AXS
Ja, fäster du gips med lim eller puts så kan du "fylla ut" ojämnheterna.
https://gds.se/material/gipsskivor/limma-upp-gipsskivorna

Tapet som är lös måste bort, annars kommer allt lossna. Tror inte du i så fall behöver vara jättenoga.

Ja exakt. Tror de ville ha mer isolering och den skivan de använt tål mer böjning än gips. Exakt vilken skiva vet jag inte, men det är någon typ av träfiber.
 
  • Gilla
Ida Sze
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ni måste ju ändå ta ned listerna och då ryker taket i alla fall. Det hänger ju i dessa.
Inte säkert, våra tak har suttit med typ pappspik dolda under listen.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
I Ida Sze skrev:
Hur långa skruvar skulle du rekommendera?

Sen har vi ett pappspänt/vävspänt tak (som tyvärr inte går att restaurera), är det bara att sätta upp gips direkt på där också? Eller borde vi riva ner taket först?
Eftersom det är gips så gipsskruv 32mm.
 
  • Gilla
Ida Sze
  • Laddar…
Men varför gips på väggarna alls?
Går det inte att spackla och tapetsera utan?
Ser ju ut att vara tapet nu?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Men varför gips på väggarna alls?
Går det inte att spackla och tapetsera utan?
Ser ju ut att vara tapet nu?
Dels tänker vi att det skulle vara smart med ett lager gips då väggarna är gamla och tunna. Vi vill gärna ha det så ljudisolerat som det går.

Vi tänkte även att det skulle vara ett smidigare arbete att lägga gips direkt över tapeten. Det känns mer tidskrävande att få bort all tapet.

Väggarna är dessutom gamla och inte så fina. Det känns osäkert att måla/tapetsera direkt på. Se bifogad bild, materialet under syns igenom tapeten.

Plus att det finns ett antal små sprickor här och där pga tidigare sättningar
 
  • Vägg med blommigt mönster. Persons hand räcker framåt. Del av möbel synlig nedtill. Inomhus. Neutralt. Ljusa färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jsve och 1 till
  • Laddar…
Tveksamt att 6mm gips har någon större dämpande förmåga, kräver ju åxå en del spackling men förstår varför ni vill ha det
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Tveksamt att 6mm gips har någon större dämpande förmåga, kräver ju åxå en del spackling men förstår varför ni vill ha det
Tror inte heller det gör en superstor skillnad, men lite är väll bättre än ingenting?

Hade du också satt upp gips direkt på? Eller hade du hellre rivit tapeten och satt ny? (Se gärna bilderna längre upp för att se hur ser ser ut under tapeten)
 
Ett allmänt råd:

Ni verkar vilja göra mycket, och ni vill göra det själv, men har inte så mycket erfarenhet.

Det är inget fel på det. Första steget till att vara bra på något är att vara dålig på det.

Men, ta det lugnt, stressa inget, läs på och tänk innan ni gör. Gör en sak i taget, börja inte med alla rum på en gång. Fråga om ni behöver.

Det är ingen fara, det kommer att bli jättebra, men det kommer att bli fel ibland, men felen kan fixas. Ni kommer att lära er mycket, och ni kommer att bli riktigt bra på det. I slutänden får ni ett jobb som ni är stolta över.

Lycka till på en fantastisk resa!
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
I Ida Sze skrev:
Dels tänker vi att det skulle vara smart med ett lager gips då väggarna är gamla och tunna. Vi vill gärna ha det så ljudisolerat som det går.

Vi tänkte även att det skulle vara ett smidigare arbete att lägga gips direkt över tapeten. Det känns mer tidskrävande att få bort all tapet.

Väggarna är dessutom gamla och inte så fina. Det känns osäkert att måla/tapetsera direkt på. Se bifogad bild, materialet under syns igenom tapeten.

