Mitt system är noga genomtänkt så jag tror inte där ska vara något konstigt.

Jo, 2 blandarventiler är för att är vattnet från nedersta slingar tillräckligt varmt så går det direkt därifrån till kranen. ( Genom nästa blandarventil.) Är det inte tillräckligt vamt går det igenom nästa slinga också.

Har du bara en ventil, men 2 slingor så går det tillräckligt varma vattnet in i nästa slinga (där det är ännu varmare i tanken) och tar upp mer värme där = Kyler lite av vattnet uppe i tanken. Sen ska det ändå kylas ner till den förinställda tempen. Man sabbar skiktningen då. du flyttar värmen från botten eller mitten till högst upp. Du kyler då toppen med bottentempen.

Jag ska ha en bivalent shunt som tar ut vattnet i botten först för att värma huset. både det och nedersta vv-slingan kyler då tanken längst ner= bättre skiktning. Vår kära solfångare ska ju ha kallt vatten längst ner att kunna värma. i mitten återvänder vattnet från radiatorerna och där uppe tar jag ut värmen till radiatorerna. Ska starta en tråd ikväll om mitt projekt med en dagbok på mina aktiviteter i pannrummet med bilder och så. Ska rita färdigt min ritning också.
 
Jaha, smart med två blandar ventiler, blir till att beställa en till!
Ska bli bra och kul med bilder! Ska ta lite kort sen med när pannan kommit ner i källaren. Står fortfarande påå rännet. Siktar på nästa helg
 
Här kommer en nog perfekt ritning nu. Tror att jag efter mycket klipp och klistra i paint  :p att jag har det mesta som det ska vara. Är det några fråetecken nu?

På rören mellan pannan och tankarna sins emellan ska jag ha 1. 1/2" rör. Om jag skaffar en kraftig panna så måste jag ha det. + att jag främjar skiktningen också.
 
  • ombyggnadsritning.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
shuntkopplingen ser inte ut att vara iordning.
Jag tycker att returen från ditt värmesystem (radiator/golvärmereturen) ska anslutas till de lägsta anslutningarna på tankarna.
shuntens förstaport (alltså den öppningen på shunten som först ska hämta värme)
ska koppas på den nivå där du idag har ritat din radiatorretur.
Tycker jag.
 
Jag vet inte hur shunten hämtar värmen i förhållande till framledningen. Om man håller shunt nederst och den utgången som pekar upp kopplas till pumpen... Vilken port i ordning hämtar den värmeifrån när den vrider sig?

Returen vill jag ha på den nivån jag har nu, för att inte ge solslingorna varmt (definitionsfråga) vatten att jobba emot. Vill att nedersta vv-slinga ska kyla vattnet där nere efter shunten har tagit sitt för att ge solslingan en chans att värma vattnet där sen.

Men jag förstår hur du menar.

Har läst massor av inlägg av dig innan. Senaste halvåret har jag studerat massor av hemsidor och bla inlägg här på byggahus. Har stor respekt för ditt kunnande för jag har hittills varit överens med alla dina inlägg.

Har du fler ideér?  
Angående avluftningen eller dragningen av säk-ventilen?

Dessutom...

Har du sett hur fiffigt jag har försökt tänkt ut hur värmen ska flytta sig från den högra tanken till den vänstra?
Uttaget till shunten sitter överst i första tanken. Det innebär att den "suger" åt sig vatten från uttaget precis under detta uttag, från tanken till höger. Därigenom är min tanke att jag tvingar det varma vattnet in i tekniktanken så jag har varmt vatten till min översta vv-slinga så länge som möjligt. Annars suger shunten åt sig vv från slavtanken och tekniktanken samtidigt så att varmvatten i slavtanken aldrig kan värma mitt tappvarmvatten. Å andra sida kanske det räcker längre i tekniktanken istället då. Den tar ju bara hälften därifrån i såfall... Beslutångerst infann sig plötsligt. Jobbigt när man tror man är smart och man golvar sig själv... :-/
 
mr_kristianstad skrev:
Senaste halvåret har jag studerat massor av hemsidor...

Håller på att byta värmesystem samtidigt som jag totalrenoverat ett badrum, vilket är lite väl mkt för mig som som har 0 sekunders hantverkarutbildning.. badrummet börjar bli klart och hela huset väntar på att få tillbaka varmvattnet...

Lever lite på en förhoppning om att saker som inte går bra första gången med acktankinkopplingen kommer att kunna åtgärdas vid behov ::)
 
mr_kristianstad skrev:
Jag ska ha en bivalent shunt som tar ut vattnet i botten först för att värma huset. både det och nedersta vv-slingan kyler då tanken längst ner= bättre skiktning. Vår  kära solfångare ska ju ha kallt vatten längst ner att kunna värma. i mitten återvänder vattnet från radiatorerna och där uppe tar jag ut värmen till radiatorerna.

