kashieda kashieda skrev:
På sina ställen var den rätt illa ute.

Nordost om petrokemiska anläggningen i Stenungsund mådde träden väldigt dåligt i en ganska markerad plym, just i lä från utsläppen.
Och där mindes jag just från min barndom på 80-90-talet att det pratades mycket om att kalka sjöar och projektet i Stenungsundstrakten där man helt sonika byggde ett tak över skogen för att undvika att det sura regnet skulle nå ner till marken.
 
Claes Sörmland
Ja försurningen var den stora grejen i biologiundervisningen vad jag minns. Det var väl typ bara HIV/AIDS som slog det.

Kalkningen av vissa naturligt sura sjöar i Västsverige (som därmed drabbas extra hårt av surt nedfall) pågår fortfarande just för att man bedömer att vattendragens får en mer önskvärd ekologi. Men skogsdöden orsakad av surt nedfall är idag avförd från vetenskapen. Eller som SLU uttrycker det lite mer diplomatiskt nu när de som hade fel har lämnat yrkeslivet (min markering):

Skärmdump av en text om hur försurning har påverkat skogsmark, svårigheten att bevisa skogsskador samt länkar till mer information.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.slu.se/institutioner/mark-miljo/miljoanalys/markinfo/markkemi/ph/
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Ville inte sossarna förbjuda parabolantenner också, känns 80-tal
Jo, jag hade nästan glömt bort att det var Maj Britt Theorin från socialdemokraternas kvinnoförbund som drev frågan.
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Så det var inte bara snack och att man sen glömde problemet utan att det till stor del åtgärdades...
Skogarna började inte alls dö som forskarna förutspådde, utan växte vidare i högönsklig välmåga. Då blev det med tiden pinsamt att fortsätta att prata om skogsdöden.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kände mig bara tvungen att försöka googla fram någon bild eller så.
Men ingen med trådspelare hittade jag, men dock denna länk med en massa info om märket.
[länk]
Glöm inte Aga, Agafon och Aga-Baltic bioljudsystem.
https://www.radiomuseum.org/r/agabaltic_agafon_nast_1.html
https://sv.wikipedia.org/wiki/AGA-Baltic
AGA tilverkade trådspelare, bio-filmljud och bioprojektorer. Minns jag rätt var bioljudet optiskt.
En Agafon bandspelare med mikrofon och sladdar, från Aga-Baltic bioljudsystem, ligger på en vit duk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
För att fortsatt på det som vi glömt o en del verkar heller inte tro på. Här en bild av nedfallet av svavel 1990- till idag för hela Sverige. detta är ett exempel på att det går att göra något åt ett problem, som möjligen kunde blivit ett problem, men problemet löstes. Jag lär inte övertyga er, som troligen förnekar det mesta.
Grafisk tidslinje visar minskning av svavelnedfall över Sverige från 1991/92 till 2021/22.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Magnolium och 11 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
För att fortsatt på det som vi glömt o en del verkar heller inte tro på. Här en bild av nedfallet av svavel 1990- till idag för hela Sverige. detta är ett exempel på att det går att göra något åt ett problem, som möjligen kunde blivit ett problem, men problemet löstes. Jag lär inte övertyga er, som troligen förnekar det mesta.
[bild]
Man bör också komma ihåg att det ofta är flera faktorer som samverkar - dvs försurningen ensam kanske träden klarar av, men i kombination med t.ex. en extremt torr/het/kall/blöt sommar kan det bli för mycket.

Detta är förstås bara anekdotisk bevisföring, men ändå: någon sommar på 90-talet, jag minns inte exakt vilken, var det en mycket lång och mycket torr period i Göteborgstrakten. Då var i stort sett alla av de tallar man ser från E6 i trakten runt Sandsjöbacka alldeles rödbruna, och flera dog. Sommaren 2018, däremot, som var om möjligt ännu torrare, syntes knappt några sådana effekter i området. Min gissning är att försurning i kombination med torka satte mer press på träden på 90-talet.
 
H hhallen skrev:
Man bör också komma ihåg att det ofta är flera faktorer som samverkar - dvs försurningen ensam kanske träden klarar av, men i kombination med t.ex. en extremt torr/het/kall/blöt sommar kan det bli för mycket.

