jag har mina fönster i liv med innerväggarna i Sverige, varför det är så vet jag inte huset byggdes av tidigare ägaren
-79
 
En fördel med fönstret längre in i väggen är väll att fönstrets utsida skyddas lite mer från väder och vind, vilket är bra. En stor fördel tycker jag, är att om fönstret sitter längre ut i ytterväggen, får man djupa och fina fönsterbänkar. Har läst någonstans om att husets energivärde förändras beroende på var i väggen fönstret sitter. Dock ingen bra källa på det.
 
Med dagens tjocklekar på ytterväggar så tycker inte jag man kan liva fönstret på insidan, det kommer ju inte se klokt ut. En normaltjock vägg idag är väl minst 250mm, det blir rejäla gluggar. Extremt djupa fönsterbleck mm.
 
Det är normalt här då jag ser runt. Det ser fint och modernt ut
 
Jag tycker inte det är fult. Bara nyfiken på om det fanns ett varför. Det verkar skilja mellan finsk och svensk standard.
 
Börjat lägga upp bänkar och hyllor :
14358744007_a81039490d_c.jpg

14565317843_a7f4c179d9_b.jpg

14358601879_d797947860_b.jpg

Inte precis målarväder i söndags, tre gånger skulle jag gå ut och tre gånger började det regna samma gång, var inn och kapade taklister, inte helt nöjd med passningen på vissa vinklar så jag byggde en jigg igår, ska testa den idag och ser hur det blir.

14543679314_3dd84b62ba_c.jpg
 
Redigerat:
Håller också på med tak och golvlister (listlös sedan 2008 ,hehe) och har kommit på en finurlig mätjig typ.
Kapar till 2 st lister med rätt vinkel som är 200 mm vardera ,markerar på väggen och mäter sedan mellan markeringarna.
Får superpassning i hörnen (y)
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Västerhaninge 17 skrev:
Håller också på med tak och golvlister (listlös sedan 2008 ,hehe) och har kommit på en finurlig mätjig typ.
Kapar till 2 st lister med rätt vinkel som är 200 mm vardera ,markerar på väggen och mäter sedan mellan markeringarna.
Får superpassning i hörnen (y)

kan du förklara lite mer kanske med nån bild hur du har gjort?
 
Om du tex ska montera taklister , kapa till 2 st bitar som är ca 250 mm långa , med hjälp av en sågjig eller en kap sågar du till den vinkel du tror kommer att stämma , prova bitarna på plats .

Tycker du det sitter som en smäck :rolleyes: så kapa ner provlisterna till 200 mm , upp på stegen igen med bägge listerna (i ett hörn) markera på väggen med ett blyertsstreck , gå till nästa hörn (med provlister o glöm inte penna/stege)
markera på väggen .

Nu kan du mäta mellan markeringarna på väggen ,tror du kommer att lyckas till 100 %
Detta förutsätter att alla dina hörn är 90 gr annars får man göra fler provbitar :D

Oftast när man inte får till det med passningen, beror det oftast på fel längd på listerna.
 
Redigerat:
Jag hade definitivt problem med listernas längd, man måste vara så försiktig när man passade in, en milli för mycket och den biten var oanvändbar, hoppas man kan lägga den nån annanstans.

Nå nu har jag alla taklister installerade förutom runt skåpen i köken där det ska komma konsoler på en bit. Börjat med lister runt fönstren nu (vi säger fönsterlister, men jag tror ni säger foder erller dylikt i Sverige?). Här kapar jag dom rakt, för det är lättare och jag tycker det ser modernare och snyggare ut än gerade hörn. Låter det sticka ut nån milli över och under, har sett det nånstans och jag tycker det är finare än att dra det jämnt.

Tillägg:
Annars har elgubbarna klantat sig, dom glömde göra ström åt spegelskåpet i det större badrummet. Fast det kommer som standard med belyst spegel där (vi tog ett skåp istället men det ändrar inte faktumet att det ska va ström där). Dom verkar ha tagit det på sig dock och ska kolla nästa vecka, hoppas det går att dra utan att det blir för mycket jobb.

Jag ser inte heller något uttag eller liknande där induktionshällen ska komma, fast den är på standardplatsen enligt vår köksdesign (vi flyttade ugnen). Det ska ju vara en fast installation har jag förstått men ändå borde det väl finnas kablar ditdragna för det. Ska ju va 3-fas till en induktionshäll tycker man.
 
Redigerat:
DennisCA skrev:
Ska ju va 3-fas till en induktionshäll tycker man.
Nja, det finns alla varianter, 1-2-3 fas. Men i ett nybygge är det ju smart att dra fram alla faser så kan man välja häll helt fritt :)
 
Jo nå det löste sig och vi hittade 3-fas till hällen så det är som det ska vara. Dom har också gjort elen till badrummet så den kommer på rätt ställe nu.

Några bilder, fönsterlister, grovkök, osv osv.

14660237511_6d86f2ecef_b.jpg

14660240061_c38da91d1f_b.jpg

14477010207_6e868c79d0_b.jpg

14640486246_54ecc480e7_c.jpg

14683369873_91f6702738_c.jpg

14661252604_de390eb692_c.jpg
 
Liten uppdatering men nu är jag färdig med laminatet i hela huset, börjar se beboligt ut, lade upp dörramarna igår också:
14711428385_30215a668a_c.jpg

Nästa är att lägga in golvlister och runt dörrarna.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Längst ner på väggen intill kaminen, är det en sugventil till centraldammsugare? Grymt smart isåfall! Huset blir väldigt fint, kul att följa bygget!
 
Tack! Och jo det är vad det är, vi tänkte att den kommer mer till nytta där än i köket. Idag har det hänt mycket på elfronten också, ska åka och fota lite ikväll och förhoppningsvis få lite jobbat, mest yrat på i stan idag och handlat osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.