Nu mina vänner får ni en nöt att knäcka! Kortfattat; Grannen blev så impad av min gräsmatta och robot så han gick och köpte en likadan, wg790e.
Problemet är där tomtgränsen "möts", våra slingor ligger för nära just på detta ställe. Och detta funkar juh inte enligt manualen, vilket vi fått bevis på nu.

Således får våra maskiner fnatt och ballar ur just i detta "område"...
Läste i tråden om att man kunde köra timer, så vi prova detta. Problemet är att när timern slår ifrån så blir klipparen "utanför arbetsområdet" vilket gör att den inte är kontaktbar när timern slår på igen.
Nån idé, annan lösning? Vi har provat korrigerad plåt och flyttat slingorna, dock mindre än rek! och visst kan man sätta upp hinder, men då förvinner juh möjligheten för hemgång...

Läste om att "koppla ihop" våra slingor där vi har tomtgränsen, men inte riktigt fattat hur man gör?

Tack på förhand!
 
mg765 skrev:
+1 !
+ 1
 
Kan man inte göra en poll här och se hur många som har klödd med regnsensorn?
 
Elkludde skrev:
+ 1
+ 1
 
nissenhj skrev:
Kan man inte göra en poll här och se hur många som har klödd med regnsensorn?
intressant
 
zobar skrev:
Nu mina vänner får ni en nöt att knäcka! Kortfattat; Grannen blev så impad av min gräsmatta och robot så han gick och köpte en likadan, wg790e.
Problemet är där tomtgränsen "möts", våra slingor ligger för nära just på detta ställe. Och detta funkar juh inte enligt manualen, vilket vi fått bevis på nu.

Således får våra maskiner fnatt och ballar ur just i detta "område"...
Läste i tråden om att man kunde köra timer, så vi prova detta. Problemet är att när timern slår ifrån så blir klipparen "utanför arbetsområdet" vilket gör att den inte är kontaktbar när timern slår på igen.
Nån idé, annan lösning? Vi har provat korrigerad plåt och flyttat slingorna, dock mindre än rek! och visst kan man sätta upp hinder, men då förvinner juh möjligheten för hemgång...

Läste om att "koppla ihop" våra slingor där vi har tomtgränsen, men inte riktigt fattat hur man gör?

Tack på förhand!
Det har förekommit en del diskussioner om klipparens avstängning och återstart
I går blev min klippare strömlös i 4 timmar,den visade då utanför arbetsområdet, men när den fick ström igen
så kom displayen tillbaka utan kodning i dag startade den som vanligt kl 10,00
i kväll drar jag ut sladden igen får se om den blir vid liv i morgon fm utan kodning /Återkommer)
 
Ja samma symptom har jag upplevt under gårdagen, jag gjorde så att strömmen bröts och sedan på igen några ggr under dagen. Vissa ggr funkade det som du skriver, andra inte.
Grannens wg790e som skulle köra igång kl 14 stannade kvar i laddaren, hade tydligen slocknat helt...
 
zobar skrev:
Nu mina vänner får ni en nöt att knäcka! Kortfattat; Grannen blev så impad av min gräsmatta och robot så han gick och köpte en likadan, wg790e.
Problemet är där tomtgränsen "möts", våra slingor ligger för nära just på detta ställe. Och detta funkar juh inte enligt manualen, vilket vi fått bevis på nu.

Således får våra maskiner fnatt och ballar ur just i detta "område"...
Läste i tråden om att man kunde köra timer, så vi prova detta. Problemet är att när timern slår ifrån så blir klipparen "utanför arbetsområdet" vilket gör att den inte är kontaktbar när timern slår på igen.
Nån idé, annan lösning? Vi har provat korrigerad plåt och flyttat slingorna, dock mindre än rek! och visst kan man sätta upp hinder, men då förvinner juh möjligheten för hemgång...

Läste om att "koppla ihop" våra slingor där vi har tomtgränsen, men inte riktigt fattat hur man gör?

