C
Välj en 250mm istället, skulle jag utan vidare vilja säga.
 
cheetah1 skrev:
Välj en 250mm istället, skulle jag utan vidare vilja säga.

de är bara de att jag har redan beställt skorstenen. fick hem den idag . och trodde mig att det var 250mm men jagade beställt en 150mm
mitt fel, men nu är de som det är.. men tror du inte de kommer funka då?
 
C
Förhoppningsvis kommer det funka, men man kan ju aldrig göra några garantier, jag menar, det står ju att pannan har en rörkrörsstos på 160 mm och kräver ett drag på 30 Pa, klarar man det med en 150 mm skorsten?
 
cheetah1 skrev:
Förhoppningsvis kommer det funka, men man kan ju aldrig göra några garantier, jag menar, det står ju att pannan har en rörkrörsstos på 160 mm och kräver ett drag på 30 Pa, klarar man det med en 150 mm skorsten?
Man gör ju öppningen själv för rökröret..
Hela blocket är 36.5cm
och de står att rököppningen ska vara 15cm.. men jag menar om man öppnar den 1cm extra kan väl inte spela så stor roll?

annars finns det ju alltid en rökrörs övergång 160/150 mm

sen de där med draget på 30pa vet jag inte ens hur man räknar ut ?
 
C
Efter lite efterforskningar kan jag konstatera att diametern inte har någon effekt på tryckskillnaden, enbart höjden och temperaturskillnaden mellan eldstaden och skorstenstoppen. För att få ut 30 Pa vid 8 meter skorsten fick jag det till att det måste vara 80 graders tempskillnad, och det lär ju inte vara några problem att uppnå efter någon minuts eldande.

På samma sida som jag hittade det hittade jag också att en tumregel för skorstensdiametern är att det behövs 1100 mm2 tvärsnittsarea på skorstenen per varje kW eldstadseffekt, dvs för dina 49 kW en pipa på 260 mm i diameter. Dock har ju du en forcerande fläkt i den där, så det kanske inte är så noga då, tror dom här uträkningarna förutsätter självdragspannor.

källa: http://www.engineeringtoolbox.com/chimney-sizing-d_175.html
 
För att klara ett drag på 30 pa vill det till en diam. på 200mm och en längd på ca 8-9 meter
 
Skumpen skrev:
För att klara ett drag på 30 pa vill det till en diam. på 200mm och en längd på ca 8-9 meter

Hur är de om jag ändrar ett snäpp ner i pannan och tar den på 40kw och den är på 25pa
 
Hur hög blir din skorsten? Det är höjden på skorstenen och tempskillnaden mellan rökgaserna och utetempen som avgör draget. Diametern på skorstenen avgör volymen som passerar skorstenen under det drag som råder. Jag murade upp en 10m hög Isokern med diametern 180 mm för det var rekomendationerna för min Orlan-panna. Men jag ångrar idag att jag inte följde de beräkningar jag själv hittade på nätet, räknade fram och tog en klenare pipa. Skorstenen är så välisolerad av den där lavastenen så rökgastempen sjunker väldigt lite under sin resa genom skorstenen. Draget blev fruktansvärt. Min dragbegränsare KWZ-150 som normalt skall palla betydligt grövre doningar stod mest vidöppen. Jag fick strypa ner arean i toppen med ett syrafast rör av diametern ca 150mm för annars skulle man banne mig behövt ha dörrarna öppna under vintern för all luft som behövs.. :D. I regel rekomenderar man inte att strypa arean i toppen av skorstenen men jag hade inget val och nu fungerar det bra. Var ett tag inne på att sätta in dubbla dragbegränsare men det är bara vansinne för då har jag behövt ett gigantiskt luftintag och fått ett svinkallt pannrum under vintern.:(

Men måste ockå tillägga att göra upp en brasa mitt under varmaste högsommaren aldrig varit något problem, alltid drag i pipan..
 
Redigerat:
Åskar skrev:
Hur hög blir din skorsten? .:(
Den blir precis 8 meter. och de känns fruktansvärt jobbigt nu om de inte kommer att funka med Maga turbo Ma49

men i värsta fall får jag väl försöka sälja skorstenen och köpa en ny då..???
 
25 pa kräver en diam. på 180mm längd ca. 8 meter. Det kräver Vedolux 50 som har en max effekt på 50 kW ,det är en självdragspanna
 
Har jag varit dig så har jag tagit en 160mm pipa för då har du också haft lätt att elda under sommaren. Men en 8m hög 150mm till den där pannan kommer nog med all säkerhet också att funka. Min pipa är ju ca 150mm nu efter strypningen och jag skulle säkert kunna strypa ytteligare om jag vill. Dock är den 10m hög

En 250mm isokern som kyler rökgaserna väldigt lite på grund av den välisolerande lavastenen skulle för honom bli en total katastrof. Man kan inte jämföra Isokern med en vanlig utkyld tegelskorsten som kraftigt sänker tempen på rökgaserna. Min gamla skorsten av rödtegel hade arean "helsten" (alltså större area än Isokern) men hade betydligt sämre drag därför att rökgastempen sjunker kraftigt innan den når taket, i motsats mot Isokern..
 
Redigerat:
Eller köp en Solo Innova. Då Solo Innova har en sugfläkt ställer den små krav på skorstensdraget. Skorstenen kan vara utförd av murat tegel, stålrör eller av godkänd prefabricerad modulskorsten och skall
minst ha en halvstens area (140 x 140mm) eller en diameter på 150 mm, en minsta höjd på ca. 5 meter.
Tillräckligt drag är 10-15 Pa. Slipper du massa spjäll och skit på pannan åxå. :)
 
Åskar skrev:
Har jag varit dig så har jag tagit en 160mm pipa för då har du också haft lätt att elda under sommaren. Men en 8m hög 150mm till den där pannan kommer nog med all säkerhet också att funka. Min pipa är ju ca 150mm nu efter strypningen och jag skulle säkert kunna strypa ytteligare om jag vill. Dock är den 10m hög

Ja ´visst måste jag kunna ta upp hålet till 160mm även fast de är en 150mm isokern? Blocken är 36,5*36,5*25cm -16cm (Pipan) då är det ju endå 20,5cm kavar..på bedden och 9cm på höjden på ett block sen så ska alla blocken sättas samman så då spelar de ju endå ingen roll hur det är på hjöden.

Ja men då kör jag på maga turbo ma49 och hoppas på att de funkar de bör de ju göra..
 
Redigerat:
kick3n skrev:
Ja men då kör jag på maga turbo ma49 och hoppas på att de funkar de bör de ju göra..
Är du riktigt säker nu? Det har allt dykt upp ett par trådar om dom,endel som varit missnöjda med sina Maga.. För att röra till det lite till så finns ju nya AtmosGSX 50kw 220l ved.Atmos verkar ju många vara nöjda med...:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.