Detta är förstås bara anekdotisk bevisföring, men ändå: någon sommar på 90-talet, jag minns inte exakt vilken, var det en mycket lång och mycket torr period i Göteborgstrakten. Då var i stort sett alla av de tallar man ser från E6 i trakten runt Sandsjöbacka alldeles rödbruna, och flera dog. Sommaren 2018, däremot, som var om möjligt ännu torrare, syntes knappt några sådana effekter i området. Min gissning är att försurning i kombination med torka satte mer press på träden på 90-talet.
Vill påstå att man såg stora effekter av torkan 2018 på västkusten, men även på ostkusten. Det var naturligtvis inte hela sanningen att svavel var det enda problemet, men det var en av de viktigaste faktorerna. Som tur är har många luftföroreningar minskat sedan peaken på 80-talet. Även nedfall och halter i nedre atmosfären av tungmetaller minskat. Sedan är ju skogen mer känslig om vi lägger på torka också, när skogen inte mår bra i grunden. Jag vill inte köra en 5 p kurs i detta ämne, utan på några rader kan ingen förklara allt.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
trähandtag trähandtag skrev:
För att fortsatt på det som vi glömt o en del verkar heller inte tro på. Här en bild av nedfallet av svavel 1990- till idag för hela Sverige. detta är ett exempel på att det går att göra något åt ett problem, som möjligen kunde blivit ett problem, men problemet löstes. Jag lär inte övertyga er, som troligen förnekar det mesta.
[bild]
Oavsett vad som orsakade skogsdöden så drabbades även många småsjöar av det sura nedfallet.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Claes Sörmland
trähandtag trähandtag skrev:
För att fortsatt på det som vi glömt o en del verkar heller inte tro på. Här en bild av nedfallet av svavel 1990- till idag för hela Sverige. detta är ett exempel på att det går att göra något åt ett problem, som möjligen kunde blivit ett problem, men problemet löstes. Jag lär inte övertyga er, som troligen förnekar det mesta.
[bild]
Eller så ställer man sig bara på vetenskapens sida. Det fanns ingen skogsdöd orsakad av surt regn men det fanns surt regn. De övertygade aktivisterna sålde in arbete för minskade försurande utsläpp av fel skäl s a s.

Blir lite av en etisk fråga, är det OK att ljuga eller sprida osanna uppgifter för ett syfte som kanske är gott i andra avseenden? Ofta tycker ju de som är starkt övertygande det, att man får skarva med sanningen för att uppnå det högre målet. Men då får man också räkna med att få sin lögn synad tänker jag.
 
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Oavsett vad som orsakade skogsdöden så drabbades även många småsjöar av det sura nedfallet.
Det fanns aldrig någon skogsdöd på nationell eller europeisk nivå. Det var hittepå.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hhallen skrev:
Man bör också komma ihåg att det ofta är flera faktorer som samverkar - dvs försurningen ensam kanske träden klarar av, men i kombination med t.ex. en extremt torr/het/kall/blöt sommar kan det bli för mycket.

Detta är förstås bara anekdotisk bevisföring, men ändå: någon sommar på 90-talet, jag minns inte exakt vilken, var det en mycket lång och mycket torr period i Göteborgstrakten. Då var i stort sett alla av de tallar man ser från E6 i trakten runt Sandsjöbacka alldeles rödbruna, och flera dog. Sommaren 2018, däremot, som var om möjligt ännu torrare, syntes knappt några sådana effekter i området. Min gissning är att försurning i kombination med torka satte mer press på träden på 90-talet.
Din gissning stämmer inte med fakta eftersom jorden i markprofilen är surare idag än på 90-talet. Det beror på att surt regn fortsätter att sänka pH i marken i hela landet även om hastigheten på pH-sänkningen är lägre idag p g a lägre svavelutsläpp. Dessutom sänker skogens tillväxt pH i skogsmarken eftersom träden tar upp katjoner och ersätter dem med vätejoner. Först när nedbrytning av ved och bark sker återställs alkaliniteten. Det här innebär att dagens skogsbruk där man rensar skogen på grenar vid skörd troligen är försurande i det långa loppet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
I Sverige var det ingen skogsdöd, men vi var på väg mot det. I Tjeckien var det områden med skogsdöd. Bara för att det inte blev något problem, så innebär ju inte detta att det inte fanns något problem. Vi löste frågan och kom överens om utsläpssminskningar. Natur läcker sig långsamt och ännu är vi inte helt i balans med hur det såg ut innan de stor utsläppen. Sedan hade vi sjöar som försurades så att ädelfisk inte klarade sig, om jag minns rätt (inte riktigt mitt ämne). Vi försökte kalka dem, men resultatet var vad jag kommer ihåg rätt skralt. Tycker att det är ett resonemang som förs av några av er som jag ser hänger ihop med ett populistisk narrativ.
 
Claes Sörmland
trähandtag trähandtag skrev:
I Sverige var det ingen skogsdöd, men vi var på väg mot det. I Tjeckien var det områden med skogsdöd. Bara för att det inte blev något problem, så innebär ju inte detta att det inte fanns något problem. Vi löste frågan och kom överens om utsläpssminskningar. Natur läcker sig långsamt och ännu är vi inte helt i balans med hur det såg ut innan de stor utsläppen. Sedan hade vi sjöar som försurades så att ädelfisk inte klarade sig, om jag minns rätt (inte riktigt mitt ämne). Vi försökte kalka dem, men resultatet var vad jag kommer ihåg rätt skralt. Tycker att det är ett resonemang som förs av några av er som jag ser hänger ihop med ett populistisk narrativ.
Det är helt enkelt inte sant det du skriver. Varför sprider du osanningar och har dessutom mage att prata om "populism" när du tar så tydlig ställning mot vetenskapen? Träd är inte känsliga för lågt pH i marken. De är naturligt anpassade för det.

Sjöar och vattendrag är en annan fråga, där är effekterna andra.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är helt enkelt inte sant det du skriver. Varför sprider du osanningar och har dessutom mage att prata om "populism" när du tar så tydlig ställning mot vetenskapen? Träd är inte känsliga för lågt pH i marken. De är naturligt anpassade för det.

Sjöar och vattendrag är en annan fråga, där är effekterna andra.
Du vet inte vad du pratar om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.