GK100 GK100 skrev:
När du ändå är på Amazon kan du tex välja detta "Kopplingsur".

Sen tycker jag du och många andra som numera lägger in trådar här med diverse elkopplingar för att spara bör tänka genom hur det ska göras vettigt och korrekt. Tyvärr borde nog många kopplingar presenteras sen i värsta elkopplingen. Nu behöver det ju inte gälla just ditt fall men en del i din frågeställning pekar ändå lite i den riktningen.
Förstås en snyggare lösning än mitt förslag!
 
GK100 GK100 skrev:
När du ändå är på Amazon kan du tex välja detta "Kopplingsur".

Sen tycker jag du och många andra som numera lägger in trådar här med diverse elkopplingar för att spara bör tänka genom hur det ska göras vettigt och korrekt. Tyvärr borde nog många kopplingar presenteras sen i värsta elkopplingen. Nu behöver det ju inte gälla just ditt fall men en del i din frågeställning pekar ändå lite i den riktningen.
Tack för tipset!!
Ja ditt resonemang är befogat, en del folk ska inte pyssla med el. Jag är okunnig på trefas men ska jag göra sånt här så ser jag till att lära mig och göra det noggrant. Bytte ut all el i huset som inte var trefas själv och enligt en elektriker var det utfört på ett korrekt sätt efter att han skruvat upp och känt på varenda elkabel i eluttag och kopplingsdosa.. Därför litar jag på mig själv, även om jag inte skulle installera el i nån annans hus för den sakens skull.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Vill du ha en liten smartaste lösning så kör med denna:
[länk]
Är den "godkänd" för att hantera 3-fas? Står ju inget i manualen om att den klara minst 400 V internt. Vilket det ju blir mellan två olika faser. Ett eluttag med olika brunnsmatningar som skall klara två olika faser måste ju vara godkänt för minst 400 V internt. Detta borde väl också gälla ett kopplingsur/3-fas relä eller vad man nu skall kalla produkten. För det talas bara om max 240 VAC. Eller är jag ute och "cyklar"?
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
R roli skrev:
Är den "godkänd" för att hantera 3-fas?
Berättigad fråga, Shelly är inte speciellt tydliga och deras tidigare enheter har med största sannolikhet snarare varit flerkanaliga än flerfasiga.
Men kollar man i inkopplingsförslaget så visar de tre faser (L1, L2, L3), till skillnad från de äldre varianterna som bara visat en fas i kopplingsschemat, och i beskrivningen säger man också att de klarar trefaslast. Man skall i och för sig inte gissa när det gäller elsäkerhet, men Shelly måste i alla fall anse att den är godkänd för 3-fas.
 
Redigerat:
Ingenstans i deras produktdata för Pro 3 anges det 400 V, enbart 110-240 V.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ingenstans i deras produktdata för Pro 3 anges det 400 V, enbart 110-240 V.
Jag tycker också man ska se den där burken som ett 3-kanaligt relä snarare än ett 3-fas relä. Men de skriver också i sin specification:
"Shelly Pro 3 is a DIN rail mountable 3-channel smart relay with potential-free contacts, capable of switching 3 completely independent circuits, including 3-phase ones."

Om de inte garanterar isolationsavstånd för 400V så borde de ju inte skriva så. Men nuförtiden vet man ju aldrig, det var bättre förr på Semko-tiden....
 
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
Om det inte tydligt framgår att den är avsedd för 400V. Så bör man förutsätta att den inte är ok för 400V.
 
Problemet med Shelly är att produkterna inte är konstruerade för Sverige. De framställer sig som ett Europeiskt bolag men härstammar nog inte från denna sida Atlanten. Detta syns i specen som inte ens används IEC-nomenklatur, t.ex ingen normal terminalmärkning och saknar hänvisning till CE-försäkran. Och Svensk bruksanvisning verkar saknas. Brukset nämner lågspänningsdirektivet men detaljer som de påstår ska finnas finns inte på https://kb.shelly.cloud/knowledge-base/shelly-pro-3-v1. Får Shelly öht säljas i Sverige??

Ska kan tolka den s.k. "specen" så får denna puck endast användas till enfaslaster, eller Y-kopplade trefaslaster med ansluten nolla.

