Ann-lousa Ann-lousa skrev:
Hej!
Det där är det värsta jag har hört.
vi sålde vårat hus i höstas. Vi besiktigade vårat hus som var helt felfritt. Vi byggde det själva 2006 på friköpt tomt som vi även ägde. Vår mäklare informerade oss att om de som går på visningarna ber om att gå igenom huset med besiktningsmannen med besiktningsprotokollet, nu hade vi ju inga fel, vi fick beröm för att vi hållit efter det, men oavsett har man som intressent rätt att. Även fast vårt hus var felfritt köpte vi en extra försäkring på 17.000kr som gäller i 10 år på huset till de nya ägarna. När jag hör hur det görs i Stockholm blir jag misstänksam, får Mäklaren ens göra så? Ett råd, om ni ändå köper ett hus under dessa premisser så ställ ett motkrav som ger er ett säkert köp efter att ni köpt det, kanske en sådan försäkring vi köpte från Anticimex som utförde vår besiktning. Sedan har jag för mig att det ska finnas ngn sorts doldafel garanti, dvs, om ngt går sönder efter köp som inte är uppskrivet i besiktningsprotokollet. Förlåt! Är lite trött, hoppas ni fattat vad jag skrivit. Annars hör av er till en mäklar firma som ni inte haft kontakt med och fråga vad som gäller efter husköp med uppenbara fel som inte står i besiktningen. Ring kanske husets besiktningsfirma och fråga samma, ta reda på ALLT ni tycker är för er konstigt eller lurigt, man kan ju även googla, kolla i lagböcker

:thinking:
Vet ni vad exakt ni fick för era 17000? En försäkring, men vad täcker den och vilka villkor?
 
H Hannaminja skrev:
vår försäkring täcker dolda fel, osynliga fel samt besiktningsmannamisstag
Besiktningsmannamisstag är något helt annat.
Vad definierar ni som "osynliga fel"?

Det jag menar är en besiktning som faktiskt skulle täcka den riktiga mellanskillnaden mellan dolda fel, (som köparen inte behöver försäkra sig mot) och det som framkommer i besiktningsprotokollet.
En sådan försäkring skulle kräva ett betydligt grundligare arbete av besiktningsmannen och ge köpare samma säkerhet oavsett deras egen möjlighet till undersökning.
 
C
N nikoman skrev:
Att ta lån för att finansiera köp av osäkra tillgångar (dvs hus) är inget för riskaversiva individer. Räntefonder och hyresrätter är ett bra alternativ.
Visst är det i princip meningslöst att ge sig in i en budgivning om man baserar sitt maxbud på ett "worst-case-scenario" vad gäller osäkerheter i fastighetens skick. Den budgivningen vinner du knappast. Det var precis det jag ville understryka med slutklämmen i mitt argument.

Värt att notera är att riskaversion är en fullt naturlig egenskap, vars avsaknad förknippas med spelberoende, missbruk, kriminalitet och liknande tråkigheter.

Jag menar att det rationella är att i första hand söka eliminera risken. I detta fall genom att (be att få) undersöka de byggnadsdelar som har okänd status.

Andra menar uppenbarligen att det är trams, och, tja, man får ha den åsikten också...
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det sista steget i "haverist-spelet" är väl att göra en besiktning, dvs försöka så långt som möjligt uppnå sin undersökningsplikt. Om det då framkommer en eller flera omständigheter som innebär att huset inte är värt de pengar som jag har budat så skulle jag överväga om jag trots allt var beredd att gå igenom med köpet, eller om det finns något annat som kan ordnas för att köpet ska kännas bra för mig.
Därefter informera säljaren och ge dem tid att fundera på om vi kan hitta en bra lösning som båda parter blir nöjda med eller så får de gå vidare till budgivare 2.

Så länge jag inte känner budgivare 2 eller anser att felet gränsar till bedrägeri så är det helt upp till budgivare 2 att göra sin undersökning av objektet. Det berör inte mig.
Varför skulle inte detta sluta exakt som TS menar alltid hänt honom, dvs med att budgivare 2 får huset?

Säljarens val är:

1. vägra besiktning, budgivare två får huset för någon promille lägre? (Max en procent om bud-stegen är 100k på 10 miljoner, mycket mindre såklart eftersom spekulanter med ”klausul-krav” alltid snålbudar).

2. Tillåta besiktning. Husets säljare känner till bostadens sanna skick. Något av följande händer:

A) Inget fel. 99 gånger av 100 finns inga stora avvikelser givet säljarens besiktning. I hundra fall av hundra kommer den som börjar svamla om ”besiktningsklausul” vid kontraktsskrivning ändå hitta något i storleksordningen de sista två-tre buden och försöka pruta någon procent av slutpriset. Säljaren väljer därför näst högsta budgivare för att slippa detta.

B) Det finns betydande brister som innebär att ni backar ur och något köp inte äger rum. Säljaren inser det och budgivare 2 får reda på att budgivare 1 backat ur.

