Var den så plottrig? Det hade jag helt glömt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Var den så plottrig? Det hade jag helt glömt.
Jorå, det var de allihop! Som jag minns det så var det väl främst därför som Google kändes annorlunda när den kom, den var så himla ren. Inget krafs.
 
  • Gilla
Lucif3r
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Jorå, det var de allihop! Som jag minns det så var det väl främst därför som Google kändes annorlunda när den kom, den var så himla ren. Inget krafs.
Ja, det blev tom ett problem för utvecklarna av Google. Man lade till copyright-raden under sökrutan på Googles hemsida just för att användarna bara satt och väntade på att sidan skulle ladda färdigt. Man trodde inte att det man såg var fixt och färdigt. ;)

Så den var alltså inte där för att advokaterna krävde det. Den fyllde en viktig funktion i kommunikationen med användaren. (Idag är den vad jag såg just nu tydligen borta.)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Timbuk2 väskor var otroligt poppis på 90 talet fick min 93 eller 94 använder den fortfarande som cykelväska. Här kommer bild på trotjänaren

Svart väska hänger på brun stol i interiör. Visar logotyp. Ett rum med ett golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: den har kvar mobilhållaren för 90 tals sizad mobil till höger på remmen
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Jag undrar en sak, då jag var liten (80 talet) fanns det ofta stora hemgjorda julstärnor man hängde i fönstren. Jag kommer ihåg dessa var ganska vanliga, gjordes med typ järntråd i en stjärnform (eller annan form, har sett runda t.ex.), färgad belysning och sen lindat runt med julgransglitter.

Jag hade totalglömt dessa men då jag varit på en riktig retrobinge de senaste dagarna då jag letat efter gammaldags julbelysning med utbytbara lampor så började gamla minnen komma tillbaka.

Jag undrar om det var en lokal grej här i österbotten, eller om det var en finsk grej, eller om det gjordes i Sverige också. Man ser aldrig dessa längre men de var fina. Nu är det mest köpta fönsterstjärnor och allt i vit färg så det blir sterilt och tråkigt såklart.
 
Tja, folk var fattigare förr, så det ska väl inte uteslutas. Själv minns jag mest vad jag skulle kalla hemslöjdade stjärnor i trä och näver, men det kan ju bero lika mycket på vad man hade hemma själv som regionala trender.

Men att det var mer hemgjort och marknadsköpt hemslöjdat än massproducerade prydnader, det tror jag absolut.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Jag undrar en sak, då jag var liten (80 talet) fanns det ofta stora hemgjorda julstärnor man hängde i fönstren. Jag kommer ihåg dessa var ganska vanliga, gjordes med typ järntråd i en stjärnform (eller annan form, har sett runda t.ex.), färgad belysning och sen lindat runt med julgransglitter.
Undrar om inte dessa hemgjorda julstjärnor var lokalt inspirerade, själv växte jag upp i Nykarleby med den berömda Nykarlebystjärnan. Den var och är fortfarande väldigt viktig för alla Nykarlebybor, inte minst för att Zacharias Topelius skrivit om den. Nu har jag inte varit i Nykarleby på många år men den lyser utan tvekan på Kuddnäs även i år. Kuddnäs var Topelius barndomshem.

Det fanns inte ett hem som saknade Nykarlebystjärnan i juletid och så är det nog fortfarande. Traditionen fördes vidare av någon äldre som fortsatte att tillverka detta handarbete.

Jag har även sett den lysa i fönster här i Sverige och då vet jag att det är utflyttade Nykarlebybor som bor där.

Lanterna blev sjuuddig stjärna – Tro – svenska.yle.fi
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Nykarlebystjärnan är nånting som gått förbi mig faktiskt.

Dessa annars ger mig riktig 80 tals känsla, just den där formen, tror jag hade en stjärna i fönstret som barn som var tillverkad med en sånhär slinga.

