A
Fairlane Fairlane skrev:
Ta det inte som ett personangrepp nu, men du har fel i sista meningen. Jag har köpt hus i Stockholm, med öppen besiktningsklausul tre gånger de senaste 10 åren, så att det aldrig är så är.motbevisat.
Jag har också haft högsta bud på hus där jag inte fått köpa för att vi ville ha in en besiktning. Surt, men vi valde då att släppa huset. Tvåan i budgivningen ville enligt mäklaren också ha in en besiktningsklausul, men valde att köpa utan not ett prisavdrag på 20' kronor (någon struntsumma i den storleksordningen). De valde att chansa, vi valde att gå vidare till ett nytt objekt. Man är olika.

Själv förespråkar jag också besiktning, men ser att många köpare struntar i det. De som köpte vårt sist sålda hus begärde ingen besiktning. Hade de gjort det hade de fått besiktiga, eftersom jag tycker det är rimligt då jag själv kräver det vid köp. Däremot tänker jag inte tvinga de till besiktning, eller ens uppmana de till det.
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Tycker du att det är befogat att göra ett så stort ingrepp i avtalsfriheten? En öppen besiktningsklausul innebär öppet köp ensidigt till köparens fördel, i praktiken blir köpekontraktet bara bindande för säljaren. Är det din önskesituation?
Fairlane Fairlane skrev:
Ta det inte som ett personangrepp nu, men du har fel i sista meningen. Jag har köpt hus i Stockholm, med öppen besiktningsklausul tre gånger de senaste 10 åren, så att det aldrig är så är.motbevisat.
Jag har också haft högsta bud på hus där jag inte fått köpa för att vi ville ha in en besiktning. Surt, men vi valde då att släppa huset. Tvåan i budgivningen ville enligt mäklaren också ha in en besiktningsklausul, men valde att köpa utan not ett prisavdrag på 20' kronor (någon struntsumma i den storleksordningen). De valde att chansa, vi valde att gå vidare till ett nytt objekt. Man är olika.

Själv förespråkar jag också besiktning, men ser att många köpare struntar i det. De som köpte vårt sist sålda hus begärde ingen besiktning. Hade de gjort det hade de fått besiktiga, eftersom jag tycker det är rimligt då jag själv kräver det vid köp. Däremot tänker jag inte tvinga de till besiktning, eller ens uppmana de till det.
Nu har jag bara varit på husmarknaden i drygt 5 år så hur det var innan dess har jag ingen aning om. Nu är ju klausul lätt att få in igen som sagt.

Har dock massor av vänner som köper hus och har fått besiktiga. Så min uppfattning är ändå att det varit väldigt ovanligt
 
A
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Tycker du att det är befogat att göra ett så stort ingrepp i avtalsfriheten? En öppen besiktningsklausul innebär öppet köp ensidigt till köparens fördel, i praktiken blir köpekontraktet bara bindande för säljaren. Är det din önskesituation?
Ja varför inte? Så funkar det när jag köper en stereo eller tv eller whatever. Finns det fel som inte är rimliga att upptäcka så har man reklamationsrätt. När en fotbollsklubb värvar en spelare så är det alltid med förbehåll att de klarar läkarundersökning.
 
A
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Tycker du att det är befogat att göra ett så stort ingrepp i avtalsfriheten? En öppen besiktningsklausul innebär öppet köp ensidigt till köparens fördel, i praktiken blir köpekontraktet bara bindande för säljaren. Är det din önskesituation?
Alternativt öppnar man för att alla köpare får rätt att under kanske 6 timmar får möjlighet att undersöka huset ordentligt.

Idag är ju ALLT viktat åt säljarens fördel. Varför vill du ha det så till varje pris?
 
Aaake37 skrev:
Lagstifta om att besiktningsklausulen alltid ska vara öppen tex.
Så staten ska bestämma villkoren för en affär mellan två privatpersoner ska vara?
Vad mer ska staten bestämma över? Priset?
 
  • Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Aaake37 skrev:
Nu har jag bara varit på husmarknaden i drygt 5 år så hur det var innan dess har jag ingen aning om. Nu är ju klausul lätt att få in igen som sagt.
Så aldrig är alltså bara en tidsperiod på 5 år...
Jag köpte mitt nuvarande hus för 4 år sen i Stockholmsområdet, med besiktning.

Aaake37 skrev:
Har dock massor av vänner som köper hus och har fått besiktiga. Så min uppfattning är ändå att det varit väldigt ovanligt
Låter inte särskilt ovanligt om du har massor med vänner som fått besiktiga....
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Aaake37 skrev:
Ja varför inte? Så funkar det när jag köper en stereo eller tv eller whatever. Finns det fel som inte är rimliga att upptäcka så har man reklamationsrätt. När en fotbollsklubb värvar en spelare så är det alltid med förbehåll att de klarar läkarundersökning.
Stereo och TV som du köper av ett företag fungerar så. Köper du av privatperson så gäller det inte.

