Fönstret skulle väl vara inomhus? Varför inte bara lite lister och en vanlig ruta?

Denna ruta är 2300x500 i 4+4 lamell med slipad kant. Kostade under 1000kr komplett.
 
  • Inomhusvy av ett långsmalt fönster med slipad kant och vita lister, storlek 2300x500 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Fönstret skulle väl vara inomhus? Varför inte bara lite lister och en vanlig ruta?

Denna ruta är 2300x500 i 4+4 lamell med slipad kant. Kostade under 1000kr komplett.
Fönstret kostade 1400kr. Inga pengar i min mening.
 
R Robert-san01 skrev:
Varför inte bara lite lister och en vanlig ruta?
Kanske CatherineB vill ha lite bättre ljudisolering än ett enkelglas ger.
 
  • Gilla
catherineb
  • Laddar…
catherineb catherineb skrev:
Fönstret kostade 1400kr. Inga pengar i min mening.
Nej 1400 är inga stora pengar när man bygger hus. Men nu har du ett plastfönster bland alla foder, socklar och lister av trä. Hade du gått på löst glas och lister hade det troligen blivit hälften så dyrt och förmodligen även snyggare då lister och smyg blir samma färg som övrigt listverk.
 
  • Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Kanske CatherineB vill ha lite bättre ljudisolering än ett enkelglas ger.
Då kan man köpa en kassett eller ett ännu tjockare glas. Fortfarande billigare och snyggare än ett PVC fönster mitt i huset.
 
R Robert-san01 skrev:
Nej 1400 är inga stora pengar när man bygger hus. Men nu har du ett plastfönster bland alla foder, socklar och lister av trä. Hade du gått på löst glas och lister hade det troligen blivit hälften så dyrt och förmodligen även snyggare då lister och smyg blir samma färg som övrigt listverk.
Fönstret är vitt, S0502-Y precis som resten av allt som vi har här. Jag ser ingen som helst skillnad i nyans mellan fönstret och listerna.

Jag är ingen expert och har ingen aning om hur jag skulle fästa en glasruta, och dessutom så ville jag ha ordentlig ljudisolering (som ovan nämnt).

Men, som tur är så fick jag bra hjälp och goda råd av välmenande människor här på forumet och nu sitter fönstret som vi valde precis som vi önskat och det ser riktigt bra ut. Jag är nöjd!
 
  • Gilla
mlkjhr och 2 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Då kan man köpa en kassett eller ett ännu tjockare glas. Fortfarande billigare och snyggare än ett PVC fönster mitt i huset.
Fönstret sitter så pass högt och dessutom över en trappöppning så ingen kommer att detaljinspektera det. På andra sidan fönstret kommer så småningom ett badrum, vilket också ligger bakom PVC som val. Känns absolut bättre än hemsnickrat i trä.
 
Fördelen med lamellglas är att det är förhållandevis ofarligt OM det skulle krossas. Det är INTE ett vanligt fönster. Det är i mina ögon den största vinsten med att använda en lamellglasskiva snarare än ett fönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.