Ingen idé att forsätta den här tråden anser jag, sätt du klinker i S1K och återkom med bilder på resultatet och bilder om 1år...
 
  • Gilla
Emil Stenqvist och 2 till
  • Laddar…
Men underlaget är helt torrt, så det är knappast 85% RF, utan långt under. Denna varning är för att man inte skall lägga det på ett betonggolv i källaren, för då kommer det samlas ännu mera fukt med tiden och förstöra cementen under och tätskiktet släpper från underlaget. Så blir det ju när det är ett tätt skikt på en fuktig yta. Inget konstigt med det.
Jag efterfrågar riktiga problem.
 
Lyssna på experterna är mitt råd, ingen som är insatt i branschen kommer nånsin säga att detta är en bra ide.
Det finns ju inte heller några skäl till att göra det.
Om trädgårdsmästaren råkar lämna en rulle gardena slang, inte funderar du då på att koppla in duschkabinen med den?
 
Jag tror det lutar åt att jag testar, och jag återkommer med info efter ett tag om det finns något att rapportera.
 
Ws1, så länge ingen kan komma med ett relevant motargument så tycker jag det är intressant att testa. Dessutom har jag jobbat över 20 år som produktutvecklare så jag är rätt van att ifrågasätta praxis och standarder, det är så man kommer fram till nya grejer... Jag är även medveten om att det kan bli fel ibland.
 
Hobbymekk: Du verkar veta bättre än alla här på forumet som dagligen sysslar med kakel och klinkers, så gör som du tänker, men jag tror inte det kommer att tillföra plattsättningsbranschen något positivt.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
thomas33, jag säger inte alls att jag vet bättre, men ingen har förklarat på ett bra sätt varför det inte går att göra som jag tänkte.
Jag skrev i början att jag vet att det är utanför standarder och regler. Men detta är under en duschkabin där ingen kommer gå på ytan så det är rätt så mycket ett specialfall, så även om det funkar är det knappast till nytta för någon annan. Jag kunde även låtit tätskiktet vara helt öppet men det tycker jag blir svårstädat.
 
Men vi stänger tråden och så återkommer jag om det blir något vettigt resultat
 
Tycker mest det känns som Joe Labero :p

Tätskiktet är inte tillverkat för att rolla på en matta och högst troligt får det inte ens fäste på denna.

Mer ids jag inte ens skriva då flertalet från branschen redan uttalat sig fullt tillräckligt utan framgång så jag tycker det är bättre du gör som du vill så känner ju du dig nöjd... ;)
 
Fundera lite på det där med Risk/Reward.

Hobbymekk skrev:
Någon som kan komma på ett problem med lösningen?
Du kommer fästa vassa kakelplattor i något som är ömtåligt och flexibelt. Det blir lite som att spänna upp en ballong, hälla ut glasskärvor över och ställa en duschkabin i och sen dansa hambo i duschkabinen. Det kanske funkar, det kanske går åt helvete. Skiter det sig så kan det bli dyrt.

Hobbymekk skrev:
Varför skulle inte tätmassan bli tät????
Tät blir den. Frågan är om det håller i längden.
 
Hobbymekk skrev:
Lolle, om man inte testar får man aldrig reda på något. Men är det så att tätskikt aldrig härdar ut över huvud taget? Kan man kladda med det efter ett halvår? Eller härdar det och blir som gummi? Typ att det flexar jättemycket men fjädrar tillbaka när man släpper det?
Det kan ju också vara så att klinkersen tätar för mycket, så massan inte torkar på flera månader, då är det inte intressant att sätta i massan.
Men om massan är svajjig känns det ju ostabilt att lägga fix ovanpå och sätta plattor i detta, för då kommer ju fixet spricka när man går på klinkersen, för jag antar att fixet inte är speciellt hållfast. Men väljer jag fix är det ju lätt att få tag på.
Det härdar och följer man anvisningarna för tjocklek så blir det relativt hårt men fortfarande med en viss spänst. Ju tjockare desto mer flexar materialet och pratar vi om tjocklek för att både fästa klinkersen och foga den så kommer det bli tjockt nog för att ge en i mina ögon oacceptabel spänst.

Det är i sanning inte riktigt ok att bara tätskikta utan ytskikt heller precis som det inte heller är tillåtet att laga eller skarva en befintlig våtrumsmatta med rollat tätskikt. Så just försäkringsfrågan håller jag med dig spelar ingen roll, blir det någon framtida skada i badrummet kan du ändå glömma försäkringen.

Att jag inte anser att du ska försöka ändå trots att du är medveten om det försäkringsmässiga är att jag helt enkelt inte tror att du får ett vettigt långsiktigt resultat. Särskilt onödigt när kostnaden är löjligt låg för att använda rätt produkter från början.
 
Dock kommer det ta rejält lång tid för tätmassan att torka när man lägger på de mängderna som krävs eftersom man täcker över med plattorna.

De som rollat tätskikt vet precis som jag att det ibland kan ta ett par dagar att torka ordentligt t.ex i hörnor där man penslat på rikligt med tätmembran... ;)
 
Nu så! Här kom ett par riktiga argument
1) tätskiktet kanske inte fäster i mattan.
2) det kan spricka då klinkersplattorna ger skarpa brottanvisningar i tätskiktet.
Detta är riktiga argument som jag tycker är relevanta.

Ang risk/reward: ytan är egentligen helt täckt med plastmatta förutom en dålig skarv som glappade några mm. Här på har det stått en duschkabin i många år utan problem.
Det jag gör är att jag lägger på ett tätskikt för att om den nya duschkabinen skulle läcka eller en slang gå sönder så skall det inte gå direkt ner i undergolvet.

Som jag ser det kommer det bli bättre med denna extra åtgärd jämfört med att inte göra något alls.
Så även om tätskiktet släpper så blir det inte sämre än innan, samma med eventuella sprickor i tätskiktet.

Men jag håller absolut med om att det är utanför standarder och normer.
 
hade varit enklare att ta dit en mattläggare som svetsa mattan istället :)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffantorp, det är ett bra argument för att köpa en säck fix på väg hem från jobbet i morgon :)
Jag vill gärna peta in duschkabinen rätt så omgående.
Kanske får göra en testinstallation på en lös skiva där jag sätter en klinkersplatta rakt i tätmassan, den kan jag ju sedan kolla av under ett år eller så och försöka förstöra. Det är ju ett experiment som inte förstör något badrum :)

Tätskiktet har torkat två dagar nu så det börjar bli dags att peta in klinkers. Men tidsaspekten talar just nu för att det blir fix!
Då kanske några blir nöjda.
Men jag kommer nog göra en testbit som jag kan göra långtidsprov på för att se hur klinkers-tätskikt fungerar...
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.