Då beror det på. Dels vad som kommunicerades med säljaren när felet upptäcktes. Men om vi antar att du reklamerat i tid.

Att isolering saknas i ett äldre hus är inte helt onormalt. Då är frågan om den utförda renovering borde fixat isolering.

Vad har renoverats, vad har sagts om renoveringen.
 
  • Gilla
MS66 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är inte det typiska i gamla hus då, att ytterväggarnas spånisolering har sjunkit ihop? Detta är förväntat och inget fel. Men det kräver underhållsåtgärden att fylla på mer spån. Ibland kan man göra det från vinden och ibland på man ta upp väggarna.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är inte det typiska i gamla hus då, att ytterväggarnas spånisolering har sjunkit ihop? Detta är förväntat och inget fel. Men det kräver underhållsåtgärden att fylla på mer spån. Ibland kan man göra det från vinden och ibland på man ta upp väggarna.
Fullt rimligt. Har svårt att tänka sig någon som inte isolerar vissa fack mot yttervägg. Tom klåpare vet nog bättre.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Då beror det på. Dels vad som kommunicerades med säljaren när felet upptäcktes. Men om vi antar att du reklamerat i tid.

Att isolering saknas i ett äldre hus är inte helt onormalt. Då är frågan om den utförda renovering borde fixat isolering.

Vad har renoverats, vad har sagts om renoveringen.
Jag har en leveransbeskrivning där isolering ingår. Jag har t.o.m. ett Mail kvar där jag under byggtiden påpekade att det saknades isolering på ett ställe och blev lovad att det skulle åtgärdas. Det har då inte gjorts
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Ja men då är det ju inget dolt fel iallafall om du visste om det..........
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
För en gångs skull tycker jag det finns ett case för att driva vidare en reklamation mot säljaren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
För en gångs skull tycker jag det finns ett case för att driva vidare en reklamation mot säljaren.
Det verkar så. MEN det är inte ett dolt fel.
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Det verkar så. MEN det är inte ett dolt fel.
Varför inte? Att det saknas isolering på ett ställe under byggnationen medför knappast att man kan förvänta sig att det saknas när det är klart. Någon gång under byggtiden saknas all isolering...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför inte? Att det saknas isolering på ett ställe under byggnationen medför knappast att man kan förvänta sig att det saknas när det är klart. Någon gång under byggtiden saknas all isolering...
Därför att det redan är påtalat och känt att det saknas. Övrig isolering har redan varit på plats och då har man upptäckt att detta saknades. Då kan det inte senare vara ett dolt fel utan bara en ej fullständig leverans.

Men jag kan ha fel…

Att det ÄR fel står helt klart det är vi alla överens om.

Och jag får backa på mitt tidigare inlägg. Det går tydligen att missa att isolera även om det dessutom är påtalat. Den som sätter igen en yttervägg utan att ifrågasätta detta skall inte hålla på alls med hus el dylikt. Eller kanske något alls för den delen.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Preppie Preppie skrev:
Jag har en leveransbeskrivning där isolering ingår. Jag har t.o.m. ett Mail kvar där jag under byggtiden påpekade att det saknades isolering på ett ställe och blev lovad att det skulle åtgärdas. Det har då inte gjorts
Har du beställt en tjänst som ägare av fastigheten och inte fått det de utlovat?
Eller, har du köpt ett hus som dåvarande ägare byggt själv?
Stämmer det att det saknas isolering i två fack i en yttervägg?
Att börja tvista med dyra jurister/advokater skulle jag inte råda dig till.

På med blåstället, fixa isoleringen, svär lite och ta en öl och var nöjd när jobbet är klart.
 
  • Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du beställt en tjänst som ägare av fastigheten och inte fått det de utlovat?
Eller, har du köpt ett hus som dåvarande ägare byggt själv?
Stämmer det att det saknas isolering i två fack i en yttervägg?
Att börja tvista med dyra jurister/advokater skulle jag inte råda dig till.

På med blåstället, fixa isoleringen, svär lite och ta en öl och var nöjd när jobbet är klart.
Det är här det blir lite snårigt. Jag har köpt huset av en byggfirma. Som renoverat enligt en leveransbeskrivning som kom från oss. Dock har huset formellt först bytt ägare efter renovering.

Det är två ställen jag vet att det saknas. Men kan vara mer såklart.
 
Mn leveransbeskrivning, säger den att allt skall isoleras? Och stället där det nu saknas, var väggarna öppna där av någon anledning under renoveringen?

Det jag menar är att beskrivningen om isoleringen kan uppfattas gälla någonstans där större ingrepp gjorts, typ utbyggnad eller liknande. Inte självklart att det gäller hela huset, såvida det inte är formulerat så.

Säljkedjan du beskriver strular helt klart till det. Om förre ägaren har köpt huset med en "utfästelse" om utförd renovering från säljade byggfirman. Då kan det vara ett fel i det försäljningsledet, men vilka löften har mellanägaren gett om den utförda renoveringen i samband med att du köpte?

Men om huset är byggt i någorlunda modern tid, så kanske man har rätt att förvänta sig isolerade ytterväggar, oavsett vad som utlovats om utförd renovering. I så fall kan detta vara ett "vanligt" dolt fel.
 
H hempularen skrev:
Mn leveransbeskrivning, säger den att allt skall isoleras? Och stället där det nu saknas, var väggarna öppna där av någon anledning under renoveringen?

Det jag menar är att beskrivningen om isoleringen kan uppfattas gälla någonstans där större ingrepp gjorts, typ utbyggnad eller liknande. Inte självklart att det gäller hela huset, såvida det inte är formulerat så.

Säljkedjan du beskriver strular helt klart till det. Om förre ägaren har köpt huset med en "utfästelse" om utförd renovering från säljade byggfirman. Då kan det vara ett fel i det försäljningsledet, men vilka löften har mellanägaren gett om den utförda renoveringen i samband med att du köpte?

Men om huset är byggt i någorlunda modern tid, så kanske man har rätt att förvänta sig isolerade ytterväggar, oavsett vad som utlovats om utförd renovering. I så fall kan detta vara ett "vanligt" dolt fel.
Huset i sig är från 1939. Alla väggar har varit öppna och skulle tilläggsisoleras inifrån.

Jag kommer kontakta byggaren i första hand såklart. Inte ute efter att sätta dit någon utan att hitta en lösning.
 
  • Gilla
AWJJ
  • Laddar…
Claes Sörmland
Preppie Preppie skrev:
Huset i sig är från 1939. Alla väggar har varit öppna och skulle tilläggsisoleras inifrån.

Jag kommer kontakta byggaren i första hand såklart. Inte ute efter att sätta dit någon utan att hitta en lösning.
Låter som ett avtalsbrott.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Låter som ett avtalsbrott.
Men frågan är mot vem det är avtalsbrott. TS verkar ju inte vara beställare av bygget.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.