Om man nu bor där vattnet är hårt så får man nästan räkna med att en normal tvättmaskin diskmaskin inte håller mer en några år
 
Minns även de gula och bruna Wascator w74 som fanns i tvättstugan när jag bodde i min första lägenhet. där var trumman i alla fall rejält fylld med vatten vid tvätt.
 
M maria01 skrev:
Om man nu bor där vattnet är hårt så får man nästan räkna med att en normal tvättmaskin diskmaskin inte håller mer en några år
Här jag bor är vattnet 4,0'dH så det är mjukt.

Blev nyfiken varför sliter hårdare mer på maskinerna? trodde mer att om det var kalk eller annat i vattnet som sliter på grejerna...
 
H HSP skrev:
Här jag bor är vattnet 4,0'dH så det är mjukt.

Blev nyfiken varför sliter hårdare mer på maskinerna? trodde mer att om det var kalk eller annat i vattnet som sliter på grejerna...
kalk är hårt vatten
 
M maria01 skrev:
kalk är hårt vatten
Ja såklart är det så tänkte inte efter...
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
En tvättmaskin idag är ju bygd att hålla Max 4 år mina morföräldrar hade en köpte på 70 talet den fanns kvar tills dom gick bort för några år sen
 
A
halper halper skrev:
Ja, vi sparar inget vatten på att ha en snål maskin. Även om jag doserar hälften av rekommenderad mängd tvättmedel så ser man tydligt att det är skum kvar och då kör jag ofta en sköljning till. Då ser man att det fortfarande skummar om vattnet och då ställer jag in den på att köra ett helt tvättprogram igen. Förbannad skit är det. Diskmaskinen är likadan. Säkert snål, men så tar den tre timmar på sig att inte diska rent :poop:

Tur att vi ska renovera om några år. Då ska jag också försöka ta reda på om det finns några maskiner på marknaden som inte är helt värdelösa. Kylskåpet är dock bra, men det är ju från nittiotalet!
va rädd om den kylen den håller hur länge som helst (nästan)
 
A
nino nino skrev:
Min wascator gick sönder efter typ en vecka, nåt kretskort som pajjat, tror det kostade runt 5-7000 (kan komma ihåg helt fel) så även om det går att laga så kan det bli lika dyrt som en ny vanlig tvättmaskin...
Nu hade jag tur att det var garanti på den så firman skickade en ny "låda" utan knorr
det är ju problemet med alla gamla maskiner man vet inte egentligen vilken status de har
 
A
M maria01 skrev:
Om man nu bor där vattnet är hårt så får man nästan räkna med att en normal tvättmaskin diskmaskin inte håller mer en några år
en avkalkning med citronsyra lite då och då så påverkas den inte av kalkhaltigt vatten
 
A
M maria01 skrev:
En tvättmaskin idag är ju bygd att hålla Max 4 år mina morföräldrar hade en köpte på 70 talet den fanns kvar tills dom gick bort för några år sen
Det ojämförligen mesta idag är före detta öststatsmaskiner.de håller inte den kvalitén vi är vana från maskiner gjorda av EHE i Torsvik.
 
electroluxaren skrev:
en avkalkning med citronsyra lite då och då så påverkas den inte av kalkhaltigt vatten
Smartaste sättet att applicera det i disk- resp. tvättmaskin?
 
A
i diskmaskinen i facket för diskmedel, det går i ca 30g. kör det varmaste programmet.
i tvättmaskin kvittar det men ofta är det avlagringar i tvättmedelsfacket och då är det lämpligt att hälla minst 1dl däri!
varmaste program utan förtvätt. det finns ingen anledning till att köra alla sköljningarna.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
K Kane skrev:
Smartaste sättet att applicera det i disk- resp. tvättmaskin?
Syror är också relativt bra på att reagera med eller bryta ner vissa ämnen som luktar illa (jag är ingen kemist, men det är min grundläggande förståelse) och ett vanligt husmorstips om man har något, typ träningskläder, som legat till sig och luktar surt eller unket, är att köra dem med en skvätt ättika. Ättikan har samma effekt som citronsyran vad gäller att reagera med kalk och liknande mineraler. Jag tycker citronsyra är enklast att använda eftersom det är torrt och kan slängas i tvättmedelsfacket som vanligt. Ättikan är lättare att spilla och då luktar det lite inläggning i tvättstugan om man inte får bort varenda droppe, som man inte får. Ja hur som helst: om du behöver avkalka, kör typ en "trumrengöringsprogram" eller bara en tom maskin på hög temperatur med en nypa citronsyra. Finns säkert någon optimal dosering men jag skulle ta kanske en halv deciliter eller så, på en höft. Om du aldrig gjort det kanske en högre dosering är lämplig. För mycket sliter väl med tiden på vissa detaljer, så det är ingen mening att överdosera.

För diskmaskinen gör jag något liknande: någon gång i veckan eller månaden eller när jag känner att det är länge sedan så kör jag typ ett 30-minuters program med citronsyra, doserat ungefär som ovan. Också utmärkt att ta bort vattenfläckar på glas, men i så fall vill du kanske avbryta programmet vid andra eller tredje sköljningen för vid det laget har du i princip rent vatten och då blir det fläckar igen.

Tänk bara på att för i hela fridens namn aldrig blanda citronsyra/ättiga med något annat om du inte är helt säker på vad det är: blekmedel/klorin/fläckborttagare + en syra bildar klorgas. Så se till att du inte har rester i tvättmedelsfacket eller i maskinen innan du slänger in det.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.