Jag har en massa monteringsjärn som blev över. Om du vill kan jag skicka några till dig?
 
S sdb75 skrev:
Jag har en massa monteringsjärn som blev över. Om du vill kan jag skicka några till dig?
Tack! Men jag vill få in fönstret nu! :crysmile:
 
Hej,
Jag använde hålband (patentband) och monterade mitt fönster. Köp med några montage skruv 16mm självborrande borde bli kanoners.
Köper man den kraftigare sorten blir det bra samt kanske skumma om man känner för det eller efter behov.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
catherineb catherineb skrev:
Känns lite iffy att skruva i fönsterkarmen, den är ju i PVC.
Det är nog stålplåtskärna i karmprofilerna. Därför det egentligen heter kompositfönster.
Sektion av ett kompositfönster som visar stålplåtskärnan i karmprofilerna.
 
Redigerat:
M mlkjhr skrev:
Sätt ett par franskskruv nederst som fönstret vilar på (nära kanterna) så är det lätt att få det exakt i våg.
Bra tips!
Minns nu att jag gjorde så när jag monterade mina stallfönster :)
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är nog stålplåtskärna i karmprofilerna. Därför det egentligen heter kompositfönster.
[bild]
Hade du skruvat i dom?
 
Ughh vi borde ha köpt träfönster och använd vanlig karmskruv. Men pvc var ju billigt, trodde däremot inte att det skulle vara så bökigt :seenoevil:
 
catherineb catherineb skrev:
Hade du skruvat i dom?
Nej, tycker att det är onödigt.
Och fönstret kommer ju att stå stabilt ändå mellan foder och lister,
så egentligen kan du strunta i skummet också tycker jag.
Det blåser ju knappast orkanvindar där inne.
 
  • Gilla
catherineb
  • Laddar…
Ta ur glaskassetten och borra hål igenom profilen, skruva fast karmen med lämplig skruv och återmontera glaskassett och glaslisten.
 
MultiMan
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Bra tips!
Minns nu att jag gjorde så när jag monterade mina stallfönster :)
Fick samma tips med mina fönster men fungerade inte med mina extremt tunga sidohängda två- och treluft treglas, åt sig in i trät. Därför jag använde kilar istället. Väldigt praktiskt för lättare fönster däremot!
 
S sevenfifty skrev:
Ta ur glaskassetten och borra hål igenom profilen, skruva fast karmen med lämplig skruv och återmontera glaskassett och glaslisten.
Oj, går det? Det är ju ett fast fönster.
 
Försänk skruvarna bara så att dom inte tar i glaskassetten, se videon hur man lossar glaslisterna. När du återmonterar listerna använder du en gummiklubba och slår försiktigt.se video
 
S sevenfifty skrev:
se videon hur man lossar glaslisterna.
Attans bra video i 100% motljus ;)
Men jag ser det inte som otroligt att man skadar både glas och plastlister,
innan man tränat (på någon annans fönster helst då).
 
  • Gilla
catherineb
  • Laddar…
Nu sitter fönstret och jag skulle tro att det klarar ett antal orkaner. Hjälp vilken klistrig historia.

Tack för alla goda råd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.