S skalbagge skrev:
Jag klippte den innanför platsbyggda garderober. Den gick i kabellister fram dit, och spikad på list efter garderoben fram till uttaget.
Byggde senare om garderoberna så det fanns ingen synlig kabelände om det är det du undrar.
Tänkte om kabeln var borta innan uttaget men spelar ingen roll. Svara bara kort att dom får lösa detta själv. Ej dolt fel!
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Det finns också domstolsutslag på att "felet" måste vara tillräckligt dyrt att åtgärda för att det skulle ha påverkat priset på lägenheten. Om det inte gäller en lägenhet för under 100 000 kr så lär ju inte en kostnad på 10 000 kr påverka lägenhetens försäljningspris.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 10 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S skalbagge skrev:
Är rädd att om jag åker och drar kabeln så kommer det bli klagomål på att jag förstört väggar/målarfärg osv. Sånt som kan vara svårt att undvika när man behöver öppna kabellister eller borra.
Gör inte detta under några omständigheter. Du har redan vid tiden när du var bostadrättshavare skadat föreningens egendom. Det blir bara en juridisk röra om du nu gör ingrepp på föreningens egendom igen. Två fel gör inte ett rätt s a s. (Om det nu är i denna förening som i de flesta andra, att kabel-Tv-installationen tillhör föreningen. Kolla stadgarna.)

Så jag håller med de andra, svara bara kort att de får lösa detta själva och att det inte är en sak för dig.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
S skalbagge skrev:
Vi sålde vår lägenhet och köparen fick tillträde 2021-01.

Säljaren har kontaktat mig ang ett TV-uttag som inte fungerar. Jag har klippt kabeln som gick till det uttaget för att dra den till ett annat rum, men lämnat uttaget ur funktion för att slippa göra något åt väggen. Detta alltså flera år innan vi sålde.

Dom menar att det är ett dolt fel eftersom uttaget inte fungerar. Jag menar att det inte är ett dolt fel då det går att testa uttaget på en visning. Vi pratade aldrig om uttaget under försäljningen.

Nu vill dom att jag kommer och lagar det, annars skickar dom räkning från hantverkare.
Vad anser ni? Är jag skyldig att återställa funktionen till uttaget?
Det är ett uppenbart dolt fel, men samtidigt är det småsaker som ni borde komma överens om oavsett. En liten sak men ett irriterande fel ändå. Undersökningsplikten är långtgående Som köpare ska man inte lägga energi på småsaker utan ta om man ska in skickliga kompisar för att kontrollera konstruktion, fukt, markfukt, el, m.m. Allt som kan kosta mycket pengar att åtgärda.
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
V
Seriöst, skit i det.

Folk är ju inte kloka idag.

Köparen ska inte ha ett öre !
 
  • Gilla
Oldjoe och 3 till
  • Laddar…
S skalbagge skrev:
Upplevde köparen som ganska petig och påstridig under försäljningsprocessen.
Är rädd att om jag åker och drar kabeln så kommer det bli klagomål på att jag förstört väggar/målarfärg osv. Sånt som kan vara svårt att undvika när man behöver öppna kabellister eller borra.
Du skall absolut inte göra något själv i den sålda bostaden, inte heller anlita någon. Då finns risk att du får ansvar för ev. fel i utförandet, eller fult dragen kabel.

Bestrid ansvar, utan några längre motiveringar, och ignorera sedan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hemmakatten och 6 till
  • Laddar…
B Barnis78 skrev:
Det är ett uppenbart dolt fel, men samtidigt är det småsaker som ni borde komma överens om oavsett. En liten sak men ett irriterande fel ändå. Undersökningsplikten är långtgående Som köpare ska man inte lägga energi på småsaker utan ta om man ska in skickliga kompisar för att kontrollera konstruktion, fukt, markfukt, el, m.m. Allt som kan kosta mycket pengar att åtgärda.
Det handlar om en bostadsrätt så sådant du räknar upp går bort då det är föreningens ansvar.
Om det är småsaker spelar det väl ingen roll öht?
Detta gick att kontrollera, eller ställa fråga om det var avgörande för affären. Att köparen väntar över ett år med att klaga tyder ju på att det inte är avgörande.
Slutligen är det som nämnts flera ggr inte ett dolt fel då det är BR.
Hade det stått i prospektet att TV uttag finns i rum X och sedan är kabeln klippt hade det varit annorlunda.
 
  • Gilla
henric78 och 3 till
  • Laddar…
Som någon annan nämnt så finns inte termen "dolt fel" när det gäller bostadsrätter. Då tillämpas Köplagen istället för Jordabalken. Köparen tar över allt ansvar från säljaren vid köp av bostadsrätt.

Betala ingenting utan låt det bara vara. Ger du dem lillfingret...
 
