Maria T
FreQa FreQa skrev:
Har kvar min stiftpenna jag använde för 22 år sen när man ritade mer för hand! Ligger i ryggsäcken.
Sitter här med min urgamla (1979) stiftpenna och kladdar i mitt släktforskningsblock... avkopplande om inte annat.
 
  • Älska
  • Gilla
C.Ö och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Just det ja, på den tiden hade man även en massa ord för olika varianter av brunt.
Finns det fler än brunabönor-brunt och 💩-brunt?
 
  • Gilla
  • Haha
reez och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Maria T Maria T skrev:
Finns det fler än brunabönor-brunt och 💩-brunt?
Minns att jag såg ett klipp där man använde ett antal olika ord, typ noguatbrunt eller hasselnötsbrunt.
 
Jonas Persson
S Sona2012 skrev:
Orange/ Brandgult, brunt och mossgrönt.
Kånken, sockiplast eller mockasiner.
Skogsmulle, HellyHansen, " Hä bar å åk"= tv på lektionerna!!!! Lärarna var nästan lika angelägna

Papier- Maché
Ljusstöpning
Flanellografen
Rullband
Super-8
Diaslides
PangPrego!!!
Minns att vissa saker blev omåttligt populära och alla ville ha dem.

Skor, snowjogger, skoterkängor, moonbots eller året när alla tjejer hade kinaskor. Modellerna fanns kvar under många år, men de var inte lika populära som det där första året.

Smurfar, var det 1977? Minns att man åkte till Stor & liten som sålde de blå gubbarna. Man stod runt ett bord och letade febrilt bland hundratals blå smurfar (och den svarta smurfen) för att hitta någon av de mest populära. Kaos utbröt när personalen öppnade en ny kartong och det kanske fanns en kungsmurf. Men även gammelsmurfen, presentsmurfen, guldsmurfen och smurfina var populära.

Andra saker som alla lekte med en kortare period:
Kalmartrissan
Slime
Rubriks kub, något år senare kom masken
Stenkulor (och självklart glas och porslinskulor där vissa varianter var värda mycket)

Långt senare Super soaker
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Just det ja, på den tiden hade man även en massa ord för olika varianter av brunt.
Finns väl fortfarande, bl.a. baserade på kaffedrycker...
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Jonas Persson
N Nyikåk skrev:
Finns väl fortfarande, bl.a. baserade på kaffedrycker...
Jo, men då var de mer i vardagligt tal. Man hade inget val antar jag då några grundfärger var så dominanta. Att kalla allt för typ orange, gult, grönt eller brunt räcker inte. Speciellt då vissa nyanser var så udda att jag inte begriper hur man tillverkade dem. Lika bra är väl det då ingen vettig människa skulle måla sina väggar i de nyanserna 😎
 
Maria T
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Jo, men då var de mer i vardagligt tal. Man hade inget val antar jag då några grundfärger var så dominanta. Att kalla allt för typ orange, gult, grönt eller brunt räcker inte. Speciellt då vissa nyanser var så udda att jag inte begriper hur man tillverkade dem. Lika bra är väl det då ingen vettig människa skulle måla sina väggar i de nyanserna 😎
Mina föräldrar hade sovrumstapet som var randig i brandgult och brunt. Smalrandigt men ändå. Borde kunna finna ett foto från det rummet som anekdot.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Minns att vissa saker blev omåttligt populära och alla ville ha dem.

Skor, snowjogger, skoterkängor, moonbots eller året när alla tjejer hade kinaskor. Modellerna fanns kvar under många år, men de var inte lika populära som det där första året.

Smurfar, var det 1977? Minns att man åkte till Stor & liten som sålde de blå gubbarna. Man stod runt ett bord och letade febrilt bland hundratals blå smurfar (och den svarta smurfen) för att hitta någon av de mest populära. Kaos utbröt när personalen öppnade en ny kartong och det kanske fanns en kungsmurf. Men även gammelsmurfen, presentsmurfen, guldsmurfen och smurfina var populära.

Andra saker som alla lekte med en kortare period:
Kalmartrissan
Slime
Rubriks kub, något år senare kom masken
Stenkulor (och självklart glas och porslinskulor där vissa varianter var värda mycket)

Långt senare Super soaker
Appropå kub, minns ni denna?
En webbsideskärmdump med en panelvikbar pusselkub, prismärkning, och köpknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färgrik ihopvikbar pusselkub på nätbutikssida. Pris 150 kronor. "Twisty Cubo Cube Classic Toys".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varupresentation av färgglad Twisty Cubo Cube, en vikbar pusselkub, på e-handelssida med prisangivelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Platt 3D kub, koll nånstans mitten/senare halvan av 80-talet.
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
När vi ändå är inne på konstiga program från barndomen...
[bild]
Missade sista avsnittet 😭
 
  • Ledsen
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Minns att vissa saker blev omåttligt populära och alla ville ha dem.

Skor, snowjogger, skoterkängor, moonbots eller året när alla tjejer hade kinaskor. Modellerna fanns kvar under många år, men de var inte lika populära som det där första året.

Smurfar, var det 1977? Minns att man åkte till Stor & liten som sålde de blå gubbarna. Man stod runt ett bord och letade febrilt bland hundratals blå smurfar (och den svarta smurfen) för att hitta någon av de mest populära. Kaos utbröt när personalen öppnade en ny kartong och det kanske fanns en kungsmurf. Men även gammelsmurfen, presentsmurfen, guldsmurfen och smurfina var populära.

Andra saker som alla lekte med en kortare period:
Kalmartrissan
Slime
Rubriks kub, något år senare kom masken
Stenkulor (och självklart glas och porslinskulor där vissa varianter var värda mycket)

Långt senare Super soaker
Min pappa jobbade i verkstad och jag och bröderna fick trippeldankar av gamla kullager! 😆
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Hittade denna i en klippskreva där vi fiskar idag.
En genomskinlig plastlåda med en ring och en metallbit, placerad på ett suddigt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Myckling och 8 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Hittade denna i en klippskreva där vi fiskar idag.
[bild]
De minns jag!
Man kopplade ihop dem i långa kedjor som hängdes upp i bilens bakruta.
 
  • Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
M Mats_R skrev:
De minns jag!
Man kopplade ihop dem i långa kedjor som hängdes upp i bilens bakruta.
Den på bilden är oanvänd. Man bryter av "locket" och använder det som en katapult för att skicka iväg "ringen" - fling!
 
  • Gilla
  • Älska
Myckling och 6 till
  • Laddar…
hsd
Ringen passade i dåtidens parkeringsstolpar, så kallad återbäring
Parkeringsur med texten "AVGIFT EJ ERLAGD", myntinkast och inställningsvred, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roga1337 och 3 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Ringen passade i dåtidens parkeringsstolpar, så kallad återbäring
[bild]
Men det var en modern p-automat på bilden, jag trodde de försvann innan 10-kronan kom...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.