Läkarundersökning vid försäljning av fotbollsspelare regleras väl inte i lagar utan det är krav från köparen som säljaren kan acceptera eller inte?
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Så aldrig är alltså bara en tidsperiod på 5 år...
Jag köpte mitt nuvarande hus för 4 år sen i Stockholmsområdet, med besiktning.


Låter inte särskilt ovanligt om du har massor med vänner som fått besiktiga....
köpte hus för 4 år sen med. Besiktning.
Samtliga hus jag var intresserad av var besiktade. Om än vissa av Anticimex. Och det vet vi ju inte är nått värt :rofl:

Har flera vänner som köpt hus i Sthlm efter mig. Samtliga hade både en säljarbesiktning och gjorde en egen. Med en sk besiktningsklausul i avtalet.



Om man har läst hela tråden ser man att TS skriver av sig i viss affekt.
 
A
Appendix Appendix skrev:
köpte hus för 4 år sen med. Besiktning.
Samtliga hus jag var intresserad av var besiktade. Om än vissa av Anticimex. Och det vet vi ju inte är nått värt :rofl:

Har flera vänner som köpt hus i Sthlm efter mig. Samtliga hade både en säljarbesiktning och gjorde en egen. Med en sk besiktningsklausul i avtalet.



Om man har läst hela tråden ser man att TS skriver av sig i viss affekt.
Har aldrig sagt något om att det skulle saknas säljarbesiktning.

Sen kanske det är olika i olika områden och segment. Vi kanske rör oss i olika.
 
A
Fairlane Fairlane skrev:
Stereo och TV som du köper av ett företag fungerar så. Köper du av privatperson så gäller det inte.

Läkarutbildning vid försäljning av fotbollsspelare regleras väl inte i lagar utan det är krav från köparen som säljaren kan acceptera eller inte?
Rätt få som köper en gammal stereo eller tv av någon utan att testa den först. Hade säljaren vägrar det hade hen nog fått ge bort den istället.
 
Fairlane
Aaake37 skrev:
Rätt få som köper en gammal stereo eller tv av någon utan att testa den först. Hade säljaren vägrar det hade hen nog fått ge bort den istället.
Precis, liksom att man provkör en begagnad bil. När det kommer till hus/lägenheter så finns det dock många som köper utan att undersöka själva och det är väl ett eget val?
Om någon vill köpa min gamla stereo, tv eller bil utan att undersöka så får de väl göra det. Själv vill jag kolla innan jag slår till. Säger säljer nej så går jag vidare.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
P
oavsett hur många konstiga regler man som köpare skulle gilla att ha i kontraktet för att det blivit ett krav leder iaf till att den som vill köpa kommer att få betala för detta..

Fantasin om en marknad där okunniga köpare får allt som kostar pengar att lagat på tidigare ägare bara för det är "dyrt med hus" blir liksom inte heller en speciellt sund marknad..
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Aaake37 skrev:
Alternativt öppnar man för att alla köpare får rätt att under kanske 6 timmar får möjlighet att undersöka huset ordentligt.

Idag är ju ALLT viktat åt säljarens fördel. Varför vill du ha det så till varje pris?
Vad är viktat till säljarens fördel i Jordabalken, tycker du?
Det finns inget i dagens Jordabalk som hindrar köpare och säljare att komma överens om hur/om fastigheten ska undersökas. Kommer de 2 parterna inte överens om villkoren för affären - blir det ingen affär.
Ett bra sätt för köpare att visa sitt missnöje med en säljares beteende, är att inte köpa den säljarens bostad. Finns det då andra köpare som accepterar sagda beteende och köper bostaden, är det deras problem.

Att du talar utefter 5 år med ägd bostad enbart i Stockholmsområdet, är inte förvånande. Det jobbiga med lagstiftning och praxis är att det måste fungera i hela landet och i alla olika situationer.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Aaake37 skrev:
Detta hade lätt gått att reglera. Gör besiktningen bindande och kräv att varje hus/lgh som säljs ska vara besiktigad av statligt godkända firmor. Sätt sedan upp ett regelverk kring hur man hanterar sådant som ev missas. Ta bort plikten från köparen.

Som det är nu är olika besiktningsfirmor extremt olika och den ena kan lämna ett hus utan riskanalys medan en annan hittar flera riskfaktorer. Hur kan man begära att köparen ska kunna hitta allt på en 30 minuters visning som vissa besiktningsmän inte kan hitta på flera timmar?

Då spelar det ingen roll om det är säljarens eller köparens marknad utan samma gäller alltid.