Plus att det finns ett antal små sprickor här och där pga tidigare sättningar
Om ni vill förbättra ljudet hade jag isåfall kört med en 13 mm gips. Det förbättrar akustiken med kanske 2-4dB. Rummet blir bara minimalt mindre än med 6mm. 6mm ger nog ingen betydande del på ljudet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Ett allmänt råd:

Ni verkar vilja göra mycket, och ni vill göra det själv, men har inte så mycket erfarenhet.

Det är inget fel på det. Första steget till att vara bra på något är att vara dålig på det.

Men, ta det lugnt, stressa inget, läs på och tänk innan ni gör. Gör en sak i taget, börja inte med alla rum på en gång. Fråga om ni behöver.

Det är ingen fara, det kommer att bli jättebra, men det kommer att bli fel ibland, men felen kan fixas. Ni kommer att lära er mycket, och ni kommer att bli riktigt bra på det. I slutänden får ni ett jobb som ni är stolta över.

Lycka till på en fantastisk resa!
Tack så jättemycket för dina kloka och uppmuntrande ord! Jag uppskattar det.

Känner mig ibland lite dum med vissa frågor haha, men jag tänker hellre en fråga för mycket än ingen. Så tack!☺️
 
I Ida Sze skrev:
Tack så jättemycket för dina kloka och uppmuntrande ord! Jag uppskattar det.

Känner mig ibland lite dum med vissa frågor haha, men jag tänker hellre en fråga för mycket än ingen. Så tack!☺️
Vi har alla börjat där. Jag kunde inte mycket, men, genom att våga och ta det lugnt, så har jag nu renoverat två hus (OK, inte riktigt klar med tvåan än, men nästan), på totalt 1400 m2. Se bara till att förstå först, och göra sen, så går det bra.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Tänk på att 6 mm renoveringsgips har en rad nackdelar.
Den är dyrare än 13mm standardgips.
Den är jobbigare att använda än 13 mm gips både att skära, skruva och framför allt att spackla då du måste bredspackla hela skivan om du vill ha bra finish.
Gamla mattor och gamla golv är sällan så raka som ett parkettgolv kräver. Så att riva mattorna och spackla golvet är nog ett krav. Hur är elen är den bytt annars är det läge att göra det innan ni börjar fixa ytskikten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
I Ida Sze skrev:
Renoveringsgips har vi lyckats lista ut att vi ska ha, men tack för att du ändå poängterade det!

Vi har inte tillgång till lägenheten ännu och har därför inte hunnit dubbelkolla läggarna, men de verkar vara tunna. Det ryktades om att vara ett ”träplank” bakom lagren av tapet. Men är det vanligt med betong i väggar från -43? Vi är nya på det här. Ifall det är betong/teglet, hur skulle du göra då för att få upp gipset?

Det här är det vi har lyckats se under tapet som har lossnat.

/Ida☺️
Hoppa över 6mm gips, rent skräp, minsta ojämnhet i underlaget o skruven går genom gipset. Dessutom dyrare än 12mm gips. Enda fördelen är vikten vid montering.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Marcus0321 Marcus0321 skrev:
Tänk på att 6 mm renoveringsgips har en rad nackdelar.
Den är dyrare än 13mm standardgips.
Den är jobbigare att använda än 13 mm gips både att skära, skruva och framför allt att spackla då du måste bredspackla hela skivan om du vill ha bra finish.
Gamla mattor och gamla golv är sällan så raka som ett parkettgolv kräver. Så att riva mattorna och spackla golvet är nog ett krav. Hur är elen är den bytt annars är det läge att göra det innan ni börjar fixa ytskikten.
Jag har använt 6 mm utan att behöva bredspackla. Den är ju fasad precis som en 13mm. Du kan inte påstå att det är ett krav att flytspackla bara för att det är gammalt. Gammalt betyder inte alltid dåligt. Jag har lagt nytt golv på gammalt spontant trägolv, gick hur bra som helst då det var gediget byggt.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Nja, salningen runt fönster och dörrar blir ju lite mindre så renoveringsgipsen har ett berättigande, men det är ingen universallösning.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.