harry73 harry73 skrev:
Nu letade jag upp fastigheten :)
Enligt annonsen:
Ah, jag var på en annan del av fastigheten (där de har kartmarkören i kartan i annonsen). Tycker det är lite oklart var sjutton tomten ska vara, annan bild från annonsen (dit även kartpekaren visar):
SzR-UguVHUuhNBNvQvv6Fw.._4k
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
harry73
Ja annonsen är inte tydligt och mäklaren säkert inte den bästa.
Observera att tomten enligt annonse är 3000kvm, men den markerade delen med byggnad 1 och 2 på är på 1,1 ha (11000 kvm)
Så man köper bara en de av den biten
 
  • Gilla
René W
  • Laddar…
Visst förstår ni att man bara får bygga såna här hus:
Kollage av udda hus: upp-och-nervänt hus, hus med snett tak, hus på högkant och färgglatt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

när tomten ser ut såhär
Kartutdrag som visar en oregelbunden tomtgräns markerad i svart på en fastighetskarta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
?


*ålar snabbt tillbaka in under min sten*
 
  • Gilla
  • Haha
Anhyan och 4 till
  • Laddar…
Att inte ange fastighetsbeteckning som skall styckas samt att inte kunna rita ut tydligt vad den tänka avstyckningen skall bestå av är ju väldigt svagt mäklararbete. Som att sälja en Audi och sätta ut en bild på en SAAB och skriva "Bil Säljes".... Avsaknad av bildtexter bättrar inte på situation.

I annonsen på mäklarsidan står:
"Vatten och avlopp
Enskilt vatten året om. Enskilt avlopp."

Det skulle jag tolka som att på den blivande fastigheten finns avlopp och vatten - gör det det?

Om det saknas borde det stå: Vatten och Avlopp: Saknas. Vilken lösning man sen bygger är väl inget som en tomt annons skall definiera men blir en viktig aspekt för en potentiell köpare.

Servitutssituation är väldigt viktig att förstå så det inte blir överraskningar i framtiden.

Mycket "snack" men lite, nästan obefintlig information om själva objektet dvs tomten. Olyckligt i en tomt annons.

//
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Skilj på byggrätt och förhandsbesked, det är två helt olika begrepp. Det är osannolikt att det finns ett förhandsbesked i detta fall och då hade mäklaren poängterat det i sin marknadsföring av fastigheten.

Skilj också på fastigheter och byggnader. I detta fall marknadsförs två fastigheter, tydligen av liknande storlek och till samma pris. På en fastighet kan man potentiellt bygga flera bostadshus (utöver komplementbyggnader) under förutsättning att det finns tillräckligt med markyta samt att detaljplan eller bygglov medger detta (för tomt utanför detaljplanerat område i en kommun).
Lycka till med tomtletandet!
 
  • Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
Skum mäklare ,som säljare skulle jag vara oerhört besviken särskilt om hen svarar sådär till potentiella köpare !
Som köpare skulle jag avstå köpet direkt om mäklaren inte ens kan svara på givna frågor
Sen kan det säkert vara en bra tomt men mkt frågor återstår obesvarade där kan jag tycka . Önskar dig lycka till i jakt på en tomt
 
Vi får skilja på tomt och person. En dålig mäklare gör att man får jobba mer själv. Finns ingen anledning att anta att tomten är dålig a priori. Kan vara en fördel prismässigt om andra drar öronen åt sig!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Ja jag mena inte att tomten är dålig , men det blir svårt för både köpare o säljare när det sitter en sån mäklare som inte tillför något alls
 
G Gillar att bygga skrev:
Skilj på byggrätt och förhandsbesked, det är två helt olika begrepp. Det är osannolikt att det finns ett förhandsbesked i detta fall och då hade mäklaren poängterat det i sin marknadsföring av fastigheten./QUOTE]

Tack! För en nybörjare inom detta område, vad är skillnaden på en byggrätt och ett förhandsbesked?
 
  • Gilla
RiKr
  • Laddar…
Vad konstigt det blev ovan! Mitt svar hamnade i citatet :)

Men för tydligheten skull så skriver jag igen!
Vad är skillnaden på byggrätt och förhandsbesked?
 
T
A Anhyan skrev:
Hej,

Jag är på jakt efter en tomt, har precis börjat leta och kan inte så mycket om förfarandet. Jag har nu hittat en eventuellt intressant tomt på Hemnet, men annonsen innehåller ingen information alls om själva tomten, bara info om området. Så jag skickar en förfrågan om den med önskemål om mer info. Mäklaren svarar kortfattat med info om att;

Att tomten är utom detaljplanerat område.
Att den ej är avstyckat, utan att det görs tillsammans med säljaren (tidplan cirka 8 månader).
Att det ej finns kommunalt VA.
Att det finns bredband vid tomtgräns.
Att det inte finns några geologiska undersökningar i dagsläget men att tomten är plan och ligger anslutning till ett gravfält.

Förutom att man kan ha åsikter om bemötande (inleder inte ens med ett "Hej") och den skrivna svenskan, så vet jag inte riktigt vad jag ska tro om svaret. Hon avslutar med att säga att jag kan ringa om något är oklart. Men jag tycker det mesta verkar oklart. Det verkar ju i realiteten inte ens finnas en tomt? Eller? Är detta ett vedertaget sätt att sälja "tomter"?