Alla era förslag är ju bara mer intensiva varianter på det TS utan framgång sysslat med i flera år. Alla vägar leder till budgivare 2, som får huset. Antingen till budgivare 2:s sista bud eller mer vanligt till det bud strax över budgivare 3.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Vet ni vad exakt ni fick för era 17000? En försäkring, men vad täcker den och vilka villkor?
Generellt så är den en typ av försäkring som säljaren tecknar och överlämnar till köparen där det i praktiken blir försäkringsbolaget som blir motpart för alla eventuella dolda fel, som säljaren ansvarat för.

För köparen är situationen oförändrad, förutom att den har ett helt försäkringsbolags juridiska kompetens som motpart i händelse av att något fel upptäcks.

(I all ärlighets namn så verkar de generellt vara rätt smidiga och enkla att ha och göra med när det gäller solklara fall)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Aaake37 skrev:
Hej

Vi tittar på hus runt om i Sthlm. Nuförtiden är husen redan besiktigade av säljaren men vi vill ta in egen besiktningsman. Har nu varit på 4-5 visningar och i varje fall har mäklaren sagt att säljaren inte säljer till oss om vi begär detta. De tycker att det är "onödigt" eftersom säljaren besiktigat huset och säljer hellre till budgivare 2. De kan gå med på att vi låter en besiktningsman granska deras protokoll.

Vi sålde nyligen en släktings hus och det hade STORA uppenbara fel besiktningsmannen "missade" (mäklaren använde sin egen). Alltså fel en 90 årig tant kan upptäcka.

Har även vänner som köpt hus som heller inte tillåts besiktiga. Jag är mycket obekväm med att köpa ett hus jag inte fått besiktiga.

Hur skulle ni Gå tillväga
Med tanke på att besiktningsmän som är populära bland mäklare inte ens nämner enstegstätade fasader som riskkonstruktion, förstår jag att du vill ha experthjälp att bedöma ditt livs största investering.

Ta med besiktningsman på visningen, optimalt om det är flera visningar så du kan ta med B-mannen andra vändan.
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906 och 1 till
  • Laddar…
N nikoman skrev:
Varför skulle inte detta sluta exakt som TS menar alltid hänt honom, dvs med att budgivare 2 får huset?

Säljarens val är:

1. vägra besiktning, budgivare två får huset för någon promille lägre? (Max en procent om bud-stegen är 100k på 10 miljoner, mycket mindre såklart eftersom spekulanter med ”klausul-krav” alltid snålbudar).

2. Tillåta besiktning. Husets säljare känner till bostadens sanna skick. Något av följande händer:

A) Inget fel. 99 gånger av 100 finns inga stora avvikelser givet säljarens besiktning. I hundra fall av hundra kommer den som börjar svamla om ”besiktningsklausul” vid kontraktsskrivning ändå hitta något i storleksordningen de sista två-tre buden och försöka pruta någon procent av slutpriset. Säljaren väljer därför näst högsta budgivare för att slippa detta.

B) Det finns betydande brister som innebär att ni backar ur och något köp inte äger rum. Säljaren inser det och budgivare 2 får reda på att budgivare 1 backat ur.

Alla era förslag är ju bara mer intensiva varianter på det TS utan framgång sysslat med i flera år. Alla vägar leder till budgivare 2, som får huset. Antingen till budgivare 2:s sista bud eller mer vanligt till det bud strax över budgivare 3.
Tanken är att säljaren ska ha lättare att acceptera alternativ 2 och om huset inte har något som faller in under punkt B så ska TS givetvis stå vid sitt bud. Att påstå att 100/100 börjar pruta i samband med besiktningsklausul låter som något jag gärna ser källa på.

Jag ser inget problem med att man i samband med besiktningsklausulen förbinder sig till avtalat pris eller att frånträda hela affären. Det är ju i princip vad den handlar om . Ja, man kommer hitta små-skavanker på alla hus man kollar tillräckligt noga på, men det man vill skydda sig mot är ju inte något som kostar 10-20' att åtgärda, utan något som riskerar att haverera ekonomin i hela köpet.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
H Husbuggy skrev:
Ta med besiktningsman på visningen, optimalt om det är flera visningar så du kan ta med B-mannen andra vändan.
Optimalt, om man inte behöver betala för besiktningsmannen.
Om man däremot går på visning efter visning för att sedan inte vinna budgivningen på grund av mäklarnas lockpriser så blir det rätt dyrt mot slutet. Men helt klart gynnsamt för besiktnings-branschen om alla spekulanter gör samma sak...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
P
problemet med alla varianter på dolda fel försäkringar är ju att för att dom ska gå ihop utan att kosta multum så täcker dom i praktiken väldigt få fall. så att en vettig besiktningsman ska missa nåt som sen också faller under och täcks av dolda fel försäkringen ja det är nog större chans att vinna på lotto men det låter bra när mäklaren förklarar... :)

Försäkringar måste liksom dra in mer pengar än dom betalar ut , annars finns dom inte.. :)
 
H Hannaminja skrev:
Det händer rätt ofta. Jag säljer majoriteten av mina fastigheter på förhand (ca 70%) och har jag då en spekulant som kommit på förhandsvisning så kan de ta dit en egen besiktningsman för att göra sin besiktning utan att det är några som helst problem för säljaren. Detta gäller även för fördjupade kontroller av punkter i befintligt protokoll.
Jag fattar inte hur man med gått samvete kan lägga ut annonser med utsatta visningar och gång på gång inte genomföra det man annonserat. Vill man inte att folk följer upplägget i annonsen?

