Kan börja med att säga att jag förstår att det inte är enligt några branchregler/försäkringskrav. Men: hantverkare har lämnat efter sig en stor burk Ardex S-1K från tvättstugebygge, och när jag skulle byta duschkabin upptäckte jag en helkass skarv på våtrumsmattan, så jag drog på detta tätskikt över skarven och in i hörnet där duschkabinen skall stå. Jag har en 16 kg hink med Ardex och bara en kvadratmeter golv att måla på så jag kan lägga rejält tjockt... För att få en yta ovanpå tätskiktet så tänkte jag lägga klinkers (också kvarlämnat av hantverkarna). Men eftersom jag har massor av Ardex över, och pga att det är tätt och flexibelt och "gratis" så tänkte jag även använda det till att sätta fast klinkersen, bara lägga ut ett extra lager och trycka fast plattorna och sedan fylla fogarna med detta också. Det kommer väl ta några dagar innan såpass tjockt lager torkar...
Någon som testat själv att göra så här?
Någon som kan komma på ett problem med lösningen? (jag målar först två gånger för att få rätt tätskikt och sedan ett tredje lager för att fästa klinkers)
Ytan kommer inte vattenspolas för det kommer stå en duschkabin på med separat avlopp, detta är mest som skydd om ett rör springer läck eller liknande.
 
Du vill sätta plattor i S1K? Det kommer inte att hålla, plattorna kommer att röra sig när du går på dom...
S1K är ett tätmembran / lim för tricomduken inte en fästmassa.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Det är förvisso inte enligt branschnorm ändå att rolla på tätskikt på golv för att laga en trasig våtrumsmatta. Men med tanke på att en säck fix och en hink fog totalt kostar 280kr på tex byggmax så ser jag ingen anledning att fuska ännu mer.

Tätskikt/lim härdar inte på samma sätt som kakelfix utan är mer elastisk vilket gör att kaklet rör sig och flexar, i längden är risken att dessa rörelser tom skadar tätskiktet i sig.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Tjuvfråga en fråga här. Jag har rollat på extra tätskicktslim Casco wetstop utanpå tätskicktsduken för att vara extra säker på att det ska va tätt i duschen. Är detta fel? kommer det alltså att spricka då?
 
salbo skrev:
Tjuvfråga en fråga här. Jag har rollat på extra tätskicktslim Casco wetstop utanpå tätskicktsduken för att vara extra säker på att det ska va tätt i duschen. Är detta fel? kommer det alltså att spricka då?
Nej då det är inga problem. Fel eller inte, det är onödigt men ingen fara.
 
T
Man brukar ju säga att det inte finns några dumma frågor utan bara dumma svar men i detta fall skulle jag nog vilja säga att det var en väldigt dum fråga:x

Eller är det bara jag? (Ulf Brunnberg):rolleyes:
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
OK
Era svar indikerar att det funkar bra, eftersom ingen kommer gå på dessa klinkers. Om ni läst frågan står det att duschkabinen kommer stå ovanpå detta så då blir det tillräckligt bra.
Ni får komma med bättre motargument för att stoppa mig.
Ett argument som skulle funkat är tex att klinkers inte fäster i tätmassan, men det verkar ok då.
Jag är ju bara ute efter en yta som är lättare att tvätta rent och ser bättre ut än ett ytskikt av enbart tätmassa.
Dessutom kommer ju plattorna sitta mycket mer flexibelt så det är mindre risk att det spricker någonstans om underlaget inte är 100% stumt, det är träbjälklag under.
 
Jag måste ha missat nåt.... vilka svar är det som indikerar att det funkar bra?
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Hobbymekk skrev:
OK
Era svar indikerar att det funkar bra, eftersom ingen kommer gå på dessa klinkers. Om ni läst frågan står det att duschkabinen kommer stå ovanpå detta så då blir det tillräckligt bra.
Ni får komma med bättre motargument för att stoppa mig.
Ett argument som skulle funkat är tex att klinkers inte fäster i tätmassan, men det verkar ok då.
Jag är ju bara ute efter en yta som är lättare att tvätta rent och ser bättre ut än ett ytskikt av enbart tätmassa.
Dessutom kommer ju plattorna sitta mycket mer flexibelt så det är mindre risk att det spricker någonstans om underlaget inte är 100% stumt, det är träbjälklag under.
Jodå det kommer fästa, precis lika bra som att fästa klinkersen i tuggummi eller barnens lera tex så visst fäster det, däremot kommer det som sagt aldrig härda på ett sätt som gör att klinkersen sitter stabilt. Hade du gått på det så hade det ganska omgående glidit isär och sett för jävligt ut. Under duschen så lär den inte ha samma påverkan däremot kan det mkt väl även här i längden flytta sig av rörelserna som uppstår när folk rör sig i duschen.

Men är det ärligt talat inte värt att spendera 280kr (där du dessutom får material kvar) istället för att kladda med det överblivna tätskiktet som fog/fix?
Bor du i jämtland kan du helt ärligt hellre få en halv säck fix och fog av mig istället för att hålla på att kladda med att fästa kakel i ett rollat tätskikt.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
De flesta påpekar att det blir en flexibel infästning av klinkersen och det passar mig bra. Eller står det något annat?
 
Lolle, om man inte testar får man aldrig reda på något. Men är det så att tätskikt aldrig härdar ut över huvud taget? Kan man kladda med det efter ett halvår? Eller härdar det och blir som gummi? Typ att det flexar jättemycket men fjädrar tillbaka när man släpper det?
Det kan ju också vara så att klinkersen tätar för mycket, så massan inte torkar på flera månader, då är det inte intressant att sätta i massan.
Men om massan är svajjig känns det ju ostabilt att lägga fix ovanpå och sätta plattor i detta, för då kommer ju fixet spricka när man går på klinkersen, för jag antar att fixet inte är speciellt hållfast. Men väljer jag fix är det ju lätt att få tag på.
 
Det är inte lämpligt att experimentera med produkter som är lämpligare till annat!
Om du nu skulle få fast klinkers i tätskiksmassan, kan det bli problem den dagen det skall göras om. Kanske inte du tänker göra något, men en köpare kommer troligen att upptäcka det och då kräva ett fackmannamässigt utförande.

Du riskerar också att tätskiksmassan inte blir 100% tät under klinkersen och därmed en större risk för vattenskador.
 
Jag får väl upprepa frågan för det verkar väldigt populärt med pekpinnar i detta forum:
Någon som testat själv att göra så här?
Någon som kan komma på ett problem med lösningen?
Varför skulle inte tätmassan bli tät????
 
Kanske skall förtydliga: huset skall inte säljas och den dag det skall göras om åker alltihopa ut inklusive golvbrunn. Men tråden gäller inte detta.
 
Gör det dig nöjdare om jag citerar från broschyren för Ardex?
"... går ej att använda på underlag som innehåller fukt överstigande 85% RF."

Det är inte pekpinnar som du får för din idé. Istället vill vi hjälpa dig att inte göra något dumt som du sen får ångra. Du skulle till och med kunna lägga klinkers i smör och få det att se bra ut, men det är varken bra eller något som behövs testas, för att förstå nackdelarna. Likadant med din tanke om tätskicksmassa som fästmassa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.