Nuvarande system är ju som byggt för att skapa problem och konflikter.
Aaake37 skrev:
Detta hade lätt gått att reglera. Gör besiktningen bindande och kräv att varje hus/lgh som säljs ska vara besiktigad av statligt godkända firmor. Sätt sedan upp ett regelverk kring hur man hanterar sådant som ev missas. Ta bort plikten från köparen.

Som det är nu är olika besiktningsfirmor extremt olika och den ena kan lämna ett hus utan riskanalys medan en annan hittar flera riskfaktorer. Hur kan man begära att köparen ska kunna hitta allt på en 30 minuters visning som vissa besiktningsmän inte kan hitta på flera timmar?

Då spelar det ingen roll om det är säljarens eller köparens marknad utan samma gäller alltid.

Nuvarande system är ju som byggt för att skapa problem och konflikter.
Man kan diskutera om det är ”lätt att reglera”. I vart fall är det en omfattande förändring med väsentligt mer statlig styrning av en marknad, Sådana regleringar tenderar att bli dyra , byråkratiska och ineffektiva. Det skulle kräva detaljerad styrning av olika områden. Jag vet inte om nyttan med obligatoriska energideklarationer har utvärderats, men många tycker att det mest är en administrativ procedur.

- vilken typ av besiktning är det som ska vara bindande. De flesta besiktningar som görs idag av olika företag är inte heltäckande, vanligen är elsystem, VA och uthus undantagna. Om allt ska omfattas blir det dyra besiktningar.

- det måste nog till ett system med kontroller av besiktningsföretag som även det blir kostnadsdrivande

- det kommer att bli oklarheter där fastigheten har problem som köparen inte räknat med. Ett regelverk måste tas fram som fördelar ansvaret för dessa problem mellan köpare, säljare och besiktningsföretag. Även detta tänkta system kommer att ha problem och konflikter.

Sammantaget blir det ett krångligt, dyrbart och kostnadsdrivande system. Kostnaden kanske blir i nivån 50-100 tkr. Detta är kanske inte så mycket för lyxiga villor i våra storstäder, men blir en väsentlig kostnadshöjning för enkla hus på landsbygden.
 
  • Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
Aaake37 skrev:
Hej

Vi tittar på hus runt om i Sthlm. Nuförtiden är husen redan besiktigade av säljaren men vi vill ta in egen besiktningsman. Har nu varit på 4-5 visningar och i varje fall har mäklaren sagt att säljaren inte säljer till oss om vi begär detta. De tycker att det är "onödigt" eftersom säljaren besiktigat huset och säljer hellre till budgivare 2. De kan gå med på att vi låter en besiktningsman granska deras protokoll.

Vi sålde nyligen en släktings hus och det hade STORA uppenbara fel besiktningsmannen "missade" (mäklaren använde sin egen). Alltså fel en 90 årig tant kan upptäcka.

Har även vänner som köpt hus som heller inte tillåts besiktiga. Jag är mycket obekväm med att köpa ett hus jag inte fått besiktiga.

Hur skulle ni Gå tillväga
su behöver inte göra nånting. Säljarna väljer vem de vill sälja till. Vill du ha huset får du gå säljarna till mötes.

När jag sålde sist blev det till budgivare två då budgivare ett började med skambud. Kostade mig 20k. Men folk som ska pruta kan ta sig nånstans.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
P
ja samma här har sålt 3 hus sista 20 åren.. i två av fallen så har jag sålt till den som känns som en seriös köpare som inte börjar med att kännas små snål eller krånglig eller har mer krav som på nåt vis är till min nackdel.. folk som börjar prata om klassuler och dolda fel osv eller bara känns allmänt krångliga och att allt ska vara till deras fördel så väljer man en köpare som känns reko istället..

Ingen vill ha problem efter affären med nån dåre som vill ha betalt för att den hittat nåt fel som gick utmärkt att se redan vid visningen och priset redan är anpassat till..

Jag tror inte nå på ytterligare reglering för det finns alltid vis att krångla sig runt eller ta höjd för det . det är bara nån dröm för köpare som vill köpa hus över deras paygrade och som vill att alla problem ska alltid vara nån annans att betala.. har man inte råd med hus och förstår och inser att det finns fel och saker att göra så kanske man ska hålla sig till att bo i lägenhet och betala hyra.. då vet man vad det kostar och "alla" fel blir nån annans problem och kostnad..


Att man inte har råd eller vill betala för reparationer är liksom inte orsak för att nån annan ska göra det för att dom minsann tjänat pengar på värdeökningar som ju oftast är argumenten när man försöker få ur folk varför dom vill driva ett fall mot säljaren, även om det är uppenbara saker som helt enkelt ingår i husägande att det kommer behöver fixas saker
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.