Man ska väll för böveln inte behöva ta in offert för två vägguttag! Har dock lärt mig en läxa av detta topic, att alltid köpa grejer så det finns hemma, så kan elektrikern bara koppla in. Behöver han inte köra och shoppa.
 
Müssli skrev:
Offert tycker jag är en bra idé men kvittot på inköpta prylar lär du inte få se. Det intressanta är ju vad du får betala för grejerna, inte vad elektrikern har handlat för. Det är få (kanske inga?) elektriker som visar sina inköpspriser.
Det är inte så konstigt, jag får aldrig se inköpspriset på jeansen jag köper i affären heller. :)
Nej du får inte se inköpspriset på jeansen i affären, där köper du en vara till fast pris. Där betalar du inte timpris för att expediten ska åka ut till lagret och hämta jeansen, betjäna dig etc. Det är två olika situationer. I TS fall så har firman tagit ca 1000:- i total timkostnad för att åka och hämta varorna hos en grossist och sen är det dessutom ett ganska stort påslag på materialkostnaden.

Jag har svårt för resonemanget att hantverkaren driver en egen butik utan jag ser det snarare som att hantverkaren åker och köper material till kunden med ett visst påslag. Det blir närmast bisarrt om hantverkaren tar betalt för milersättning, timkostnad och servicebil för att åka till grossisten och handla det som behövs till sin egen lilla butik i bilen, dvs kunden betalar hantverkaren för att fylla på sitt lager. Sen tas det i vissa fall ut ett väldigt stort påslag på inköpspriset på det ut till kund.

Jag kan köpa att man som kund betalar alla kostnader relaterat till inköp av varor med ett rimligt påslag eller att hantverkaren inte tar betalt för att hämta sina varor men har ett större påslag men att göra båda delar samtidigt blir knepigt ur kundens perspektiv.
 
  • Gilla
TreeView och 1 till
  • Laddar…
Ganescha
Tyvärr är det vanligt att elektriker vägrar att arbeta med material som de inte själva anskaffat. Skyller bl a på att de då inte kan lämna garanti på arbetet.
 
Ganescha skrev:
Man ska väll för böveln inte behöva ta in offert för två vägguttag! Har dock lärt mig en läxa av detta topic, att alltid köpa grejer så det finns hemma, så kan elektrikern bara koppla in. Behöver han inte köra och shoppa.
Tro inte att elektrikern vill pilla med dina saker trots samma artikelnummer. Han kommer påstå att hans är färska och är gamla. Nej skämt åsido så drog min elektriker i med att han minsann har garanti på de prylarna han monterar. Så om mina prylar som han monterat går sönder så kommer han inte "rätta" gratis.

De har svar på allt de små tjuvarna
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Ja, det är ju helt kasst! Verkligen, riktigt dåligt. Men vilka garantier kan dom lämna i sådant fall? Ett vägguttag kan ju kosta allt mellan 50-600kr. Att ej lämna garantier på uttaget kan jag förstå, men installationen borde dom kunna lämna garanti på ändå kan man tycka. Kan visserligen vara svårt att bevisa att det va just installationen som va bristfällig om något skulle hända.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.