Vi ligger på ca 3000 kr kvartalet och det är ganska rimligt för vår anläggning och då sitter jag i styrelsen. Det är ca 100 radhus och vi förvaltar alla vatten och avloppsledningar från en kommunal knutpunkt fram varje fastighet i området. Alla garagelängor, områdesbelysning, vägar, parkeringar, lekplatser, snöröjning, samt hela fiberanläggningen till alla hus från ett switchställ(?) som står i ett förråd.
Arvoden i styrelsen ligger runt tusenlappen förutom ordförande och kassör som får mer då deras ansvar är betydligt större.
Timpengen är inge vidare men det handlar ju knappast om pengarna.
Själva tanken med samfällighet är ju att man ska dela på bördan med tex gräsklippning men även styrelsearbetet boende sinsemellan men det verkar nyinflyttade ha svårt att förstå nu för tiden.
 
  • Gilla
martin43 och 14 till
  • Laddar…
Börjar inse att vi kanske har rätt låg avgift på landet. Vi betalar väl ca 6000 om året. Då ingår välskötta vägar, sommarvatten och tillgång till en 25 m pool, bryggor och välskötta stränder. Föreningen sköter 22 km vägar.
 
  • Gilla
Cykelola och 3 till
  • Laddar…
Vi tar 1700 PA men då bygger det mesta på frivillig arbete utan arbeten. Jag tycks mig höra att många föredragit en högre avgift för att slippa arbetsinsatsen, påminner om de privata idrottsföreningarnas framväxt.
 
Du måste nog ge oss lite mera information. Bodde tidigare i samfällighet, flyttade för ca 6år. Då betalde vi drygt 7tusen per år. För det fick vi bla dricksvatten, sjövatten, sophämtning, vägskötsel av ca 4km grusväg. Allt handlar ju om vad som ingår och vad styrelsen har för ersättning. Vår ordförande hade 3000kr per år i ersättning, ingen annan i styrelsen hade ersättning. Men som flera andra har sagt, allt är ju offentlig. Alla protokoll är öppna(så länge inte enskilda personer har varit uppe för diskussion i styrelsen) ni har minst en årsstämma per år (enligt lag) där alla får säga sitt.
För att citera en svensk företagsledare.. Maila din ordförande och säg "vad fan får jag för pengarna" så kan jag nästan lova dig att du får kronan redovisat vad du får för din peng.
Tycker du då att det är fel, engagera dig själv!
 
  • Gilla
svuntrik och 1 till
  • Laddar…
Pfff det där var billigt ><! Vi betalar 8000kr per kvartal i vår samfällighet i Huddinge. Det täcker iofs vatten, värme och el men inte sophämtning, internet etc.
 
Av Ts tidigare trådar så tror jag att han bäst hade passat i en hyresrätt! Sorry men det är min reflektion mitt i semesterfyllan
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
utan_mark utan_mark skrev:
Av Ts tidigare trådar så tror jag att han bäst hade passat i en hyresrätt! Sorry men det är min reflektion mitt i semesterfyllan
Semester? Nu.. Lyckost :) men du har en poäng..
 
3800/månad… men då förvaltas fasader, fönster, tak, garage, snö, värme, internet, sopor och mer. :)
 
D Daniel112209 skrev:
Jag tycker det är väldigt onödigt dyrt betala samfällighet, 2700 kronor var tredje månad. Vad kan man egentligen göra? Hur kan jag se vart pengarna egentligen går? Tar styrelsen lön för detta? Finns någon korruption i samfällighet?
Men snälla... Du får väl förklara vad samfälligheten faktiskt gör...
Jag är, eller har varit, delägare eller nyttjare i flera samfälligheter med helt olika ändamål. En enskild väg i Stockholm som nästan inte kostar något alls eftersom det är många delägare och den enda kostnaden just nu är snöröjning. En större samfällighet med många mil väg, vatten, bryggor, brönområden och badplatser som kostade ganska mycket. En vägsamfällighet med många mil skogsväg som främst finansieras av skogsbrukarna. En sopsugsanläggning som verkligen är ett "mörker" eftersom vi delar den med ett antal gigantiska fastighetsägare som inte är så intresserade av gemensamma anläggningar.