Tack på förhand!
Ni kan göra så som jag har gjort på min tomt. Mellan era två slingor gör ni en smal övergång så som man gör till en ö. Därmed har ni seriekopplar era två slingor men respektive maskin kan inte åka över till den andra slingan pga "ö" förbindelsen. Ni kan ha era respektive laddplattor på era slingor och robotarna kommer att klippa era ytor och snällt återgå till laddstationen på era respektive slingor trots att de ligger alldeles intill varandra eftersom de upplever att det är en och samma slinga. Fungerar utmärkt för mig och kommer att fungera för er också utan att behöva timers eller andra försvårande lösningar.
 
Elkludde skrev:
Det har förekommit en del diskussioner om klipparens avstängning och återstart
I går blev min klippare strömlös i 4 timmar,den visade då utanför arbetsområdet, men när den fick ström igen
så kom displayen tillbaka utan kodning i dag startade den som vanligt kl 10,00
i kväll drar jag ut sladden igen får se om den blir vid liv i morgon fm utan kodning /Återkommer)
i dag kl 8 oo är displayen släckt då har den varit utan ström i 12 timmar,och kodar om,drar ut den går in för laddning
har endast 20 % ström kvar.min teori är att något drar ström i standby dock lyser displayen hela tiden,men det bör knappast vara märkbar urladdning

jag är ganska säker på att den behåller sitt standby så länge det finns tillräckligt med ström i batteriet

Någon som vet något om trolig orsak,skall ringa supporten
 
zobar skrev:
Haha nejdå inte! Finns en till här som kan skriva under att sensorn inte riktigt gör som utlovat...
Jag ställer också upp i klubben...
Den fungerar dock om den går in under en buske och ett blött blad lägger sig över båda sensorerna. :eek:
 
MBygga skrev:
Ni kan göra så som jag har gjort på min tomt. Mellan era två slingor gör ni en smal övergång så som man gör till en ö. Därmed har ni seriekopplar era två slingor men respektive maskin kan inte åka över till den andra slingan pga "ö" förbindelsen. Ni kan ha era respektive laddplattor på era slingor och robotarna kommer att klippa era ytor och snällt återgå till laddstationen på era respektive slingor trots att de ligger alldeles intill varandra eftersom de upplever att det är en och samma slinga. Fungerar utmärkt för mig och kommer att fungera för er också utan att behöva timers eller andra försvårande lösningar.
Det här fungerade inte för mig. Det kanske beror på vilken modell av laddstationen men för 791 fungerar det inte.
 
nissenhj skrev:
Kan man inte göra en poll här och se hur många som har klödd med regnsensorn?
Nu har jag skapat en omröstning här!
 
Precis detta jag letat efter👍Ska prata med grannen i helgen och förhoppningsvis kunna testa detta. Återkommer med utvärdering!
Tack för tipset🙋
 
Ursäkta min totala inkompetens, men ska vi skarva ihop våra slingor? eller ska respektive slinga gå som en ö och sen fortsätta?
En enkel bild/skiss skulle underlätta kolossalt, för det står totalt still för mig...😳
 
zobar skrev:
Ursäkta min totala inkompetens, men ska vi skarva ihop våra slingor? eller ska respektive slinga gå som en ö och sen fortsätta?
En enkel bild/skiss skulle underlätta kolossalt, för det står totalt still för mig...😳
Om ni vill testa MByggas förslag ska ni alltså bygga en slinga där plus på ena stationen går till minus på andra stationen, och tvärtom, så att ni får en slinga med två stationer. Era gräsmattor skall avskiljas med en passage där slingorna ligger ihop.

Men den lösningen fungerade alltså inte för mig. MBygga: är det inte så att du har maskiner från förra året?

Om du får det att fungera är jag väldigt nyfiken på hur ni fick till det för jag har gett upp och har istället tillräckligt avstånd mellan slingorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.