Hur ser konvenktionsdelen ut i pannan du skall köpa? Hur många rökgastuber finns det och vilken area har de? Min Orlan 40 har sex runda tuber i konvenktionsdelen som tillsammans motsvarar en area av en rund pipa på ca 125mm i diameter, så jag hade många samtal med generalagenten varför orlan-pannan då hade så stora krav som 180mm i diameter trots att skorstenen var tio meter hög?? Ingen kunde ge mig en rimlig förklaring. Inte ens konstruktören på Isokern vågade vägleda mig utan hänvisade till panntillverkaren. Helt orimligt i mina ögon och med facit i hand har jag haft helt rätt..

Planera noga då du murar upp skorstenen och gör rökstosen från pannan så att plats finns för en dragbegränsare och eventuellt en sotlucka på skorstenen.
 
Redigerat:
knekten skrev:
Är du riktigt säker nu? Det har allt dykt upp ett par trådar om dom,endel som varit missnöjda med sina Maga.. För att röra till det lite till så finns ju nya AtmosGSX 50kw 220l ved.Atmos verkar ju många vara nöjda med...:)

vad jobbig du var nu då. :D jag har sökt men inte funnit vad dom är missnöjda med.. men atmosen är ju nästan dubbelt så dyr.. vill bara ha en ren vedpanna.
inge skit som pellets möjligheter och sån, tycker inte att man ska betala för att ha dom möjligheterna om man inte en kommer att utnyttja det..
 
Åskar skrev:
Hur ser konvenktionsdelen ut i pannan du skall köpa? Hur många rökgastuber finns det och vilken area har de? .

Gud vilka frågor du ställer haha :)

Undra om denna manual kan svara på det.?

här är en bochyr om den
 
Ja frågorna kanske upplevs lite konstiga nu, men sedan du eldat ett tag och börjat fundera och lära dig ett å annat så kommer du förstå att de flesta pannåterförsäljarna och rörkrökarna inte vet ett dugg vad de sysslar med.. :D

Min åsikt är att de flesta lågprispannorna behöver lite "pyssel" för att fungera tillfredställande och har man inte den tiden och intresset utan bara vill att grejorna ska fungera så köper man en annan panna. Tex en Solo Innova kostar en hel del mer men fungerar ju också stabilt och mycket bra. Solo Innovan har utblåset av primärluften långt ner i vedmagasinet och det är den bästa lösningen om man vill ha stabil en jämn och stabil förbränning med minimerad risk för övertändning i vedmagasinet.
 
kick3n skrev:
vad jobbig du var nu då. :D jag har sökt men inte funnit vad dom är missnöjda med.. men atmosen är ju nästan dubbelt så dyr.. vill bara ha en ren vedpanna.
inge skit som pellets möjligheter och sån, tycker inte att man ska betala för att ha dom möjligheterna om man inte en kommer att utnyttja det..
Mja det var inte så allvarligt menat..skulle bara "få igång dig lite"...:D Maga är ju en "lillebror" till Orlan så den är väl inte sämre.. Felet som många verkar göra när dom byter till självdragspanna/tryckande fläkt är nog att draget inte räcker till i pipor på gamla kåkar (byggda för olje/små vedspis eldning),men du verkar ju full koll med en ny skorsten. Lycka till i valet av ny panna..:)
 
I värsta fall så kan du komplettera med en sugande fläkt på rökröret mellan pannan o skorstenen. Bra att köra igång vid uppstart o påfyllning annars också.
 
Bara så inget missförstånd uppstår så menar jag när jag pratar om en 150mm, 180mm eller 250mm skorsten givetvis diametern på pipan.
Arean = pi x r x r

Enligt den bifogade länken som pr95 visar så skall alltså en 46kw panna behöva en area av 250cm2 eller 25000mm2 vilket ger om vi stoppar in siffrorna i ekvationen en radie (r) = 89mm dvs diameter ca 178mm. Min Isokern på 180mm i diameter på Orlan 40 är då alldelens för grov..
 
Redigerat:
men de låter ju konstigt med. jag menar är de ca 178mm på en panna på 46kw så äre det ju ännu mer på en som är 49kw som magan här.. men den är ju bara rökstosen 160mm
 
Har du redan köpt pannan eller?

