Ja spränger saker
de ja ville få fram är att alla reagerar på timpriset, istället för att se vad man får för pengarna, ja betalar gladeligen ett högre timpris till en hantverkare som gör ett bra jobb och inte drar fötterna efter sig, än billig timpenning och får ett slafsigt jobb utfört av amatörer, bra folk kostar
de ja ville få fram är att alla reagerar på timpriset, istället för att se vad man får för pengarna, ja betalar gladeligen ett högre timpris till en hantverkare som gör ett bra jobb och inte drar fötterna efter sig, än billig timpenning och får ett slafsigt jobb utfört av amatörer, bra folk kostar
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Det där ser jag också som en självklarhet, det hör till vanligt hyffs när man skall ut till en kund.NetNut skrev:Elektrikern vi anlitar via föreningen har ett lager med elkos "vanliga" sortiment (Uttag, trapp/kron/kors osv.) . När det behöver göras mer avancerade grejor så beställer han hem grejorna och har dem oftast dagen efter. I bilen finns alltid diverse dvärgbrytare och standardkabel (Diverse FK samt 3/4/5g1,5). "Standardgrejor som går åt har jag i bilen" sa han när jag frågade hur mycket grejor han brukade ha.
Men även jag har haft rörmokare som har kommit hit, vetat om att dem ska fixa till ett rör av en viss typ, viss osäkerhet kring dimension men vi visste på ett ungefär. Men istället för att då istället ta med sig en koppling för 18mm, en för 22mm, en för 35mm så tog man inte med sig någon koppling alls utan åkte hit och mätte, åkte sedan och hämtade rätt.
Detta är ju skit dem har kartongvis av (eller borde ha) på lagret. Jag fattar inte varför man inte tar med sig ett gäng och lämnar tillbaka de man inte använder.
Kommer en elektriker hit så tar jag för givet att han har vissa standarduttag/dosor/brytare och kablar med sig, annars blir man ju fan less på riktigt. Kanske inte exakt dem jag har i övrigt, givetvis, men iaf något basic.
Och behöver man köpa hem det så lägger man inte 1,5h på att åka runt, man ringer sin favoritgrossist och beställer hela nästa veckas material plus lite extra basvaror som man vet att man borde ha hemma. Och har man glömt det så ringer man kunden och säger som det är, köper en så snarlik pryl man kan hitta i lämplig butik och man säljer det för samma pris som om man hade beställt det (Om det inte är billigare i butiken) och utan att ta betalt för tiden det tar eftersom det är en själv som har ställt till det.
Så tycker jag och så har jag alltid försökt göra när jag jobbat som tekniker.
Hej. Jag orkar inte ta en diskussion med dom, upplever inte att det är värt det efter det första samtalet med arbetsledaren.
Men tack för input, nu vet jag vad jag behöver göra nästa gång.
Vad det gäller själva timraten så tycker jag oxå att det dyrt utifrån att de verkligen ska ha betalt för all tid plus lite till. Restid och shopping till fullt pris tycker jag är oseriöst exempelvis. Hade de bara tagit betalt för sina 3.5 timmar här så hade det varit annorlunda.
Men tack för input, nu vet jag vad jag behöver göra nästa gång.
Vad det gäller själva timraten så tycker jag oxå att det dyrt utifrån att de verkligen ska ha betalt för all tid plus lite till. Restid och shopping till fullt pris tycker jag är oseriöst exempelvis. Hade de bara tagit betalt för sina 3.5 timmar här så hade det varit annorlunda.
Det är precis som de vill att det ska vara. De vill inte ha småjobb.
Och ingen i nyktert tillstånd kan komma o tro att de verkligen åkte iväg o handlade på sin favorit grossist och fick sämre pris än kreti o pleti på bauhaus.
De skulle debitera vad de tror att de kan per timme så får vi se hur mkt hemmapul det kommer bli.
Och ingen i nyktert tillstånd kan komma o tro att de verkligen åkte iväg o handlade på sin favorit grossist och fick sämre pris än kreti o pleti på bauhaus.
De skulle debitera vad de tror att de kan per timme så får vi se hur mkt hemmapul det kommer bli.