anoc skrev:
<...>
Min teori som när jag läst runt på forumet inte verkar vara helt osannolik:
Grannen har en HQ som inte var ute igår men nu vid den lilla "incidenten" klippte den för fullt. Antar att den snappar upp grannens signal istället.
<...>
Förstår att jag inte kan vara ensam med problemet. Hur långt har ni mellan er slinga och grannens?
Jag installerade min nya WG790E förra helgen. Grannen har en HQ 220 AC som har några år (4-5?) på nacken.
På den sträcka där våra gräsmattor "går ihop" var jag tvungen att backa en dryg meter in på min tomt. När jag lät min gränskabel gå närmare, så tappade Landroiden signalen på väg hem mot laddaren och svängde höger, d.v.s. in på grannens tomt.
Lite surt, men som som tur är rör det sig om bara några få meter.

För övrigt så tror jag att min Landroid hade problem med grannens slinga även när hans HQ stod på laddning. Jag trodde att hans slinga bara var igång när klipparen är ute.
 
henced skrev:
Hur tätt ligger kablarna vid dom smalaste passage?
Var den en fråga till mig så är passagen ca 80cm bred och 7-8 meter lång, det är ca 30-35cm mellan altan/kabel häck/kabel
 
Badkarl skrev:
Jag installerade min nya WG790E förra helgen. Grannen har en HQ 220 AC som har några år (4-5?) på nacken.
På den sträcka där våra gräsmattor "går ihop" var jag tvungen att backa en dryg meter in på min tomt. När jag lät min gränskabel gå närmare, så tappade Landroiden signalen på väg hem mot laddaren och svängde höger, d.v.s. in på grannens tomt.
Lite surt, men som som tur är rör det sig om bara några få meter.

För övrigt så tror jag att min Landroid hade problem med grannens slinga även när hans HQ stod på laddning. Jag trodde att hans slinga bara var igång när klipparen är ute.
Som andra skrev till mig, ring supporten.
Sagt och gjort, de kommer skicka mig ett nytt kretskort inom kort. De kände till problemet och menade att det är lösningen! Det återstår att se men de lät övertygade!
 
4/6 sa supporten till mig gällande fw till 796. Men man kan ju hoppas på tidigare.
 
yodi skrev:
Var den en fråga till mig så är passagen ca 80cm bred och 7-8 meter lång, det är ca 30-35cm mellan altan/kabel häck/kabel
Precis, tänkte på hur nära du lagt slingan för att att klipparen inte skall hitta in i passage, utan när den följer tråden, ligger den typ nästan helt ihop?
 
yodi skrev:
Hej

Jag hade samma problem, eftersom det alltid vänder i samma vinkar så fastnade den när den ger upp och backade över tråden halvvägs igenom.

Jag löste det enligt detta, svårt att rita men det är ganska skarpa vinklar __/\_ mot gränstråden som går vid häcken, sen satte jag bara att den skulle klippa två zoner varav en var en bra bit inne på området efter passagen, testa med kablarna spikade innan du gräver ner om du behöver justera till det


[bild]
OK, det var ett alternativ som jag funderat på. På vilken sida har du laddstationen? Kan den följa tråden i båda riktningar?
 
Laddade in ny programvara i min 792E i går och nu i morse gick den för första gången ut automatiskt. Tidigare har den stängt av sig varje natt. Verkar som den även följer tråden bättre med nya programmet. Underbart!

Däremot är det fortfande strul när den ska gå ut och hitta zon. Den kör ofta för nära laddstationen och fastnar i handtaget. Den borde köra i en vidare båge runt laddstationen.
 
Jag håller precis på att planera höjdsättningen i detalj för vår tomt (nybygge) och har en WG790E som jag hoppas kommer att fungera fint på tomten. Men jag börjar bli lite oroligt över tomtgränsen på baksidan. Jag planerar där en 0,5 m stödmur följt av en 1:3 slänt på ca 50 cm höjd. Kommer det blir problem i slutet på slänten där den ska vända mot begränsningskabeln? Jag funderar på att lägga 35 cm platta på toppen av muren så att klipparen får gå på den och man slipper köra trimmer vid kanten. Men man är ju lite orolig att den kan komma att volta ut över muren..

top_tomt.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

sido_tomt.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Johan01 skrev:
Jag håller precis på att planera höjdsättningen i detalj för vår tomt (nybygge) och har en WG790E som jag hoppas kommer att fungera fint på tomten. Men jag börjar bli lite oroligt över tomtgränsen på baksidan. Jag planerar där en 0,5 m stödmur följt av en 1:3 slänt på ca 50 cm höjd. Kommer det blir problem i slutet på slänten där den ska vända mot begränsningskabeln? Jag funderar på att lägga 35 cm platta på toppen av muren så att klipparen får gå på den och man slipper köra trimmer vid kanten. Men man är ju lite orolig att den kan komma att volta ut över muren..
Och varför inte höja muren och göra gräsmattan plan? Sparar mycket bekymmer!
 
Rj skrev:
OK, det var ett alternativ som jag funderat på. På vilken sida har du laddstationen? Kan den följa tråden i båda riktningar?
Laddstationen är på den högra sidan på bilden ovan, ja den följer tråden i båda riktningar
 
Johan01 skrev:
Jag håller precis på att planera höjdsättningen i detalj för vår tomt (nybygge) och har en WG790E som jag hoppas kommer att fungera fint på tomten. Men jag börjar bli lite oroligt över tomtgränsen på baksidan. Jag planerar där en 0,5 m stödmur följt av en 1:3 slänt på ca 50 cm höjd. Kommer det blir problem i slutet på slänten där den ska vända mot begränsningskabeln? Jag funderar på att lägga 35 cm platta på toppen av muren så att klipparen får gå på den och man slipper köra trimmer vid kanten. Men man är ju lite orolig att den kan komma att volta ut över muren
Kommer inte funka. Fukt i gräset så får du springa ut på gatan och hämta maskinen. Har liknande slänter på tomten där jag fått lägga om slingan och ta de lutande partierna med motorklipparen.
 
nissenhj skrev:
Och varför inte höja muren och göra gräsmattan plan? Sparar mycket bekymmer!
Anledningen till 0,5 m höjd var för att slippa söka bygglov för muren samt att vi har småbarn som man inte vill ska ha tillgång till för allt för höga fallhöjder. Fallhöjden går ju dock att lösa rätt enkelt med ett staket, men bygglovsansökan kan ju ta upp mot 10 veckor...
 
peternicklas
Johan01 skrev:
Anledningen till 0,5 m höjd var för att slippa söka bygglov för muren samt att vi har småbarn som man inte vill ska ha tillgång till för allt för höga fallhöjder. Fallhöjden går ju dock att lösa rätt enkelt med ett staket, men bygglovsansökan kan ju ta upp mot 10 veckor...
Tror du kan få mycket mossa på en sådan slänt, höj muren direkt. Även om det tar lite tid så tror jag du ångrar dig i framtiden om du inte gör det.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Varför inte göra hela lutningen som man kan se på bilden till en rabatt? Alltså skippa gräsmatta där. Vill du slippa jobbet det är med att rensa rabatten så fyll det stället med sten och plantera i krukor där i stället! =)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Trilenium skrev:
Varför inte göra hela lutningen som man kan se på bilden till en rabatt? Alltså skippa gräsmatta där. Vill du slippa jobbet det är med att rensa rabatten så fyll det stället med sten och plantera i krukor där i stället! =)
Eller en häck!
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.