Öppningen för rökstosen och ev. sotlucka gör du sedan du murat skorstenen färdigt och vet vilken panna du skall ha. Jag borrade ut rökstosen med en 10 mm betongborr och sparade bitarna om man mot förmodan måste mura igen hålet någon gång i framtiden. Den är lätt att mura upp, jag med frugan som hantlangare murade den själv. Är dock noga och sätt upp en rätskiva att följa så den inte blir sned. Jag armerade också min de tre sista metrarna i toppen.

Och glöm inte att planera så att du kan sätta in en dragbegränsare. Antingen på rökröret mellan panna och skorsten, eller i sotluckan på skorstenen.
 
Redigerat:
Hej kick3n jag har en maga 49 kw som jag eldar mot 3kubik. Skorstenen är en sem 200mm .10 m lång med en strypning på en meter (150mm) längst upp.Jag lägger i veden först ipannan och tänder sedan eld underifrån på det viset kan det ej röka in. maga är en mycket bra panna. Har du frågor så svarar jag gärna .Mvh jens
 
Ja Jens du har också en skorsten med bra drag i ser jag. Även du fick strypa ner den en aning..

Ta fram kameran och lägg upp lite bilder från din Maga. Bilder från vedmagasinet, förbränningskammaren och konvenktionsdelen (när du sotar tuberna) skulle vara intressant att se.

Mvh
 
kick3n skrev:
vart hittade du nya maga turbo 49e ?
Jag finner bara mindra modeller med E i namnet :(
Ring till af-energiteknik i sundsvall och prata med dave martin, det är han som importerar pannorna från ,tjeckien eller vart dom nu kommer ifrån...

Hemsidan är dåligt uppdaterad men jag har för mig att alla effekter skall finnas i e utförande. 40kW finns då iallafall detta är jag säker på för en sån har jag sett i verkligheten.

Och glöm dåligt drag och tryckande fläkt om du inte vill lukta böckling resten av livet...:x
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.