Mycket bra med 2 blandningsventiler.. :)

Bivalent shunten brukar ta värmen från mitten o toppen medans returen går in en bit upp från botten i acktanken ca halv vägs upp på solslingan/förvärmningsslingan el högre.. :-/
 
2an skrev:
Mycket bra med 2 blandningsventiler.. :)

Bivalent shunten brukar ta värmen från mitten o toppen medans returen går in en bit upp från botten i acktanken ca halv vägs upp på solslingan/förvärmningsslingan el högre.. :-/
mmm, ska vara lite ritexpert ikväll också. Ska nog flytta upp returen från radiatorerna som du säger, halvägs mellan botten och uttaget i mitten.
 
mr_kristianstad skrev:
mmm, ska vara lite ritexpert ikväll också. Ska nog flytta upp returen från radiatorerna som du säger, halvägs mellan botten och uttaget i mitten.
Då kommer det se mycket bättre ut.. ;)

En till sak som du oxå ritat in rätt är exp.kärlet som sitter i botten så blir det bara kopplat som du ritat så kommer du ha alla rätt när du är klar.. :)
 
Ner med radiatoreturen till botten av acc.
(senare kan du ioförsig ganska enkelt koppla om det när du upptäckt att jag har rätt)
Du vill nyttja HELA din volym till urladdningen, och då ska du koppla retur så lågt som möjligt.
Du ska lägga krut på att få ner din returtemperatur från radiatorerna så mycket det går.
Det betyder att du ska satsa på så låga flöden som möjligt i radiatorkretsen, även om det innebär att du får shunta ut höga framledningstemperaturer för att hålla innetemperaturen på en önskvärd nivå.
Lågt flöde och låga rerturtemperaturer är a och o när det gäller att få acc att räcka till bekväm dygnseldning.

Kallvattnet till vvb som ytterligare sänker bottentemperaturen i acc är bara att betraktas som en nyttig bonus.
Du spolar ju inte vv hela nätter?
 
RoKe skrev:
Ner med radiatoreturen till botten av acc.
Du vill nyttja HELA din volym till urladdningen, och då ska du koppla retur så lågt som möjligt.
Du ska lägga krut på att få ner din returtemperatur från radiatorerna så mycket det går.
Det betyder att du ska satsa på så låga flöden som möjligt i radiatorkretsen, även om det innebär att du får shunta ut höga framledningstemperaturer för att hålla innetemperaturen på en önskvärd nivå.
Lågt flöde och låga rerturtemperaturer är a och o när det gäller att få acc att räcka till bekväm dygnseldning.

Kallvattnet till vvb som ytterligare sänker bottentemperaturen i acc är bara att betraktas som en nyttig bonus.
Du spolar ju inte vv hela nätter?
Ja, håller med om att det skain längs ner. Men kallvattnet till slingar kör han väl in längst ner eller? Är väl bara det att han inte vill ha in tillräckligt varmt kranvatten i toppen som han har två blandarventiler?
 
jag hörde att man inte ska ha utomatisk avluftare för att den kan "släppa" in luft. fast om den nu sitter separat på tanktoppen är det nog ok. men om man har den på en ledning där det pumpas vatten kanske man kan få injektorverkan å då är det bättre med en manuell på ett sånt ställe... tror jag...
 
gådeberg skrev:
Precis, vad är det för fel med att löda? :)
Klart att du såg att han gjort det själv, men det kunde väl kanske varit värre? Han var säkert stolt och nöjd att han klartat det riktigt bra och att det såg ok ut utan att behövet pröjsa för en elektriker
Tyvärr så finns risken att försäkringsbolagen ser samma sak som elektrikern och att man får problem vid en ev brand eller olycka. När det gäller el så är det långt ifrån bara utseendet som är viktigt..missar man att dra åt en skruv kan det bli varmgång och brand.

Lite "farligare" än VVS. Oftast så ger en värmeinstallation inte direkt livshotande problem
(visst pannexplosion) men oftast läck och den typen av bekymmer.
Uppvärmingssystem är ju även en begränsad mängd vatten som kan ställa till det

Ibland när man är ute så hittar man en del otäcka saker.. Hittade en gång ett el element med avklipt jordledare (2 fas 400V).. och det hade hemmapularen satt upp i sina barns sovrum.
Så det finns en hel del farliga installationer ute hos hemma pularna.

Steffe
 
tidigare innan det var krav på jordade uttag så skulle inte heller elradiatorerna vara jordade om inte uttagen var jordade. numera i nyinstallationer så är alla uttag jordade och då ska åxå elradiatorerna vara det.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.