AndreasK skrev:
Jag tror nog på gorva rör, det blir väl lugnare flöde in i tanken om det är grova rör.
O ja det bör nog bli skiktning redan i röret om man kör 2".. :)
 
gådeberg skrev:
Hejsan!

Har verkligen tröttnad på alla rörmockare. Ingen är ett dugg intresserade av att komma titta och lägga anbud. Nu funderar jag på att göra det själv.
Är det ett jätte projekt eller rer man det? Om man har nån kompis som är lite kunnig som kan komma och visa sen finns det väl lite ritningar och gå efter med väl?
Eller är delarna det dyra och rörmockarns kostnad inte såcstor att det inte lönar sig utan man kan jobba lite extra istället, om man nu får tag i någon som vill.

Nu kan jag svara mig själv: Nej man klarar inte det själv.
Men har men en massa bra kompisar på ett bra forum fixar man det hur lätt som helst.
Sen undrar jag hur det gårt för alla andra som tänkte fixa pannan själv nu till vintern, hur har det gått?
Själv har jag börjat idag men som jag trodde så tog T-rören slut. Beställde 79kg kopplingar. Tro0dde inte att jag var redig, men se vad gfel man kunde ha. Kunde beställt dubbelt så mycket av allt

pa180066me2.jpg

pa200071xn4.jpg


pa200072ti6.jpg
 
har börjat å skruva ihop min acktank (saknar panna) och kan bara leende nicka om detta fakta att rördelarna tar slut hela tiden... har använt mig kopparrör till tappvattnet och men har inte bestämt vad jag sak använda till den övriga dragningen, kopparrör och lödning är ju otroligt smidigt..

nu är iaf min tekniktank vattenfylld och ingen av de linade eller lödda kopplingarna läcker. vad det gäller klämringskopplingarna så var jag ganska så försiktig när jag drog dem så några av dem läckte i början men det vara bara på dra lite till så löste sig det problemet.

så nu fungerar den vanliga varmvattenberedningen och nästa projekt är att få in radiatorvatten i huset.. men det är ju inte så kallt än  :cool:
 
  • 2210a.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag blev lite förvirrad först, grönt golv, svarta väggar... Men sedan insåg jag att det gröna var gräs!

Måste du stå ute då du skall elda eller ryms du inne?

 
Jag klarade mitt projekt också. Trång är det i ett pannrum på 2 kvm... Försöker få till en bild...

 
  • ACK11.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
och en till:
 
  • ACK13.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCF0016.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har, tyvärr, fått erfara att det inte är så enkelt att skillnaden på bra eller dålig installation är lika med skillnaden mellan amatören eller proffset. Jag byggde om min värmeanläggning själv, med hjälp av en rörmokarkompis och med handledning av en ingenjör från en lokal rörfirma. Det blev mycket bra. Ingenjören stod för tekniska lösningarna och materialet köpte vi av honom. Vi installerade ackumulatortank som kopplades till en gamma gjutjärnspanna, Norrahammar kokspanna. Jobbade med tvåtums järnrör för cirkulationen till tanken (2500 l). självcirkulation, och dimensioner neråt. Vi kapade, gängade, linade och hade trevligt i flera veckor en sommar. När jag ett år senare ville kasta ut kokspanna och köpte en Perifalpanna (BAXI), fick jag inte köpa direkt själv, utan var tvungen gå via en rörfirma. Rörfirman skulle då också installera. Jag fann mig lite motvilligt i det, tröstade mig med att det skulle gå mycket snabbare. Men för att få det som jag ville, köpte jag hem alla delar som krävdes, dvs grova storlekar i järn, backventil, kranar, osv. När jag kom hem den dagen, låg alla mina delar kvar i sin låda och installationen hade dom gjort med lödda kopparrör istället. Utan att diskutera med mig hade rörisen tyckt det var bättre. Och visst var det mycket enklare jobb för honom. Självcirkulationen till halva huset var bortbyggd, självcirkulationen till tanken var helt borta, och de lödda rören läckte på tre ställen, vilket visade sig när jag fyllt de ca 3000 l som systemet innehåller. Dom kom tillbaka två gånger utan att lyckas täta mer än två av de läckor som fanns, den tredje fick stå tills den ärgade igen.
 
jack är det jag som inte kan se skorstenen eller hur är det löst :surprised:
 
ingemar_o skrev:
jack är det jag som inte kan se skorstenen eller hur är det löst  :surprised:
Är det inte en Hva motorsåg som ligger på taket ;) :-?
 
Mr_T skrev:
Är det inte en Hva motorsåg som ligger på taket   ;) :-?
Han gör nog ett hål just nu ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.