Synd att Plejd inte har ett större utbud på leksaker inom detta område.

Edit: https://www.m.nu/rela-wifi/shelly-pro-3-trefasrela-for-din-skena beskriver den som ett "trefasrelä" vilket jag tycker är väldigt olyckligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Så jag tänkte höra med er här så att jag köper hem rätt prylar först och främst.

Varmvattenberedaren är kopplad till trefas, 400v och går till strömbrytaren på bilden och sen vidare till separat proppskåp med tre proppar. Jag tänkte sätta kontaktor och timer mellan vvb och strömbrytare.

Här är grejerna jag tänkte köpa hem

https://www.amazon.se/Hager-ESC425S...ocphy=1012611&hvtargid=pla-420675528129&psc=1

https://www.amazon.se/gp/aw/d/B00JAIQETE/ref=ox_sc_act_image_1?smid=ANU9KP01APNAG&psc=1

Någon som har några invändningar?

Vad behöver jag mer? En skena att sätta upp grejerna på och en inkapsling, nåt mer?

Tack för allt ni tillfört i tråden redan.
 
Z ZeroKnowledge skrev:
Så jag tänkte höra med er här så att jag köper hem rätt prylar först och främst.

Varmvattenberedaren är kopplad till trefas, 400v och går till strömbrytaren på bilden och sen vidare till separat proppskåp med tre proppar. Jag tänkte sätta kontaktor och timer mellan vvb och strömbrytare.

Här är grejerna jag tänkte köpa hem

[länk]

[länk]

Någon som har några invändningar?

Vad behöver jag mer? En skena att sätta upp grejerna på och en inkapsling, nåt mer?

Tack för allt ni tillfört i tråden redan.

Ja en kapsling av lämpligt format krävs för dessa prylar.
Du ser ju ett antal förslag på amazon-sidorna och för de länkade produkterna.
 
Produktdetaljerna på amazon är alltför bristfälliga för att man ska kunna välja produkter där. De data som anges är missvisande. Det relä du länkar till är just ett relä för "hushållsbruk", inte en kontaktor. Det saknas uppgift om märkeffekt på din VVB men #4 antyder att den ligger på runt 3 kW. Det är inte jättelångt kvar till vad detta relä klarar med rimlig livslängd. Men det är en snäll last så den ska nog hålla 10 år åtminstone. Om den inte behöver vara brumfri finns fler alternativ.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
Z ZeroKnowledge skrev:
Så jag tänkte höra med er här så att jag köper hem rätt prylar först och främst.

Varmvattenberedaren är kopplad till trefas, 400v och går till strömbrytaren på bilden och sen vidare till separat proppskåp med tre proppar. Jag tänkte sätta kontaktor och timer mellan vvb och strömbrytare.

Här är grejerna jag tänkte köpa hem

[länk]

[länk]

Någon som har några invändningar?

Vad behöver jag mer? En skena att sätta upp grejerna på och en inkapsling, nåt mer?

Tack för allt ni tillfört i tråden redan.
Delarna där och en kapsling som sagt så klarar du dig. Det enda du ska kolla först är om du har nolla med i matningen så du kan koppla manövern 230 V som krävs till det du skaffar.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Produktdetaljerna på amazon är alltför bristfälliga för att man ska kunna välja produkter där. De data som anges är missvisande. Det relä du länkar till är just ett relä för "hushållsbruk", inte en kontaktor. Det saknas uppgift om märkeffekt på din VVB men #4 antyder att den ligger på runt 3 kW. Det är inte jättelångt kvar till vad detta relä klarar med rimlig livslängd. Men det är en snäll last så den ska nog hålla 10 år åtminstone. Om den inte behöver vara brumfri finns fler alternativ.
Visst är det denna (https://hager.com/se/katalog/produkt/esc425s-brumfri-kontaktor-4no25a230vac) det handlar om? Tänker jag fel om jag tänker att den ska klara långt över 3kW i rent resistiv last?
 
Hur mycket spar man egentligen på att värma lite varmvatten på natten? jag tror att det är ”totally waste off money” att hålla på med sådant trams.
är det något jag aldrig kommer skaffa så är det ett timprisavtal på ström. Då köper jag hellre en fotogenlampa om jag vill späka mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.