2021: 1762 kWh
2022: 753 kWh
Besparing 59%
Satt in ny LLVP i källare samt tilläggsisolerat vinden. 21-22 grader på övervåning och i källaren. Har LLVP även på övervåning.
 
  • Gilla
hakan_o och 1 till
  • Laddar…
K Karl-eric skrev:
2021: 1762 kWh
2022: 753 kWh
Besparing 59%
Satt in ny LLVP i källare samt tilläggsisolerat vinden. 21-22 grader på övervåning och i källaren. Har LLVP även på övervåning.
Tilläggsisolerat själv eller via firma?
 
H hakan_o skrev:
Tiden går och det är snart dags för november månads rapportflod. Bara ett par dagar kvar.
Så här är tråden för det...:)
Linjediagram visar elanvändning i kWh 2019-2022 och medeltemperatur per månad med normvärden, Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Extra värmepump hösten 2021. Dessutom har vi varit aktiva med åtgärder. Och det har gett resultat, som synes. Oktober har en liten tendens uppåt, men då laddades en elhybrid några gånger.

Direktverkande el, som aldrig användes vintern 2021-2022, tack vare två LLVP. Göteborgstrakten. Bastun har använts ytterst sparsamt, och främst då när elen är extremt billig.

Tempkurvan är normalvärden för månadstemperatur mellan 1991-2020 (den tjocka, röda linjen).
 
November 2021: 362 kWh
November: 287 kWh

Enbart hushållsel
 
J Jonasdzm skrev:
Tilläggsisolerat själv eller via firma?
Jag satte vindavledare, 22st fack, tog cirkus en helg. Sen kom sjömarkens och sprutade in isoleringen.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
"Tekniska problem
Just nu upplever många kunder problem med visningen av mätvärden. Vi beklagar detta och jobbar på att lösa problemet så snart som möjligt."


Så står det på Vattenfalls hemsida och har så gjort i flera år nu. Det är helt obegripligt och ofattbart hur ett företag som gör miljardvinster aldrig lyckas lösa detta utan istället lägger in en stående notis på sin hemsida om att man har tekniska problem.

Så jag kan inte se min månadsförbrukning för nov. Jag tyckte dock vid inloggning att det stod 363 kWh.

Det kan stämma men så fort jag navigerade på hemsidan försvann det och sen fanns det överhuvudtaget inga värden att få fram.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Bopåzoo skrev:
Fler roliga saker i denna tråden:
Personer som måste ha fingerlösa vantar för att skriva på en dator och hen som tar på en mössa för att händerna är kalla... slår nästan han som sänkte värmen i sommarstugan och hade långkalsonger i september för att vara solidarisk. Spara el trådar är mina favoriter :crysmile:
Vem har mössa på sig?
 
Ytterligare en månad ligger 50% under förra året samma månad

1040kwh i år mot 1933kwh förra året

Stängt spabadet och gjort huset mindre genom att kallställa rum. Stängt golvvärme i badrummet. Ändrat VV-tillverkning till 52c eftersom det värms med VP så kör den legionellakörning en gång i veckan istället. Kör en lite lättare kurvlutning på värmepumpen och kör en brasa på morgonen och en på kvällen om det är under 5c ute.
 
Nu kom sista statistiken in i appen och november slutade på 747kwh.
Villa med direktel och luftvärme. SE3
Skärmavbild av mobilapp som visar elförbrukning i kilowattimmar (kWh) för olika månader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
November 2021: 362 kWh
November: 287 kWh

Enbart hushållsel
Snyggt jobbat att dra ned så mycket på bara hushållselen!
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Jodå, ganska rejält. 48% lägre elförbrukning i november jämfört med samma tid förra året. Orsaken är en nyinstallerad llvp samt vedeldning.
 
  • Gilla
TobiasK233
  • Laddar…
Jag har nog aldrig längtat efter att läsa av elmätaren så mycket som igår. Vi snålade hårt september och oktober, som ren övning inför rörligt pris fr o m 1/12. Men nu i november har vi låtit oss själva vila lite och egentligen bara försökt vara solidariskt snåla när elen varit som dyrast (för er andra). Innetemperaturen har fått vara 20° som förr, vi har myseldat några gånger med kaminen, men långt ifrån samma omfattning som månaderna innan. Nu inser jag att övningen gett resultat långt över förväntan - vi har uppenbarligen fått till ganska bra rutiner.

Stapeldiagram visar kWh-förbrukning i november, jämför sex år, två kategorier (VP, HH), temperaturinformation inkluderad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Såhär blev det för oss...
Energianvändning och temperatur i november 2022 jämfört med november 2021 illustrerat med staplar och linjediagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Snyggt jobbat att dra ned så mycket på bara hushållselen!
Jag är själv förvånad. Jobbade mer hemma förra hösten p.g.a. Covid, vi har blivit bättre på att släcka lampor i rum vi inte är i, ingen utebelysning nattetid, och grabbarna tittar mindre på TV p.g.a. att de blivit lite äldre, men i övrigt har vi inte gjort något speciellt. Lite mer sällan kupévärmare i bilen kanske.
 
  • Gilla
hakan_o och 1 till
  • Laddar…
205 kvm, 2 i hushållet, 2 lvp, 17 grader i innertemperatur. Skärmavbild av mobilapp visar elanvändning jämförelse mellan 2022 och 2021 månadsvis stapeldiagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.