501493288-orig.jpg
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tja, folk var fattigare förr, så det ska väl inte uteslutas. Själv minns jag mest vad jag skulle kalla hemslöjdade stjärnor i trä och näver, men det kan ju bero lika mycket på vad man hade hemma själv som regionala trender.

Men att det var mer hemgjort och marknadsköpt hemslöjdat än massproducerade prydnader, det tror jag absolut.
Pappa vägrade hemmagjorda grejer i granen. haha. var alltid bråk när mamma ville hänga våra smällkarameller och grejer. Jag har ärvt hans syn. Enbart kulor och max två i färger
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har ärvt hans syn. Enbart kulor och max två i färger
Det där är inte en "syn" det är en funktionsnedsättning! :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
Kretikos och 7 till
  • Laddar…
Julkors verkar vara en annan lokal grej, från Lappfjärd, fast jag har sett dom mellan närpes och vasa här som där. Ofta monterade högt uppe på taken.

img_399f-jpg-672ae157-9133-4476-8fe7-df496895fa46_s600x0.png

DSCF6699.JPG

EpIuV7HWMAIxtU2
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Jag undrar en sak, då jag var liten (80 talet) fanns det ofta stora hemgjorda julstärnor man hängde i fönstren. Jag kommer ihåg dessa var ganska vanliga, gjordes med typ järntråd i en stjärnform (eller annan form, har sett runda t.ex.), färgad belysning och sen lindat runt med julgransglitter.

Jag hade totalglömt dessa men då jag varit på en riktig retrobinge de senaste dagarna då jag letat efter gammaldags julbelysning med utbytbara lampor så började gamla minnen komma tillbaka.

Jag undrar om det var en lokal grej här i österbotten, eller om det var en finsk grej, eller om det gjordes i Sverige också. Man ser aldrig dessa längre men de var fina. Nu är det mest köpta fönsterstjärnor och allt i vit färg så det blir sterilt och tråkigt såklart.
Mina föräldrar gjorde en sådan stjärna, men det var på 60-70-talet. den var gjord av svetstråd och klädd med tyg. Inuti fanns en glödlampa med hönsnät runt som skydd.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det där är inte en "syn" det är en funktionsnedsättning! :rofl:
Skitfint ju. Här är en gammal bild från förra lgh, innan barnen :p Guld och silver sk, champagnefärgat

En julgran med ljus och prydnader inomhus, några paket nedanför, i ett mörkt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HSP och 4 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Jag undrar en sak, då jag var liten (80 talet) fanns det ofta stora hemgjorda julstärnor man hängde i fönstren. Jag kommer ihåg dessa var ganska vanliga, gjordes med typ järntråd i en stjärnform (eller annan form, har sett runda t.ex.), färgad belysning och sen lindat runt med julgransglitter.

Jag hade totalglömt dessa men då jag varit på en riktig retrobinge de senaste dagarna då jag letat efter gammaldags julbelysning med utbytbara lampor så började gamla minnen komma tillbaka.

Jag undrar om det var en lokal grej här i österbotten, eller om det var en finsk grej, eller om det gjordes i Sverige också. Man ser aldrig dessa längre men de var fina. Nu är det mest köpta fönsterstjärnor och allt i vit färg så det blir sterilt och tråkigt såklart.
Både mina morföräldrar och min mor(när jag var liten) hade sådana, samtliga uppväxta runt örebro. Jag har några vaga minnen att en hel del skolkamrater hade sånna också på 90-talet.
Så jag tror inte det var något direkt lokalt fenomen.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Julkors verkar vara en annan lokal grej, från Lappfjärd, fast jag har sett dom mellan närpes och vasa här som där. Ofta monterade högt uppe på taken.

[bild]

[bild]

[bild]
Dessa har du knappt missat i er region, men inte så vanliga här.
Tre röda fönsterlampor i form av hjärta, julstjärna och gran hänger framför ett fönster på natten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.