilket som är vilket nu. Fick reda på situationen om avloppet (se pappren från säljaren via mäklaren) dagen innan kontraktskrivning... Måste givetvis vänta till jag skapat mig en bättre uppfattning om avloppet och ev. kostnader nu. Men tycker inte det gröna röret ser ut som en vattenbrunn, utan snarare tvärtom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.