  • Gilla
henric78 och 5 till
  • Laddar…
Bestrid kravet och sen låt det vara!
 
  • Gilla
Wigerstedt och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T Thiias skrev:
Som någon annan nämnt så finns inte termen "dolt fel" när det gäller bostadsrätter. Då tillämpas Köplagen istället för Jordabalken. Köparen tar över allt ansvar från säljaren vid köp av bostadsrätt.

Betala ingenting utan låt det bara vara. Ger du dem lillfingret...
Bara för att förtydliga. När man köper en bostadsrätt så tar man bara över underhållsansvaret för det som man har köpt, alltså bostadsrättslägenheten. Man tar inte över ansvar för skada som säljaren har orsakat på de husdelar som är föreningens ansvar.

Eftersom kabel-TV-installtioner tillhör föreningen (antar jag!) så är alltså inte köparen i trådens fall ansvarig för att åtgärda den kabel som TS har avlägsnat. Det är föreningen som ansvarar för detta. Föreningen kan sedan ställa krav på TS för att ha skadat deras egendom.

(Om det nu inte var en kabel som tillhörde bostadsrätten i detta unika fall.)
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det handlar om en bostadsrätt så sådant du räknar upp går bort då det är föreningens ansvar.
Om det är småsaker spelar det väl ingen roll öht?
Detta gick att kontrollera, eller ställa fråga om det var avgörande för affären. Att köparen väntar över ett år med att klaga tyder ju på att det inte är avgörande.
Slutligen är det som nämnts flera ggr inte ett dolt fel då det är BR.
Hade det stått i prospektet att TV uttag finns i rum X och sedan är kabeln klippt hade det varit annorlunda.
Ja här har vi något viktigt i sammanhanget, tidsaspekten, varför har det tagit över ett år innan de klagar på att uttaget inte fungerar och hur väsentligt för köpet var det att det fanns ett uttag i just det rummet, på den platsen? Allt detta hade kunnat kontrollerats med ett par frågor. Hade du gjort utfästelser därom hade det varit annorlunda ( tror fortfarande att köparen varit tvungen att kontrollera för att ha en chans).
 
  • Gilla
Ruben Janzon och 1 till
  • Laddar…
P
Det var inget TV-uttag där när de köpte lägenheten. Du hade täckt för en tom eldosa med något som såg bättre ut än ett hål.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
hemglass och 6 till
  • Laddar…
S skalbagge skrev:
Vi sålde vår lägenhet och köparen fick tillträde 2021-01.

Säljaren har kontaktat mig ang ett TV-uttag som inte fungerar. Jag har klippt kabeln som gick till det uttaget för att dra den till ett annat rum, men lämnat uttaget ur funktion för att slippa göra något åt väggen. Detta alltså flera år innan vi sålde.

Dom menar att det är ett dolt fel eftersom uttaget inte fungerar. Jag menar att det inte är ett dolt fel då det går att testa uttaget på en visning. Vi pratade aldrig om uttaget under försäljningen.

Nu vill dom att jag kommer och lagar det, annars skickar dom räkning från hantverkare.
Vad anser ni? Är jag skyldig att återställa funktionen till uttaget?
Oftast framgår det i föreningens stadgar vad som gäller för el-, telefon-, Internet-, och tv uttag. "Till lägenheten hör bland annat: ..... anordning för informationsöverföring till de delar som är synliga i lägenheten." Uttagen ska vara i funktion, har du gjort någon typ av förändring i dessa funktioner är ditt ansvar att detta återställs. I vår förening ingår även routern inklusive anslutningskabeln i lägenheten. Kolla vad som gäller.
 
B Barnis78 skrev:
Det är ett uppenbart dolt fel, men samtidigt är det småsaker som ni borde komma överens om oavsett. En liten sak men ett irriterande fel ändå. Undersökningsplikten är långtgående Som köpare ska man inte lägga energi på småsaker utan ta om man ska in skickliga kompisar för att kontrollera konstruktion, fukt, markfukt, el, m.m. Allt som kan kosta mycket pengar att åtgärda.
När Du skriver "uppenbart dolt fel" är det enbart din egen åsikt?

Kan du utveckla och motivera varför det skulle vara ens ett dolt fel?

Eller har Du något exempel från juridiken där något liknande har bedömts som dolt fel?
 
  • Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Hade det stått i prospektet att TV uttag finns i rum X och sedan är kabeln klippt hade det varit annorlunda.
Hade det spelat någon roll? Kan man inte som köpare förvänta sig att existerande TV-uttag fungerar om det inte finns omständigheter som antyder motsatsen?

Dock håller jag med de flesta. Detta är ett struntfel av den dignitet som man som BRF-köpare kan förvänta sig och får lösa på egen hand. Bara att bestrida därefter ignorera köparen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.