Frågan är om det inte krävs mer reglering på området.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Tycker det är super att den här tråden lyfts, för det är ett reellt problem för många, särskilt i storstäderna. För mig personligen är det hela enkelt (även om jag förstår att det låter cyniskt och inte går att applicera på alla livssituationer), men fram till kontraktet är skrivet ser jag det som en affär och inget annat. Säkert är det så att jag är påverkad av den marknad som är, men framförallt för att jag driver fastighetsbolag. Vid de affärerna är det en självklarhet att både säljare och köpare genomför besiktningar och min upplevelse är att mäklarens roll är marginaliserad och i högre grad agerar medlare och finns till för att svara på frågor. Allt annat uppfattas som oseriöst och slöseri med tid eftersom det oftast är uttalat att säljaren inte får kontaktas under några omständigheter.

Men sedan, när det handlar om att köpa sig en privat bostad där jag ska leva, utvecklas, äta, sova och umgås dagligen - ja då ska jag ha och göra med en ettrig telefonförsäljare som ofta saknar känsla för magnituden av affären, knappt vet om väggarna är tapetserade eller spacklade, och som snabbt som attan vill kunna visa i alla kanaler att denne har slagit nytt försäljningsrekord. Givetvis finns det gott om seriösa mäklare som inte ska känna sig träffade, men ja ni fattar och kanske känner igen scenariot. Lägg där till att det är parten som går in med hela risken - då vi har en undersökningsplikt som övergår alla instansers förstånd - som förväntas vara den drömmande parten som ser framtiden i ett kommande hem, medan säljaren och mäklaren ser dollartecken framför ögonen. Sjukt är nog ordet. Det är inte karameller vi köper eller säljer. Återigen för att alla inte ska känna sig träffade finns det gott om säljare som är måna om att driva en ärlig affär och som ser positivt på köparens önskan eller krav om att själv få besikta, men antalet har minskat i takt med räntorna.

Även om besiktningsprotokoll i själva verket utger en falsk trygghet borde det vara lagstadgat att säljare och köpare ska anlita besiktningsmän för att lindra symtomen på detta High Chaparal. Det är med privata medel, ofta lånefinansierade i form av miljonbelopp vi handlar med.
 
Redigerat:
  • Gilla
Heidina och 5 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tanken är att säljaren ska ha lättare att acceptera alternativ 2 och om huset inte har något som faller in under punkt B så ska TS givetvis stå vid sitt bud. Att påstå att 100/100 börjar pruta i samband med besiktningsklausul låter som något jag gärna ser källa på.

Jag ser inget problem med att man i samband med besiktningsklausulen förbinder sig till avtalat pris eller att frånträda hela affären. Det är ju i princip vad den handlar om . Ja, man kommer hitta små-skavanker på alla hus man kollar tillräckligt noga på, men det man vill skydda sig mot är ju inte något som kostar 10-20' att åtgärda, utan något som riskerar att haverera ekonomin i hela köpet.
Jag förstår varför ni vill uppnå det ni säger att ni vill uppnå med krav på besiktning. Jag förstår inte varför ni tror kravet skulle funka på kontraktsdagen om det inte funkat under budgivningen/visning.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
N nikoman skrev:
Jag förstår VARFÖR ni vill uppnå det ni säger att ni vill uppnå. Jag förstår inte varför ni tror att en påstötning att få göra en besiktning skulle funka på kontraktsdagen om den inte funkat under budgivningen/visning.
För att det ofta är "svårare" att säga nej på det viset face2face och att säljaren har lite mer investerat i dig som köpare när det gått fram till att ni sitter med kontraktet framför er båda.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
För att det ofta är "svårare" att säga nej på det viset face2face och att säljaren har lite mer investerat i dig som köpare när det gått fram till att ni sitter med kontraktet framför er båda.
Kan nog funka i något enstaka fall.
 
P
Att komma dragande med nåt nytt som man inte nämnt tidigare vid kontraktskrivning skulle i många fall resultera i att du blir ombedd att dra dit pepparn växer för du slösat med alla andras tid.. du ses som oseriös att slänga fram ett nytt kort på bordet då och många skulle inte lita på dig och ta en annan köpare istället som känns mer reko.

Att sen nån enstaka går med på nåt sånt för man sitter i skiten men det måste vara nån verkligt desperat som måste få påskrift idag...
 
Redigerat:
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.