Status
Tråden går ej att kommentera.
injonil skrev:
TS, jag tycker du ska använda din tid till att läsa och försöka förstå hur hantverkarbranschen fungerar istället. Då hade vi sluppit denna idiotiska diskussion.
Absolut. Jag har lärt mig en värdefull läxa och jag vet vad jag ska ställa för frågor till hantverkaren som kommer hem till mig imorgon. Men om du tittar från början av tråden, så visste jag ju inte hur det förhöll sig från början. Än bättre, så hjälpte denna tråd med mitt problem och jag kan därför inte klassa den som en idiotiskt diskussion. Jag fick ju min lösning?

Men nu kommer jag att ta in mer information innan jag anlitar en hantverkare i framtiden absolut.
 
Snälla sluta med allt OT, mod kommer att stänga tråden annars och då kommet vi inte få se upplösningen på denna såpa...
Kommer vi få se en kreditfaktura?
Kommer vi få se det berömda hålet?
Kommer kreditfakturan vara klipp och klistrad Marjasin style (ni som är för unga för att veta vem han är googla )

/en konsult som har tråkigt på jobbet ;)
 
Kan det vara så att hantverkaren sagt att typ "det tar max en timme"? Hantverkaren menade att han debiterar 420 kr/timme (plus resor etc) och du uppfattade det som ett fast pris på 420 kr. OM det förhåller sig så är det en missuppfattning från båda sidor, då är det rimligt att ni delar på missförståndet. 420 kr skulle du betalat oavsett, nu får du betala en extra timme och hantverkaren får "betala" en timme extra.

De 420 kr har du råd med som läropeng när du tjänar runt 35 tkr/månad. Jag skulle misstänka att det svider betydligt mer i hantverkarens plånbok än i din med tanke på att han bara debiterar 420 kr/timmen.

Undertecknad är så snål så jag nästan gråter när jag spolar på toan, men jag tror banne mig att du är snäppet värre :)
 
  • Gilla
Listos89
  • Laddar…
Och du fakturerar 350 kr/tim + moms för en timme på plats med 2 timmars restid fram och tillbaka ?? Som TS uppebart tyckte skulle vara vad hantverkaren skulle ha.

Själv konsult, men vet vad det kostar att beställa hantverkare och andra som bara gör korta jobb.
 
oceanis skrev:
Det intressanta är att du hela tiden hänvisar till att du inte jobbar på faktureringsavdelningen och allt du vet är att du har en hög timlön.

Hur vet du då att man inte har tillägg för resa, tillägg för restid etc ?

Jag tror inte på dina siffror du uppger för då fakturerar ni 440 kr exkl moms men inkl resor och restid. Det är svårt att då få ihop 33 tusen i lön till dig på en massa småjobb med mycket resor, om företaget skall hålla sig med en faktureringsavdelning och övrig administration och samtidigt bara fakturera dom få timmar du är på plats.

Jag tror att du genom att kolla lite med ditt eget företag kommer att förstå vad saker kostar och därmed också förstå rimligheten i den faktura som din hantverkare skickade till dig. Då förstår du också vad det kostar för företaget att kunna ge dig en lön på 33 tusen som du mer eller mindre menade var så liten att du inte hade lust att betala din hantverkare vad han fakturerat.
Det hör till saken att vi har abonnemang från början redan med alla de företag jag blir inhyrd till och verkar support för. Då vi redan tjänar bra med pengar på dem så kan vi säkert ta en lägre kostnad gentemot andra företag för mitt arbete. Jag har aldrig sett en faktura till våra kunder som detaljerar resekostnader. De brukar vilja visa upp dessa och tro att jag kan förklara då de undrar över saker.

Men som sagt, alla företag är olika.
 
noone70 skrev:
Snälla sluta med allt OT, mod kommer att stänga tråden annars och då kommet vi inte få se upplösningen på denna såpa...
Kommer vi få se en kreditfaktura?
Kommer vi få se det berömda hålet?
Kommer kreditfakturan vara klipp och klistrad Marjasin style (ni som är för unga för att veta vem han är googla )

/en konsult som har tråkigt på jobbet ;)
När jag är hemma! :)
 
Kommer vi få se det berömda hålet?
Huhhh det lät inte bra, det hålet vill jag inte se, det räcke med borrhålet. :)
 
Den här tråden innehåller en del övertramp.

Tänk på att ALLA har rätt att ställa frågor och få seriösa svar. OM man inte anser sig kunna svara utan personangreppsliknande inlägg, så låt bli att svara.

/Moderator
 
  • Gilla
ordain
  • Laddar…
TS:
I dina inlägg så har du till att börja med aldrig uttryckt några problem med att hålet i golvet borrats. Du var hemma när det gjordes och i dina första inlägg verkade detta vara gjort i samförstånd med dig.
Sedan svängde du till att detta var ett jobb som han med sin fackkunskap inte hade behövt göra, och som du då inte skulle betala för.