Om du tror styrelsen berikar sig så ber du att få titta på årsredovisningen - om du nu slarvat bort den du troligen redan fått - och kontrollerar vad pengarna går till. Finns det en skum post med "kvittolös ersättning till Uzbekiska hantverkare" så kan du börja gräva. Min erfarenhet är att man inte brukar bli rik på att sitta i dylika styrelser, i bästa fall får man ett arvode motsvarande ett par kronor per arbetstimme.

Om du å andra sidan är ett troll kan du väl dra dig tillbaka till din....
 
  • Gilla
bling och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B bjorwen skrev:
Alla protokoll är öppna(så länge inte enskilda personer har varit uppe för diskussion i styrelsen) ni har minst en årsstämma per år (enligt lag) där alla får säga sitt.
Detta är ett vanligt och utbrett missförstånd. Styrelsens interna arbete, t ex deras arkiv i form av säg protokoll, minnesanteckningar o s v är inte offentligt. Grundkonstruktionen i samfällighetslagen är att det är hemligt. Men på stämman så har medlemmarna rätt att få del av all relevant information för frågan som behandlas.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Årsredovisning och protokoll från årsmöten ska finnas tillgängligt.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi betalar 3000 kr per år, bor i radhus från 70-talet.
Jag sitter själv i styrelsen så jag vet hur vår ekonomi ser ut och vad våra medlemmar betalar för.
Gräsklippning, snöröjning och allmänt underhåll av sly och buskage är något som vi själva inte ombesörjer vilket kanske kunde sänkt kostnaden något mer per år.
Vi betalar för en tömning av gemensam sopcontainer så vi slipper ha sopkärl på våra interngator, men vi betalar i gengäld en lägre avgift till vårt kommunala bolag för årsabonnemang.
Läs in dig på budget och balansräkning så vet vad ni betalar för och var pengarna går till. Ställ frågor om du inte förstår eller vill ha det mer i detalj.
T.ex. revisorstjänster och förvaltartjänster kan ju vara en post som lätt drar iväg pengamässigt.
 
D Daniel112209 skrev:
Hej alla smarta,

Jag tycker det är väldigt onödigt dyrt betala samfällighet, 2700 kronor var tredje månad. Vad kan man egentligen göra? Hur kan jag se vart pengarna egentligen går? Tar styrelsen lön för detta? Finns någon korruption i samfällighet

En till fråga, eftersom jag betalar 2700 kronor, varför ska jag då klippa gräset varje 9 månad? Bara undrar.

Hur långt är ett snöre?
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Årsredovisning och protokoll från årsmöten ska finnas tillgängligt.
Det finns inget krav på årsredovisning i en samfällighetsförening. Men någon typ av förvaltningsberättelse finns det vanligen krav på stadgarna. Lagen om förvaltning av samfälligheter gör att protokoll över beslut som fattas på stämman ska hållas tillgängligt för medlemmarna (men det är inte offentligt):

Textutdrag ur en lagbok visande bestämmelser om styrelsens skyldigheter efter en föreningsstämma.
 
  • Gilla
Jetkokos
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns inget krav på årsredovisning i en samfällighetsförening
Följande paragrafer kan också vara av intresse för den som vill förstå föreningens ekonomi:
40 § Om samfällighetsförenings medelsbehov ej täckes på annat sätt, skall bidrag i pengar uttaxeras av medlemmarna.

41 § Innan uttaxering sker, skall styrelsen upprätta utgifts- och inkomststat för föreningen. Staten förelägges föreningsstämman för godkännande.

Gäller i fråga om skyldigheten att deltaga i kostnader olika bestämmelser för skilda verksamhetsgrenar, skall inkomsterna och utgifterna för varje verksamhetsgren beräknas för sig. Gemensamma inkomster och utgifter fördelas på verksamhetsgrenarna efter vad som är skäligt.

Om föreningen skall göra fondsavsättning enligt 19 § andra stycket skall av utgifts- och inkomststaten framgå de belopp som går åt till fondavsättningen. Lag (1989:727).

42 § Om ej annat föreskrives i stadgarna, uttaxeras medlemmarnas bidrag genom att styrelsen upprättar och på föreningsstämma framlägger debiteringslängd.

I debiteringslängden anges det belopp som uttaxeras, vad som belöper på varje medlem och när betalning skall ske.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.