Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det liknar Hagers ESC425S ja ;)
Jag tittade på databladet för deras "kontaktorer". Det beror på vilken livslängd man vill uppnå.
[länk]
Tack! Så med 3kW jämt över tre faser kan 400V/25A-versionen beräknas hålla 1.000.000 omkopplingar? Eller någonstans mellan 200.000 och 500.000 omkopplingar om det nu var 5-6kW?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Hur mycket spar man egentligen på att värma lite varmvatten på natten? jag tror att det är ”totally waste off money” att hålla på med sådant trams.
är det något jag aldrig kommer skaffa så är det ett timprisavtal på ström. Då köper jag hellre en fotogenlampa om jag vill späka mig.
Jag styr VVB med smarthub o kontaktor för att inte skjuta en huvudsäkring.
Om VVB får för sig att värma då VP kör max o jag lagar mat med både ugn o spis ryker en av huvudsäkringarna. O iom att jag har en smarthub så varför inte?
Sen kan jag om behov uppstår lätt styra VVBn på pris med. (inget behov just nu pga lågt fast pris )
 
GoC GoC skrev:
Hur mycket spar man egentligen på att värma lite varmvatten på natten? jag tror att det är ”totally waste off money” att hålla på med sådant trams.
är det något jag aldrig kommer skaffa så är det ett timprisavtal på ström. Då köper jag hellre en fotogenlampa om jag vill späka mig.
Det är förstås en smaksak hur man vill göra, eller rent av en ekonomisk nödvändighet. Oktober landade vår elhandel på 66 öre per kWh inklusive moms, påslag med mera. Spotpriset för el i vår zon den månaden var 81 öre exklusive moms och andra avgifter. Det var en bra besparing enligt mig. Tajmar man in varmvattenberedaren mot elpriset så kan det ibland vara näst intill gratis att värna upp vattnet. Snittpriset hittils i december månad är väl cirka 30kr om dagen att värma upp tanken, om jag inte hade nyttjat timpris.
 
M Mikael 81 skrev:
Tack! Så med 3kW jämt över tre faser kan 400V/25A-versionen beräknas hålla 1.000.000 omkopplingar? Eller någonstans mellan 200.000 och 500.000 omkopplingar om det nu var 5-6kW?
D.v.s. ganska många år om det är frågan om två omkopplingar per dygn (1 till och 1 från). :D
 
Det var snålt. Nog spolar man varmvatten oftare än så.
Men vad jag egentligen vill peka på är att amazon säger 25 A. Det är alltså 17 kW i trefas.
Kan man belasta detta Hagerrelä med 17 kW motorlast?
Jo, visst, några få gånger...
 
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det var snålt. Nog spolar man varmvatten oftare än så.
Jag uppfattade TS situation som att han helt enkelt bara ville blockera VVBn helt en viss del av dygnet. :)

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men vad jag egentligen vill peka på är att amazon säger 25 A. Det är alltså 17 kW i trefas.
Kan man belasta detta Hagerrelä med 17 kW motorlast?
Jo, visst, några få gånger...
Hehe... Skillnad på watt och watt, jo. Påminner om tråden med rörelsedetektorn och LED-lampan (https://www.byggahus.se/forum/threads/roerelsevakt-klarar-den-ledbelysning.475768/). Men tack för länken till databladet och ditt påpekande! Du hade en huvudpoäng som jag inte tänkt på tidigare om relationen mellan livslängd och kopplingseffekt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
T
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Problemet med Shelly är att produkterna inte är konstruerade för Sverige. De framställer sig som ett Europeiskt bolag men härstammar nog inte från denna sida Atlanten. Detta syns i specen som inte ens används IEC-nomenklatur, t.ex ingen normal terminalmärkning och saknar hänvisning till CE-försäkran. Och Svensk bruksanvisning verkar saknas. Brukset nämner lågspänningsdirektivet men detaljer som de påstår ska finnas finns inte på [länk]. Får Shelly öht säljas i Sverige??

Ska kan tolka den s.k. "specen" så får denna puck endast användas till enfaslaster, eller Y-kopplade trefaslaster med ansluten nolla.

Synd att Plejd inte har ett större utbud på leksaker inom detta område.

Edit: [länk] beskriver den som ett "trefasrelä" vilket jag tycker är väldigt olyckligt.
Styrahem.se har med i sin beskrivning att man absolut inte kan köra mer än 1 fas.

https://www.styrahem.se/p/694/shelly-pro-4pm-shelly-pro-serien


Någon som har ett smart alternativ som funkar på 400V, 10A eller 16A räcker?
 
Den du länkar till heter "Pro 4PM" och fungerar helt riktigt som du säger, en fyrpolig "kronbrytare".
Den version som avhandlas i denna tråd heter "Pro 3" och den har tre (till synes) potentialfria reläer.
Lurigt. Shelly har ett stort sortiment.

Jag skulle undvika kombinationer av smarta puckar och starkströmsprodukter utan använda en puck som styr en extern kontaktor av känt fabrikat, se #8.
 
  • Gilla
TechChad och 2 till
  • Laddar…
Jag går i samma funderingar på att mäta och styra VVB.

Har funderat på att köpa en shelly 3EM, men funderar på om man kan använda de tre mätingångarna för att mäta andra saker samtidigt, dvs att bara mäta en fas på VVB..

Frågan är om det på något enkelt sätt går att extrapolera den totala 3-fasförbrukningen från mätningen på en fas?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Frågan är om det på något enkelt sätt går att extrapolera den totala 3-fasförbrukningen från mätningen på en fas?
Du kan möjligen få något slags approximation om termostaten i VVB är rent av/på, men det finns väl modeller där man slår på olika effektsteg som belastar faserna ojämt, så i praktiken tror jag inte det
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Styrahem.se har med i sin beskrivning att man absolut inte kan köra mer än 1 fas.
Som Bo påpekar är det en annan modell än den som var uppe till diskussion tidigare, Shelly Pro 3 har till skillnad från Pro 4PM i alla fall en sportslig chans att fungera för trefas, även om det inte ur specifikationerna framgår att den klarar kraven på spänning.

Såvitt jag vet är det bara 3EM i Shellys sortiment som kan mäta trefaslaster, men den kan inte bryta dem. Den har dock ett enpoligt relä som kan användas till att styra en kontaktor om man vill bryta en trefaslast,
 
Kravet kring spänning kommer nog längre ner på listan än vilka reläer som används. Även i de vanliga puckarna är den delen och övriga delar i kedjan för anslutning inte direkt väldimensionerade. Den fyrpoliga ger ju möjlighet att styra fler yttre reläer/kontaktorer det borde vara mer attraktivt i de här fallen.
 
T
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den du länkar till heter "Pro 4PM" och fungerar helt riktigt som du säger, en fyrpolig "kronbrytare".
Den version som avhandlas i denna tråd heter "Pro 3" och den har tre (till synes) potentialfria reläer.
Lurigt. Shelly har ett stort sortiment.

Jag skulle undvika kombinationer av smarta puckar och starkströmsprodukter utan använda en puck som styr en extern kontaktor av känt fabrikat, se #8.

Jo, det låter ju vettigt och det jag har tänkt från början. Men när man såg möjligheten med att enkelt installera en som också kunde mäta förbrukningen vart man ju lite sugen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.