R Rkarlsson skrev:
De drar större kundkrets. Coop är på väg att försvinna =)
Där jag handlar har de anställt 6 st enl senaste bokslutet =)
Ica i byn vet jag att de har heltidstjänster. Men där har de inte scanning heller.

Du vet att alla anställda är endast 25-50%? Om de jobbar 125% så får de ju betalt för 125% Eller du trodde bara de fick 50 ?
Kruxet är ju bla att de inte kan hyra lägenheter inte ta lån och inte får övertid efter deras ordinarie 25% de blir utnyttjade och det är så int enbart på ICA.
Det kanske är bättre på en liten ort där ryktet betyder mycket
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
P
Magnus Filip skrev:
Ser ingen länk
Texten som är blå är en länk.
 
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Den typen av högmod som krävs för att vara språkpolis lider jag förstås fortfarande av, men jag har inte glömt att det finns fler sätt än ett som kan vara rätt.
Utbildade lingvister brukar sällan hävda att det finns något som är rätt i språket. De talar oftast inte om felaktigt språk utan om språkutveckling. Så är det förstås så länge det inte finns lagstiftning om vad som är ett korrekt språk. Jag kan dock tycka att det är tråkigt ibland när en del gamla uttryck förvanskas, förmodligen pga att få förstår ursprunget, eller när språket förändras så att det blir tvetydigt eller oklart.

Jag är mer av en språkbesserwisser numera, än språkpolis. Inga böter kommer att utdelas härifrån pga brott mot språket.
 
  • Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
hsd
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kex är biscuit på engelsk. Kaka är cake
Cake är tårta.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Finns arbetsledare kvar nu för tiden?
Förmodligen inte, men arbetsledande ansvar kan man väl ändå ha för någon såväl som chef som något som team leader eller liknande solklara visitkortstitlar.

Visitkort förresten, någon som minns när de fick ett sådant senast?
 
P
Magnus Filip skrev:
Wikipedia!:lying::lying::lying::dizzy::dizzy:
Wikipedia = vem som helst kan skriva vad som helst.
På barnens skola är Wikipedia inte tillåtet att referera till och att använda. Bara slå upp något enkelt. Tex vad står förkortningen ICA för?
Wiktionary, inte Wikipedia. Den sidan jag länkade till har en referens för etymologin, så det är bara att titta i den om man misstror websidan.
 
hsd hsd skrev:
Cake är tårta.
Cake är både kaka och tårta på engelska. Då engelskan inte har ett specifikt ord för tårta.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Nu mindes jag Microsoft encarta 97, uppslagsverket på cd-rom. Sen kom NE men lite för sent, så det var ingen som ville köpa uppslagsverk på cd-rom längre.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Utbildade lingvister brukar sällan hävda att det finns något som är rätt i språket. De talar oftast inte om felaktigt språk utan om språkutveckling. Så är det förstås så länge det inte finns lagstiftning om vad som är ett korrekt språk. Jag kan dock tycka att det är tråkigt ibland när en del gamla uttryck förvanskas, förmodligen pga att få förstår ursprunget, eller när språket förändras så att det blir tvetydigt eller oklart.

Jag är mer av en språkbesserwisser numera, än språkpolis. Inga böter kommer att utdelas härifrån pga brott mot språket.
Inga rätt eller fel i ett språk?
Självaste Kungen är chef för SA och de anger vad som är rätt. 7kt många i vårt land kan inte ens formulera ett brev ellet stava rätt. Fick rabattcheckar på " disel" från Cirklek. Preem gjorde reklam för vildsvinskorv. Det stod längst ned "produkten innehåller också fläskkött"

När jag skriver dito i mail till kollegor vet de inte vad det betyder.
Var nyss i naturreservatet Skipås. Länstyrelsen hade satt upp skylt. Något i stil med. Får kan dö av lösspringande hundar. Hur f_n är det möjligt? Får kan alltså dö om jag har en lös hund.

På en lunchbuffé i Gbg står det skyltar ovanför vissa rätter "Glutenallergi" Vad menas?
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
BengtH och 1 till
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Wiktionary, inte Wikipedia. Den sidan jag länkade till har en referens för etymologin, så det är bara att titta i den om man misstror websidan.
Same shit. Wiki är för alla som gillar att läsa tabloider som enda tidning
 
P pmd skrev:
Utbildade lingvister brukar sällan hävda att det finns något som är rätt i språket. De talar oftast inte om felaktigt språk utan om språkutveckling.
Ja, för egen del slår jag gärna ett slag för språkkonservatism, mest för att det är bra att språket är bakåtkompatibelt. Å andra sidan förstår väl de flesta svenskar skriven svenska många hundra år bakåt i tiden medan vissa har svårt att förstå relativt milda dialekter i tal.
 
Saker jag glömt bort fanns: folk som direkt avfärdar wikipedia med "alla kan skriva där därför kan man inte lita på det".
 
  • Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 6 till
  • Laddar…
Man får uttala kex hur man vill.

Men vill man låta en smula imbecill ska man uttala det som "tjex".
 
  • Gilla
  • Haha
Noramasen och 2 till
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, för egen del slår jag gärna ett slag för språkkonservatism, mest för att det är bra att språket är bakåtkompatibelt. Å andra sidan förstår väl de flesta svenskar skriven svenska många hundra år bakåt i tiden medan vissa har svårt att förstå relativt milda dialekter i tal.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, för egen del slår jag gärna ett slag för språkkonservatism, mest för att det är bra att språket är bakåtkompatibelt. Å andra sidan förstår väl de flesta svenskar skriven svenska många hundra år bakåt i tiden medan vissa har svårt att förstå relativt milda dialekter i tal.
13th Marine 13th Marine skrev:
Saker jag glömt bort fanns: folk som direkt avfärdar wikipedia med "alla kan skriva där därför kan man inte lita på det".
Flera hundra år gammal svensk text förstår få om man inte tränat på det. Bara delar inte sammanhanget. Skrivstilen är ett sjå i sig.
Testa själv. Har en bibel från 1700 talet i kyrkan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.