Nu har du plötsligt utan diskussion inte bara fått hela fakturan riven utan också 3.000:- i ersättning för ett hål som togs upp med dig närvarande och i samförstånd (ja, ja, du var väl i ett annat rum och han gjorde det utan att du visste...) i ett golv som är så risigt att det är föremål för utbyte. Gissar då att det inte är ett hål mitt i golvet vi talar om.
Och allt detta med en kund som inte vet det mest grundläggande om hur hantverkare jobbar, debiterar och konsumentlagar skall tolkas och tilllämpas. Dina odds att få rätt var så försvinnande små att den hantverkare som arbetar så seriöst som det ändå verkat inte skulle lyfta ett finger för att iknte bara anullera fakturan utan också kompensera DIG med hela 3.000:-.

Kommer en kreditfaktura, och hur skall de 3.000:- betalas ? Du behöver inte svara här, men en faktura kan man egentligen inte bara riva sådär för att någon säger det.

Och är det normalt att konsumentvägledarna vidareförmedlar sådant de "hört" om hantverkare som att de ligger i tvist o.s.v. ? Det är ju per automatik bara ena parten de får höra, och lär nog vara väldigt restriktiva med sådan information.

TS och moderator får ursäkta, men det luktar troll lång väg.
 
  • Gilla
Tobbe87 och 2 till
  • Laddar…
Ingper skrev:
TS:
I dina inlägg så har du till att börja med aldrig uttryckt några problem med att hålet i golvet borrats. Du var hemma när det gjordes och i dina första inlägg verkade detta vara gjort i samförstånd med dig.
Sedan svängde du till att detta var ett jobb som han med sin fackkunskap inte hade behövt göra, och som du då inte skulle betala för.

Nu har du plötsligt utan diskussion inte bara fått hela fakturan riven utan också 3.000:- i ersättning för ett hål som togs upp med dig närvarande och i samförstånd (ja, ja, du var väl i ett annat rum och han gjorde det utan att du visste...) i ett golv som är så risigt att det är föremål för utbyte. Gissar då att det inte är ett hål mitt i golvet vi talar om.
Och allt detta med en kund som inte vet det mest grundläggande om hur hantverkare jobbar, debiterar och konsumentlagar skall tolkas och tilllämpas. Dina odds att få rätt var så försvinnande små att den hantverkare som arbetar så seriöst som det ändå verkat inte skulle lyfta ett finger för att iknte bara anullera fakturan utan också kompensera DIG med hela 3.000:-.

Kommer en kreditfaktura, och hur skall de 3.000:- betalas ? Du behöver inte svara här, men en faktura kan man egentligen inte bara riva sådär för att någon säger det.

Och är det normalt att konsumentvägledarna vidareförmedlar sådant de "hört" om hantverkare som att de ligger i tvist o.s.v. ? Det är ju per automatik bara ena parten de får höra, och lär nog vara väldigt restriktiva med sådan information.

TS och moderator får ursäkta, men det luktar troll lång väg.
I mina tidigare inlägg INNAN jag hittade paragraferna 6&7 i Konsumenttjänstlagen så var jag under
tron att jag inte kunde göra ngt åt detta. Det blev klart för mig att jag kan ställa krav på hans kompetens över tjänsten utförd och ifrågasätta om arbetet var till "rimlig nytta" med tanke på vad han som yrkesman redan bör ha känt till från första kostnadsfria konsultationen då han undersökte mitt golv samt måttade för antalet kvadratmeter golv.

"Nu har du plötsligt utan diskussion" skriver du. Jag fick samtal från hantverkaren varför jag bestridde den första fakturan och använde argumentationen jag har tagit reda på under tiden denna tråd varit öppen. Han föll på Konsumentverkets uttalande samt lagparagraferna jag citerade. Det är fullt diskuterat?

Som jag tidigare har skrivit så är han inblandat i två övriga tvister fick jag reda på av min konsumentvägledare senare. Jag drar slutsatsen att han bedömde mitt krav som litet och ville undvika ytterligare en tvist till hans lista.
Konsumentvägledningen förklarade inte dessa tvister, men jag tolkade det som att det ligger i tingsrätt/inkasso etc.och som jag gissar att de har tillgång till. INTE samtal av samma typ som jag som ringt in och "tvistat" om det som är rätt/fel. Tvist i den mer slutgiltiga fasen alltså.

Jag vet ännu ej i vilken form dessa 3000kr kommer att komma, han sa att de ska komma nästa vecka. Den problematiken uppfattade jag han skulle ta hand om. Jag spelar alltid in mina samtal så jag har det inspelat iaf, vi har ett avtal om ersättning.:) Det är tryggat liksom.
 
Detta måste vara sveriges i särklass bästa och mest kundvänliga hantverkare alla kategorier. Honom skulle jag väldigt gärna vilja komma i kontakt med för att hjälpa till med en del arbeten jag har på lut.

Du kan väl berätta vem det är och vad firman heter. Gärna på PM om du inte vill skriva ut det i tråden av någon outgrundlig anledning!



Listos89 skrev:
Hej allihop!