De nya maga turbo med e i efterbeteckningen tex 49e har sugande fläkt och behöver inte lika mycket drag.


Du har alltid 14dagars ångerätt som konsument... Lämna tillbaks skorstenen...


Jag har ett program för att räkna ut skorstensdimensioner, och enligt detta så skall 150mm 5m räcka för självdragspanna med bränsle med 35% fuktiget.
 
giantvalley skrev:
Har du redan köpt pannan eller?

De nya maga turbo med e i efterbeteckningen tex 49e har sugande fläkt och behöver inte lika mycket drag.


Du har alltid 14dagars ångerätt som konsument... Lämna tillbaks skorstenen...


Jag har ett program för att räkna ut skorstensdimensioner, och enligt detta så skall 150mm 5m räcka för självdragspanna med bränsle med 35% fuktiget.

Nej jag har inge köpt någon panna än., jag sitter och kikar för fullt på alternativ...
Calmarpannan V33 ser helt okej ut också

edit: efter lite mer kikande på calmarpannan så har jag insett att den är för liten..
 
Redigerat:
http://www.effecta.se/index.php?option=com_content&view=article&id=72&Itemid=62&lang=sv

Med pannan ovan fyller du 3kbm med ett ilägg, borde blir perfekt ju...

Nya 49e maga turbo med sugande fläkt har ju 190liter vedutrymme, borde också fungera bra.

Kolla på pannor med runt 200liters vedutrymme, effekten spelar mindre roll, enligt min mening.

Man lägger ju bara ner en 15min per laddning om man inte behöver lägga in...d^_^b
 
Redigerat:
Ja, du har 160mm rökstos på pannan så inte behöver du någon grövre diameter på en Isokern till den pannan, det är då min åsikt. Som jag sagt tidigare så är det ju också ett otroligt bra drag i en Isokern, pga av det värmeisolerande material den är gjord av. Har pannan dessutom sugande fläkt så är kraven för diametern och draget i skorsten ännu lägre. Om du vill vara säker så försök lämna tillbaka skorstenen och ta en 160mm. Men klarar en solo innova 50 sig på en 150mm skorsten så bör även en Maga 49 med sugfläkt göra det..Men ta absolut ingen grövre än 160mm för då får du sätta in dubbla dragbegränsare och göra en stor tilluftöppning in till pannrummet, vilket inte är så kul när det är -25grader ute...
 
Redigerat:
giantvalley skrev:
[länk]

Med pannan ovan fyller du 3kbm med ett ilägg, borde blir perfekt ju...

Nya 49e maga turbo med sugande fläkt har ju 190liter vedutrymme, borde också fungera bra.

Kolla på pannor med runt 200liters vedutrymme, effekten spelar mindre roll, enligt min mening.

Man lägger ju bara ner en 15min per laddning om man inte behöver lägga in...d^_^b
vart hittade du nya maga turbo 49e ?
Jag finner bara mindra modeller med E i namnet :(
 
Åskar skrev:
Ja, du har 160mm rökstos på pannan så inte behöver du någon grövre diameter på en Isokern till den pannan, det är då min åsikt. Som jag sagt tidigare så är det ju också ett otroligt bra drag i en Isokern, pga av det värmeisolerande material den är gjord av. Har pannan dessutom sugande fläkt så är kraven för diametern och draget i skorsten ännu lägre. Om du vill vara säker så försök lämna tillbaka skorstenen och ta en 160mm. Men klarar en solo innova 50 sig på en 150mm skorsten så bör även en Maga 49 med sugfläkt göra det..Men ta absolut ingen grövre än 160mm för då får du sätta in dubbla dragbegränsare och göra en stor tilluftöppning in till pannrummet, vilket inte är så kul när det är -25grader ute...

Jag kör på med min 150mm som jag har nu, skulle de mot förmodan visa sig att fungera dåligt så får jag försöka komma på en lösning då..
Jag tror som sagt att det kommer att funka :)d^_^b

Och du.. har du murat igen öppning för rökstosen?
tänkte om man gör ett hål nu och sen går tiden man inköper en ny panna om ett gäng år och måste göra ett nytt hål för att nya rökstosen om de då går att mura igen de gammla...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.