/Förstagångs-tomtköparen...
Är inne på att köpa en tomt på precis detta sätt.
Det du behöver koll på är vilka av alla kostnader du behöver stå för, avstyckningen ska du stå för kostnaden (borde inte vara du).
Sen ska du få med att köpet kan gå tillbaka om ni inte får bygglov.
 
A Anhyan skrev:
Vad konstigt det blev ovan! Mitt svar hamnade i citatet :)

Men för tydligheten skull så skriver jag igen!
Vad är skillnaden på byggrätt och förhandsbesked?
Termen "Byggrätt" syftar vad en kommuns detaljplan beskriver som tillåtet att bygga (t.ex. en och tvåbostadshus, kommersiella byggnader eller industrilokaler) och byggnadens begränsningar (antal våningar, höjd, byggyta, etc.) samt andra begränsningar. Observera att byggrätter per definition bara finns inom ett detaljplanerat område, vilket det inte verkar vara där ditt objekt ligger.

Ett förhandsbesked, i detta sammanhang, är en tidsbegränsad rättighet där kommunen tillåter en avstyckning med syftet att uppföra en byggnad. Ett förhandsbesked är ett villkor för att Lantmäteriet skall genomföra en avstyckning från en fastighet.
Läs inlägg #10 från Harry73 igen för bra information.

I liknande affärer brukar det indikerade tomtpriset inkludera säljaren kostnader för att "leverera" en avstyckad tomt. Det är också säljaren som står risken om avstyckningen inte skulle gå igenom. Köparen skriver på ett villkorat köpekontrakt och betalar en handpenning. Efter detta så startar säljare sin avstyckningsprocess. Min egen erfarenhet av Lantmäteriet för 2 år sedan är att de då var rejält uppbackade med arbete, hade långa handläggningstider och att de tar ohemult bra betalt.
 
  • Gilla
Anhyan och 1 till
  • Laddar…
G Gillar att bygga skrev:
Termen "Byggrätt" syftar vad en kommuns detaljplan beskriver som tillåtet att bygga (t.ex. en och tvåbostadshus, kommersiella byggnader eller industrilokaler) och byggnadens begränsningar (antal våningar, höjd, byggyta, etc.) samt andra begränsningar. Observera att byggrätter per definition bara finns inom ett detaljplanerat område, vilket det inte verkar vara där ditt objekt ligger.

Ett förhandsbesked, i detta sammanhang, är en tidsbegränsad rättighet där kommunen tillåter en avstyckning med syftet att uppföra en byggnad. Ett förhandsbesked är ett villkor för att Lantmäteriet skall genomföra en avstyckning från en fastighet.
Läs inlägg #10 från Harry73 igen för bra information.

I liknande affärer brukar det indikerade tomtpriset inkludera säljaren kostnader för att "leverera" en avstyckad tomt. Det är också säljaren som står risken om avstyckningen inte skulle gå igenom. Köparen skriver på ett villkorat köpekontrakt och betalar en handpenning. Efter detta så startar säljare sin avstyckningsprocess. Min egen erfarenhet av Lantmäteriet för 2 år sedan är att de då var rejält uppbackade med arbete, hade långa handläggningstider och att de tar ohemult bra betalt.
Tack!
 
Uppdatering, har nu fått svar från kommunen som meddelar att det finns ett förhandsbesked och har skickat över handlingarna. Ser ut som ett mycket gediget arbete. Det som bekymrar lite är att det verkar ligga en nedlagd deponi/soptipp 200 meter från fastigheten, och man kan inte ansluta till kommunalt VA, så det gäller ju att det inte läcker "skit" till grundvattnet. Det står att man inte tror att det läcker åt det hållet, men ändå... Iof bättre än ett gammalt skyttefält/släckningövningsställe eller gammalt garveri, typ... Ska fråga kommunen vilka gifter som hittats. Står inte specat.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
A Anhyan skrev:
Uppdatering, har nu fått svar från kommunen som meddelar att det finns ett förhandsbesked och har skickat över handlingarna. Ser ut som ett mycket gediget arbete. Det som bekymrar lite är att det verkar ligga en nedlagd deponi/soptipp 200 meter från fastigheten, och man kan inte ansluta till kommunalt VA, så det gäller ju att det inte läcker "skit" till grundvattnet. Det står att man inte tror att det läcker åt det hållet, men ändå... Iof bättre än ett gammalt skyttefält/släckningövningsställe eller gammalt garveri, typ... Ska fråga kommunen vilka gifter som hittats. Står inte specat.
Bra att förhandsbesked finns och att du eftersökte den informationen. Dåligt av mäklaren att inte ha bättre koll tycker jag. Beviljat förhandsbesked brukar annars vara ett försäljningsargument för att trissa upp priset på en icke avstyckad fastighet (men det är säljarens förlust).

Ett tips; läs igenom beslutstexten noga. Med ett beviljat förhandsbesked kan det följa en del villkor. Du nämner något om sopptipp, läs utlåtande kring detta och var uppmärksam om det står att någon fördjupad provtagning/analys av mark el dylikt krävs innan bygglov kan beviljas. Sånt kan bli dyrt.

Kolla också när beslutet togs, ett förhandsbesked gäller i två år. Processen med avstyckning kan ta sin tid och det vore trist om beslutet löper ut.
 
  • Gilla
Anhyan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.