Jag kan meddela att det har blivit ett lyckligt slut på historien! Jag blev upringd av Hantverkaren i morse och fakturan är numera riven och jag krävde rimlig ersättning(3000) för skadan i golvet vilket han gick med på. Då han inte ville hamna i en större tvist.

Argumentationen med stöd av lagparagraferna och konsumentverket fungerade utmärkt. Jag kunde snabbt komma med motargument då de flesta för- och emotargument redan hade tagits upp på denna tråd. :)

Så nu känns det bättre igen, man har fått lära sig en hård läxa alla gånger. Tog ju mycket kraft att argumentera för min ståndpunkt med hantverkaren.

Jag kommer att följa era råd kring vad man ska fråga vid nästa tillfälle man fixar hantverkare, så att man inte råkar i samma situation igen. (y)
 
  • Gilla
llehs
  • Laddar…
thomasx skrev:
Detta måste vara sveriges i särklass bästa och mest kundvänliga hantverkare alla kategorier. Honom skulle jag väldigt gärna vilja komma i kontakt med för att hjälpa till med en del arbeten jag har på lut.

Du kan väl berätta vem det är och vad firman heter. Gärna på PM om du inte vill skriva ut det i tråden av någon outgrundlig anledning!
Nej, det kommer jag nog inte att göra. Får starkt känslan av att du vill kontakta denna hantverkare i syfte att riva upp problemlösningen vi har kommit överens om tillsammans. Jag ber om ursäkt om detta inte är fallet.

Jag kan inte heller rekommendera honom med gott samvete då han verkar sakna yrkesheder samt kompetensen. (Tvister etc) Vore inte snällt att göra så.

Hur som helst, funktionen för denna tråden är i princip över. Jag har fått min lösning som jag är tillfredställd med. :cool:
 
En lärdom för oss gamla rävar här på forumet att man i vissa situationer behöver vara försiktig med hur man hjälper vissa individer.
 
Listos89 skrev:
Nej, det kommer jag nog inte att göra. Får starkt känslan av att du vill kontakta denna hantverkare i syfte att riva upp problemlösningen vi har kommit överens om tillsammans. Jag ber om ursäkt om detta inte är fallet.

Jag kan inte heller rekommendera honom med gott samvete då han verkar sakna yrkesheder samt kompetensen. (Tvister etc) Vore inte snällt att göra så.

Hur som helst, funktionen för denna tråden är i princip över. Jag har fått min lösning som jag är tillfredställd med. :cool:
Tvärtom, jag tycker att detta verkar var en bra hantverkare och jag vill få kontakt med honom för att lägga om golvet i en lägenhet norr om stockholm vi fått ärva, innan vi ska sälja den.

Jag skulle bara framstå som en idiot om jag började älta en för mig okänd persons dispyt med honom, det vill jag verkligen inte. Ni har ju dessutom redan löst det hela.

Fast å andra sidan, jag tror ju inte en sekund på att nåt av det du sagt i denna tråd är sant, och därför kommer du aldrig att presentera ett namn på denne hantverkare, för det finns nog ingen.

Men jag ser fram emot att du motbevisar mig, så jag kan få ett nytt golv inlagt i lägenheten!
 
  • Gilla
Dizzy84 och 1 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Fast å andra sidan, jag tror ju inte en sekund på att nåt av det du sagt i denna tråd är sant, och därför kommer du aldrig att presentera ett namn på denne hantverkare, för det finns nog ingen.

Men jag ser fram emot att du motbevisar mig, så jag kan få ett nytt golv inlagt i lägenheten!
Okej. Nu känns det mest som att du barnsligt eggar mig till att avslöja hans namn. Du verkar tro att min ovilja att hänga ut en hantverkares namn för det dåliga arbetet gjort är bevis för din ståndpunkt. Jag vet inte hur du resonerar riktigt, men så här resonerar jag:

Jag anser att hantverkaren har gjort ett dåligt arbete. Detta är löst och tvisten blev kortvarig tack vare samförstånd. Du anser att jag ska riskera detta genom att lägga upp hans namn och organisationsnr på en tråd namngiven: "Saltad faktura? Ja eller Nej? Snälla hjälp." Blir ju jättekul när kunder till honom söker och vill hitta referenser etc på nätet och istället hittar det här.

Gällande de båda tvisterna så verkar dessa pågå. Man har gjort ett dåligt arbete först då det är bevisat. Om detta faller åt "hans" håll. Att det ej begick ngt fel, då har jag gjort mig skyldig till förtal.

Så nej, jag vill inte eggas till att göra mig skyldig till förtal. Tack ändå. Jag kan gärna prata hantverkare, men en namngiven hantverkare? Nej.

Spelar dig säkert rätt i händerna då flera kommer att hålla med dig. Men det känns inte riktigt schysst att kasta skit över honom så, namngiven och allt. Kan ju lika gärna ha varit vem som helst, kunde ju ha varit dig eller mig som gjort fel.
Hade du då velat hitta ditt namn här? Förstöra ditt yrkesrykte osv? Nej, det känns inte särskilt moraliskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.